کد خبر: 3486242
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
به‌مناسبت 27 جمادی‌الثاني سالروز درگذشت فرزند امام محمد باقر(ع)؛

دوری از ديار برای ترويج دين به دستور امام زمان

كانون خبرنگاران نبا: مردم زیادی از فین، چوب به دست، بر سر چشمه آبی در کنار حرم یعنی در محل شستن قالی گرد هم می‌آیند و با شعار «یا حسین»، «یا حسین» به طرف مرقد سلطان علی بن محمدباقر حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایكنا، نبا، در ایران و در شهر كاشان امامزاده‌ای است كه از او بسیار روایت به جا مانده است، ایشان به دستور مستقیم پدر خود امام محمدباقر(ع) و پس از درخواست مردم و شیعیان عاشق اهل‌بیت(ع) منطقه فین كاشان و چهل حصاران برای تبلیغ دین جدش رسول خدا(ص) راهی ایران و در نهایت كاشان شد.
مردم كاشان نامه‌ای را خدمت امام محمد باقر(ع) فرستادند و از ایشان خواستند تا به دلیل دوری راه و در دسترس نبودن این امام بزرگوار شیعیان یكی از آقازاده‌های خود را نزد آنها بفرستد.
امام محمدباقر(ع) هم پس از دیدن این نامه یكی از فرزندان خود به نام علی بن محمد را با تعدادی از یاران وفادار راهی كاشان كردند، در روایات آمده است كه بار سفر علی بن محمد را امام جعفر صادق (ع) برای ایشان بستند، بعد از رسیدن به مقصد حدود 6 هزار نفر از آن حضرت استقبال كردند، جاسب و خاوه اولین مناطقی بودند كه علی بن محمد در آنها به هدایت و آموزش احكام اسلام می‌پرداختند.
در مسجد جامع كاشان عبادت می‌كردند و در همان مسجد نماز جمعه را برگزار می‌كردند، مردم در این مدت كه این امامزاده بزرگوار مشغول هدایت بودند، كرامات زیادی را از ایشان دیدند، در مدتی كه علی بن محمد در كاشان بود احوالات خود و مردم كاشان را با نامه به پدر خود امام محمدباقر(ع) گزارش می‌دادند، و تا زمان شهادت پدر بزرگوارشان كه در سال 114 هجری اتفاق افتاد این ارتباط از طریق نامه ادامه داشت.


یكی از دلایلی كه محل به خاك‌سپاری فرزند امام محمدباقر(ع) به مشهد اردهال معروف شده است، این است كه ایشان مانند جدش حضرت اباعبدالله(ع) توسط حاكم ظالم زمان، سرش از تن جدا گشت، نقل است که ایشان تابستان‌ها به دلیل گرمی هوا به منطقه اردهال می‌رفت.
چند سالی اوضاع بدین صورت بود تا اینکه امامزاده سلطانعل‍ی از نفوذ زیادی در بین مردم برخوردار گشت و این باعث ترس حاکم اردهال که زرین نعل نام داشت شد.
وی سپاهی را برای قتل حضـرت سلطان علی به منطقـه می‌فرستد و آن حضرت سرانجام در یک جنگ نابرابر که ۳ روز طول کشید، همراه یارانش در تاریخ ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ه . ق در منطقه اردهال به شهادت می‏‌رسد روایانی که جنگ را از نزدیک دیده‌اند، نقل کرده‌اند که حوادث این جنگ و شهادت این امامزاده و یارانش شباهت‌های زیادی به واقعه کربلا داشته است که از آن جمله می‌توان به جدا کردن سر از بدن شریف این امامزاده اشاره کرد که به نوعی تکرار واقعه کربلا است مردم فین پس از شنیدن خبر سراسیمه به طرف اردهال حرکت می‏‌کنند، ولی زمانی می‌رسند که حضرت به شهادت رسیده ‌است، آنها حضرت را در سجاده نمازش می‌پیچند و در نهر آبی که در آن نزدیکی است، شستشو می‌دهند و دفن می‏‌کنند.
از آن زمان تاکنون همه ساله در دومین جمعه مهرماه و با حضور هزاران نفر از مردم فین و کاشان آیین سنتی مذهبی قالیشویان برگزار می‏‌شود.
چند روز قبل از جمعه، به ویژه شبی که فردای آن مراسم برقرار خواهد شد، سیل جمعیت، از پیر و جوان و زن و مرد، به این محل هجوم می‌آورند.
صبح این روز، مردم زیادی از فین، چوب به دست، بر سر چشمه آبی در کنار حرم یعنی در محل شستن قالی گرد هم می‌آیند و با شعار «یا حسین»، «یا حسین» به طرف مرقد سلطان علی بن محمدباقر حرکت می‌کنند.
آنان در صحن صفا، همراه سایر مردم و با حضور چندین تن از علما و شخصیت‌های مذهبی، مراسم را با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز می‌کنند.
سپس مردم به نوحه‌خوانی و عزاداری می‌پردازند و پس از دقایقی چند، اهالی فین، چوب به دست، یکی از قالی‌های داخل حرم را برای شستن از خادمان امامزاده تحویل می‌گیرند.
سپس قالی را لوله می‌کنند و بر دوش می‌کشند و با حمایت چوب‌های خود، آن را از صحن صفا خارج و در حالی که عَلَم و کُتَل‌هایی در جلو حمل می‌کنند، حسین، حسین گویان، قالی را به طرف چشمه آبی می‌برند که در ۸۰۰ متری امامزاده (حرم) روان است.
بردن این قالی، سَمبُل جریان حرکت دادن جنازه مطهر امامزاده است و پس از دقایقی عزاداری، مراسم پایان می‌پذیرد. همچنین در این مراسم، هزاران تن از مردم، در حالی که بر سر و روی خود می‌زنند با شعارهای گوناگون، چوب به دستان فینی را همراهی می‌کنند.
* محمدعلی نادعلی
captcha