از اوج تا افول جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر»
کد خبر: 3496700
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷

از اوج تا افول جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر»

گروه هنر: جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» زمانی که به شکل استانی برگزار شد، بهترین دوران خود را پشت سر گذاشت و در شرایط فعلی به دلیل مشخص نبودن ساختار اجرایی و اوضاع نابسامان مالی، با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد.

آرش ساربان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» در طول نوزده دوره برگزاری خود دچار افت و خیزهای زیادی شده است. این رویداد از شکل استانی فعالیت خود را آغاز کرد تا اینکه تبدیل به یک جشنواره منطقه‌ای و سپس به یک جشنواره ملی تبدیل شد و یک دوره نیز به شکل بین‌المللی برگزار شد.

وی ادامه داد: با این وجود باید گفت که درخشان‌ترین دوران برگزاری این رویداد زمانی بود که این جشنواره به شکل استانی برگزار می‌شد؛ چرا که این جشنواره با وجود آنکه به مفهوم مقاومت می‌پردازد، اما موضوع آن را منحصر به مقاومت جانانه مردم در طول تهاجم لشکر بعثی عراق به خطه خوزستان کرده است.

ساربان تصریح کرد: حال که در این شرایط این جشنواره داعیه برگزاری ملی و سراسری را دارد باید به مفهوم مقاومت به شکل کلی‌تر بپردازد، هر چند که ممکن است در این میان آثار نمایشی بومی از سوی هنرمندان استانی هم وجود داشته باشند که مستقیماً به موضوع آزادسازی خرمشهر و جریان جنگ شهرهای خوزستان در اوایل جنگ بپردازند.

این کارگردان برگزیده ادوار گوناگون جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» در ادامه گفت: شرایط کنونی حاکم بر این جشنواره چندان امیدوارکننده نیست و باید اذعان کرد که این جشنواره هر سال اوضاع بغرنج‌تری به خود می‌گیرد؛ ساختار مدیریتی آن مشخص نبوده و این جشنواره از یک دبیرخانه دائمی و متمرکز برخوردار نیست، گاه دبیرخانه آن در تهران مستقر می‌شود و گاه در دو شهر آبادان و خرمشهر و با این شرایط به جرئت می‌توان گفت که این جشنواره با وجود ملی بودنش حتی از سطحی پایین‌تر از  یک جشنواره محلی برخوردار است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نابسامانی که در ساختار اجرایی جشنواره شاهد و ناظر آن هستیم به مسئله دیگری نیز باید اشاره کنم و آن اینکه این رویداد نمایشی در حوزه فرهنگ مقاومت و شهادت از یک رکود اجرایی به سبب مشکلات عدیده مالی نیز رنج می‌برد و همه این مسائل موجب شده است که جشنواره از یک رویداد جریان‌ساز با محتوای ارزشی تبدیل به یک رویداد شعاری و کم‌خاصیت شود.

ساربان در پایان گفت: دو سالی است که سازمان‌هایی همچون منطقه آزاد اروند مشارکتی در برگزاری این جشنواره دارند؛ ضمن آنکه از مشارکت این سازمان‌ها در برقراری شرایط بهتری در جشنواره باید خشنود بود، ذکر یک نکته هم لازم و ضروری به نظر می‌رسد و آن اینکه باید بهبود شرایط اعم از تجهیز و یا ایجاد فضاهای نمایشی و افزایش سرانه فضاهای نمایشی در شهرهای خرمشهر و آبادان تنها محدود به زمان برگزاری جشنواره نشود و این امکانات در طول سال نیز برای اجرای مکرر و مستمر آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گیرد.

یادآور می‌شود، نوزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» به دبیری حسین مسافرآستانه از 28 اردیبهشت تا 2 خرداد در خرمشهر و آبادان برگزار خواهد شد.

captcha