ارزش معنوی هر انسانی به سبب فهم و تدبر در معارف قرآنی افزایش می‌یابد
کد خبر: 3494332
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
معاونت حوزه علمیه امام حسن‌مجتبی(ع) لواسانات:

ارزش معنوی هر انسانی به سبب فهم و تدبر در معارف قرآنی افزایش می‌یابد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد بخش‌علی، به مناسبت شب شهادت امام‌کاظم(ع) در مسجد باب‌الحوائج(ع) تهران گفت: اینکه در سوره الرحمن مسئله علم قرآن قبل از خلقت انسان ذکر شده است به سبب فهمیدن سنجش ارزش انسانی با معارف قرآنی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد بخش‌علی، معاونت حوزه علمیه امام حسن‌مجتبی(ع) لواسانات در مسجد باب‌الحوائج تهران به‌مناسبت شب شهادت امام‌کاظم(ع) به سخنرانی پرداخت.
حجت‌الاسلام بخش‌علی ابتدا به توضیح  صفت کظم‌غیظ اشاره کرده و گفت: امام‌کاظم(ع) معروف به این صفت بودند، اما ممکن است سؤال پیش آید که چرا تعبیر به کظم‌غضب داشتن اشاره نشده، باید جواب داد که غیظ نهایت خشم است؛ به عنوان مثال لیوانی که پر از آب شده و سرازیر می‌شود، غضب هم این گونه است که وقتی به نهایت غضب برسیم تعبیر به غیظ خواهد شد.
وی ادامه داد: این که چرا به امام(ع) لقب کاظم داده شده دو برداشت از بررسی روایات به دست می‌آید، اول اینکه حضرت در مدت امامت خود افراد بسیاری که دارای عاقبت بدی بودند را دیده و مورد جسارت قرار می‌گرفتند و دیگر آنکه بنی‌العباس حکومتی همراه با خفقان‌ را برای حضرت ایجاد کرده بود.
استاد حوزه علمیه افزود: امام‌کاظم(ع) در روایت تأمل‌برانگیز در باب کسب علم فرمودند؛ هر کسی دارای 4 علم باشد علمیت او قابل تضمین است، ابتدا علم به شناخت پروردگار است که این شناخت اثرات زیادی را در زندگانی انسانی خواهد داشت.
وی ادامه داد: علم دیگر مسئله خودسازی است، منظور از این خودسازی شناخت وظیفه انسانی است؛ به اینکه در این زندگانی دنیایی مشغول چه کارهایی هستیم و آیا این چنین رفتارهایی عاقبت‌بخیری را به دنبال خواهد داشت، فکر کنیم.
معاونت حوزه علمیه امام حسن‌مجتبی(ع) ادامه داد: اینکه در سوره الرحمن مسئله علم قرآن را قبل از خلقت انسان ذکر کرده در صورتی که اول باید خلقت انسان ذکر شده و سپس علوم قرآنی مطرح شود، آیت‌الله جوادی آملی جوابی را گفتند که انسانیت انسان به فهم قرآن سنجیده می‌شود.  
 وی ادامه داد: مورد سوم از علوم واقعی وظیفه‌شناسی بین افراد خواهد بود، اکثر افراد در ایام عزای اهل‌بیت(ع) تا نیمی از شب به عزاداری پرداخته ولی نماز صبح اکثر آنان قضا می‌شود.
حجت‌الاسلام بخش‌علی افزود: آخرین مورد آفت‌شناسی است بدین معنی که چقدر مستحبات صورت گرفته سبب ایجاد اتصال به حضرت حق شده است و اینکه آیا تا به حال واجبی از ما فوت نشده است.
وی در پایان گفت: بعضی مقید به زیارت عتبات‌ عالیات هستند ولی اگر افراد مختلف به سبب بد‌خلقی و صفات این چنین از ما رنجور بشوند لازم است ابتدا این چنین رزایل اخلاقی را از خود دور کرده و سپس به زیارات مختلف بپردازیم، هم‌چنان که اهل‌بیت(ع) به این موضوع اشارات بسیار داشته‌اند.
*محمد ایمانی‌مهر
captcha