به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نخستین نشست هماندیشی کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور پیش از ظهر امروز، ششم بهمنماه با حضور جمعی از اساتید و مسئولان قرآنی کشور از جمله، حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما، علیاکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و حسن خجسته از اساتید ارتباطات در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در این جلسه اظهار کرد: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که از سال 73 با تدبیر دفتر مقام معظم رهبری برای ساماندهی و هماهنگی مسابقات قرآن کشور تشکیل شده است دارای پنج کمیته است که یکی از کمیتههای پنج گانه آن، کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی است و این کمیته از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
حسینی در ادامه بر لزوم بهرهبرداری از ظرفیتهای فکری برای بهینه کردن مسابقات قرآن و استفاده مطلوب از منابع برای تبلیغ و اطلاعرسانی مؤثر از مسابقات قرآن کشور تأکید کرد و گفت: ضرورت فعالیت کمیته تبلیغ و اطلاعرسانی برای همه واضح است و بهطور طبیعی توقعات زیادی نیز از این کمیته وجود دارد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه پیشنهاد کرد تا چارچوبی برای تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات قرآن طراحی و آماده شود و این موارد در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شود.
همچنین، محمدحسین محمدزاده، مسئول کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در این جلسه اظهار کرد: تاکنون اقدامات خوبی در حوزه تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات قرآن صورت گرفته است اما کارهای اساسی بسیاری باقی مانده است که باید انجام شود.
وی افزود: در کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی باید مباحثی از جمله، دست یافتن به طراز تبلیغات و اطلاعرسانی در مسابقات قرآن، راهکارهای جذب حداکثری مخاطب در مسابقات، ضرورت ایجاد پیوست رسانهای در مسابقات قرآن، تعیین سهم هر نهاد و دستگاه در جریان تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات، تعیین شاخصهای کمی و کیفی با عنوان مسیری برای دستیابی به اهداف مورد نظر از برگزاری مسابقات قرآن» بهعنوان پروژههای تحقیقاتی هستند که باید هرچه سریعتر با همفکری اساتید و صاحبنظران قرآنی و رسانهای در کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی مورد توجه قرار میگیرد.
همچنین، حسن خجسته، از اساتید ارتباطات و رئیس پژوهشکده ارتباطات وزارت ارشاد در این جلسه اظهار کرد: در حاشیه مسابقات قرآن فعالیتهایی صورت میگیرد که در بعد تبلیغات و اطلاعرسانی پرداختن به آنها حتی از اصل مسابقات هم موثرتر و جذابتر است؛ در زمینه تبلیغات در مسابقات قرآن میتوان به تواشیح هم خیلی توجه کرد و برنامههایی را هم برای مسائل حاشیهای درنظر گرفت.
خجسته درخصوص توجه به جلسات قرآنی و تشکیل اجتماعات قرآنی قبل و همزمان با برگزاری مسابقات قرآن نیز تأکید کرد.
همچنین، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه اظهار کرد: موضوع آسیبشناسی مسابقات قرآن در مرحله کشوری باید از سوی کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن دنبال شود؛ همچنین باید از این پس از فعالیتهای تکراری اجتناب کرده و تلاش کنیم که مسیرهای موازی را در زمینه تبلیغات و اطلاعرسانی طی نکنیم.
ربیعی در ادامه گفت: اگر قرار است در مسابقات قرآن یک محور اصلی را بهعنوان محور اصلی را درنظر بگیریم در بحث تبلیغات و اطلاعرسانی باید بر روی تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری بهعنوان یک نگاه راهبردی توجه داشته باشیم.
در ادامه این جلسه، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، علیاکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن و دیگر مسئولان حاضر در جلسه به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.