وی ادامه داد: مهمترین مسئلهای که در مورد این جشنواره وجود دارد آنکه فراخوان منتشر شده آن هر سال و در ایام سالروز آزادسازی خرمشهر، جنبه شعاری دارد و هیچ یک از مسئولان برگزاری این رویداد خود را ملزم به رعایت مفاد آن نمیدانند. مصداق این مدعا، منظور شدن برخی آثار نمایشی برای شرکت در این جشنواره بدون طی مراحل قانونی آن است و یا به عبارت دیگر براساس رابطهای که میان برگزارکنندگان این جشنواره با برخی از کارگردانان تئاتر وجود دارد، پیش از حتی انتشار فراخوان، اجرای برخی آثار نمایشی در این جشنواره مسجل شده است.
این هنرمند تئاتر که برگزیده چندین دوره از جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» بوده است، تصریح کرد: در بررسی، ارزیابی آثار و انتخاب آنها برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره در ترکیب هیئت انتخاب و ارزیاب، یکدستگی و انسجامی وجود ندارد و شاهد هستیم که علاوه بر اعزام کارشناسان تئاتر برای انجام این مرحله از جشنواره، افرادی هم که حتی سابقه کار نمایش ندارند و حتی سوابق آنها در این زمینه خاص از بسیاری از شرکت کنندگان هم کمتر است، رأی و نظری صائب در انتخاب آثار دارند.
کولیوندی در ادامه گفت: در مجموع باید گفت که تکلیف هنرمندان تئاتر علاقهمند به شرکت در این جشنواره در هیچ دورهای به روشنی مشخص نبوده است و هر بار با گروهی جدید از مدیران و مسئولان برای گرداندن این جشنواره مواجه هستیم که در عین حالی که چهرههایی نامآشنا در عرصه تئاتر هستند، اما به دلیل تنوع سلایق و اختلاف نظرهایی که با هم دارند، هر ساله فضایی متفاوت از سال قبل در جشنواره حکمفرما میشود و این جشنواره پس از نوزده دوره همچنان از ثبات لازم برخوردار نیست.
این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: تعیین گروه کارشناسی مسئول دبیرخانه جشنواره به شکل غیربومی پیامد منفی دیگری را نیز دارد و آن اینکه هر کدام از آنها بدو در نظر گرفتن ظرفیت و قابلیت فنی و هنری در منطقه، گروه کاری خودشان را در جشنواره مستقر میکنند که این امر منجر به اعمال دیدگاههای ضد و نقیضی در جشنواره میشود، پرسش من از دبیر جشنواره این است که چرا اسامی هیئت بازبین جشنواره از همان ابتدا مشخص نمیشود و ما باید در روز بازبینی با افرادی مواجه شویم که به ظاهر در هر دوره از جشنواره شاهد چهرههای تکراری آنها هستیم و هیچ گاه نشده که از گروهی کارشناس خبره و درس خوانده این حرفه به عنوان دمیده شدن روحی جدید در کالبد جشنواره استفاده شود.
کولیوندی ادامه داد: یک بار یکی از همین کارشناسان داوری به من گفت که خسته نشدی این همه دوره در یک جشنواره شرکت کردی، بهتر است که شانس خودت را در جشنواره و رویداد تئاتری دیگری بیازمایی. حالا من این پرسشها را از او و بسیاری از کارشناسانی که چهرههای آنها را در اغلب رویدادهای تئاتری شاهد هستیم میکنم و آن اینکه آیا کشور در این چند سال به تربیت نیروهای کارشناس و فعال تئاتری اهتمامی نداشته و ما کارشناس خبره و جوان کم داریم که همچنان باید در هر جشنوارهای چهره و نام تکراری شما را ببینیم و بشنویم؟
وی تأکید کرد: با همه این تفاصیل باید گفت که جشنواره با وجود عمر نوزده سالهای که دارد همچنان سیاست اجرایی واحدی ندارد و هر زمان یک تصمیم برای آن گرفته میشود و حتی در برههای از زمان تصمیم به این امر گرفته میشود که جشنواره به شکل بینالمللی برگزار شد؛ در حالی که این جشنواره با توجه به اینکه به موضوع آزادسازی خرمشهر و ماجراهای مربوط به آن اشاره دارد حتی شایسته نیست به شکل ملی و سراسری برگزار شود؛ چرا که برای تأمین این امر ما شاهد برگزاری جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» هستیم که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس متولی برگزاری آن است.
کولیوندی در پایان گفت: ورود سازمان و نهادهای فرهنگی همچون سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه مدیریت و حمایتی این جشنواره را باید به فال نیک گرفت؛ این موضوع را باید قبول داشت که خرمشهر و آبادان به لحاظ زیرساختها و تجهیزات نمایشی در مضیقه است و حتی تجارب این چند سال نیز نشان داده که در زمینه اسکان و پذیرایی از میهمانان و شرکتکنندگان نیز توانایی چندان مناسبی ندارد و لذا این ساز و کار جدید مدیریتی خواهد توانست تا حد زیادی اوضاع اقتصادی این جشنواره را از محل سرمایهگذاری تجاری و صنعتی شرکتها سر و سامان بخشد.
یادآور میشود، نوزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» 28 اردیبهشت تا دوم خرداد به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.