حسین اسرافیلی، پژوهشگر و شاعر آئینی کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه شاعران معاصر در خلق اشعار انقلاب و دفاع مقدس به طور مستقیم و غیرمستقیم متوجه آیات و احادیث هستند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ما با ریشههای آیین ما گره خورده، بنابراین ادبیات انقلاب اسلامی بر پایه باورهای دینی استوار است.
اسرافیلی افزود: جای پای احادیث، آیات قرآن و تاریخ مذهب و دین ما در اشعار انقلاب و دفاع مقدس دیده میشود و اسطورههای دینی در ادبیات معاصر انقلاب اسلامی حضور دارند.
وی تاکید کرد: ترديدی نيست كه بنمايه ادب و فرهنگ و پايداری در كشور اسلامی ما متأثر از تاريخ مذهبی مسلمانان به ویژه حماسه سرخ عاشوراست كه در اين حماسه، شهادت، جوهره ارزشمند خود را يافته و جلوههای آن را میتوان در ادبيات مكتوب اين سرزمين نظارهگر بود.
این پژوهشگر ادبی گفت: ادبيات دوران بعد از انقلاب اسلامی ما با تأسی از كتاب آسمانی و احاديث پيامبر اعظم (ص) با تعهد و رسالتی كه بر دوش خود احساس کردهاند خدمات شايان و ارزشمندی را با خلق آثار گرانبهاي خود نسبت به ميهن و همنوعان انجام دادهاند. بنابراین انقلاب اسلامی افقهای روشن و تازهای را به سوی اقليم ادب و سرزمين عشق و معرفت گشوده و بستری مناسب را برای شكوه بيشتر شعر و ادبيات ايرانی فراهم کرده است.
این پژوهشگر گفت: تاثیرپذیری شاعران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از آیات و احادیث گاه مستقیم و اغلب غیرمستقیم با برداشت از مضمون روایات اسلامی و آیههای قرآن است و در مجموع میتوان گفت باورهای دینی و آیات قرآن پیکره شعر آیینی و دفاع مقدس ما را شکل داده است.
وی افزود: نگاهی به تاریخ ادبیات نشان میدهد که با گذر زمان نفوذ قرآن در ادبیات فارسی مردم مسلمان عمیقتر شده است، به طوری که در عصر حاضر این تأثیرپذیری به وضوح در شعر شاعران معاصر دیده میشود که البته شاعران معاصر خواجه حافظ شیرازی را در این مسیر الگوی خود قرار دادهاند.
اسرافیلی ادامه داد: از شاعران کهن فارسیزبان میتوان مولوی را نام برد که تأثیر عمیقی از قرآن گرفته است و در مثنوی معنوی شعرهای بسیاری میتوان از وی نام برد که عنوان قرآنی به آنها اطلاق میشود، به عنوان مثال «من چه گویم وصف آن عالیجناب/نیست پیغمبر ولی دارد کتاب» و یا «مثنوی معنوی مولوی/هست قرآنی به لفظ پهلوی» و یا در جای دیگری میگوید: «ما خلقت الجن والانس این بخوان/جز عبادت نیست مقصود جهان».
اسرافیلی در ادامه اظهار کرد: خواجه حافظ شیرازی نیز از قرآن بهرههای زیادی برده است که در اشعار وی نمایان است. به عنوان مثال «عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ/ قرآن ز بر بخوانی با چارده روایت» یا «صبحخیزی و سلامت طلبی چون حافظ/هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم» از جمله غزلهایی است که این شاعر نامآور از قرآن الهام گرفته.
این شاعر پیشکسوت همچنین درباره تأثیرپذیری شاعران و شعر امروزی از قرآن بیان کرد: این تأثیرپذیری در شعر شاعران معاصر همچنان ادامه دارد، به طوری که تأثیر قرآن در شعرهای مرحوم سهراب سپهری و طاهره صفارزاده، سیدعلی موسویگرمارودی و ... مشهود است و این تأثیر آنچنان عمیق بوده که میبینیم طاهره صفارزاده ترجمهای ادبی از قرآن کریم ارائه کرده و یا موسویگرمارودی قرآن و نهجالبلاغه را به نظم درآورده است.
اسرافیلی در پایان افزود: در سالهای اخیر متاسفانه سطح اشعار آیینی پایین آمده و سطح توجه شاعران جوان به آیات و احادیث کم شده است. به گونهای که اغلب به دلیل نداشتن آگاهی کافی از تاریخ اسلام و خصلتهای والای ائمه و بزرگان شریعت به سرودن اشعار سطح پایین در مدح و رثای امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) میپردازند و سخن از چشم شهلای عباس(ع) و ابروی کمانش میگویند، نه دلاوری و قهرمانی و شجاعت ایشان.