خلأهای کنوانسیون حقوق کودک را از نگاه دینی تذکر دهیم
کد خبر: 3508281
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
آیت‌اللهی:

خلأهای کنوانسیون حقوق کودک را از نگاه دینی تذکر دهیم

گروه جامعه: یک عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک در عرصه بین‌المللی مطرح و به بیان نکاتی پرداخته است گفت: اگر با نگاه اسلام به این پیمان نامه بنگریم خلأهایی زیادی وجود دارد. اگر ما معتقد هستیم اسلام حرف برتر برای عمل دارد باید با عملکرد صحیح خود به صحت این موضوع بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زهرا آیت‌اللهی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شورای فرهنگی اجتماعی زنان، عصر روز گذشته، 29 خردادماه، در نشستی خبری که به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان برگزار شده بود به ارائه گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در شورا پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به تساوی جنسیتی معتقد نیست بلکه به عدالت جنسیتی اعتقاد دارد به ارائه ایده نوینی در سطح بین‌الملل پراخت.

وی با بیان اینکه قرآن کریم وظایف مختلفی را برای زن و مرد در نظر گرفته است، گفت: در مدیریت اجتماعی نیز باید براساس این تفاوت‌ها قانون نویسی صورت گیرد. برنامه‌ریزی‌ها نباید به سمتی پیش رود که زنان و مردان تکلیف مساوی برای تأمین نیازهای اقتصادی خانواده داشته باشند.

آیت‌اللهی با اشاره به اینکه بر مبنای عدالت جنسیتی منشوری در شورا تدوین شده‌ است، گفت: در حالی که در قرآن کریم تفکیک جنسیتی عامل خیر مطرح شده است و در روایات زنان و مردانی که در پی شبیه کردن خود به جنس مخالف هستند لعنت شده است، باید توجه بیشتری در قانون نویسی‌ها کرد.

عدم نگاه برنامه‌ریزی شده به مسائل جنسی در جامعه

وی از جمله مهم‌ترین طرح‌های شورای فرهنگی اجتماعی زنان را تدوین سند ملی حقوق کودک و سیاست‌های آموزشی - مراقبتی هویت و حقوق جنسی برشمرد و گفت: هرگز به مسائل جنسی در جامعه با یک سیاست کلان و برنامه ریزی شده نگریسته نشده است.

وی با بیان اینکه شورا تلاش کرد با تفاوت قائل شدن بین بیمار جنسی و منحرف جنسی، به بحث مجرمین جنسی، مراقبت از سلامت و طهارت همسران و ... بپردازد اظهار کرد: این مصوبه هنوز در شورای فرهنگی اجتماعی زنان مطرح است و به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.

آیت‌اللهی در ادامه سخنان خود به تدوین سند ملی حقوق کودک اشاره و عنوان کرد: در کشور ما بیشترین نهادی که مسائل حوزه کودکان را دنبال می‌کند آموزش و پرورش محسوب می‌شود و الباقی نهادها ورود جدی به این قضیه نداشته‌اند.

نگاه اسلامی به موضوع حقوق کودک

وی با بیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک در عرصه بین‌المللی مطرح و به بیان نکاتی پرداخته است گفت: اگر با نگاه اسلام به این پیمان نامه بنگریم خلأهایی زیادی وجود دارد. اگر ما معتقد هستیم اسلام حرف برتر برای عمل دارد باید با عملکرد صحیح خود به صحت این موضوع بپردازیم.

وی خواستار احصای حقوق کودکان با نگاه دینی شد گفت: باید مواردی که در این کنوانسیون دیده نشده است را با نگاه اسلامی احصا و به کنوانسیون ارائه کنیم. این موارد در سند شورای فرهنگی اجتماعی زنان بیان شده است و دارای 17 ماده است.

ضعف نظام آموزشی کشور در پرداختن به موضوع خانواده

وی با انتقاد از اینکه در نظام آموزش دانشگاه‌ها به طور جدی به موضوع خانواده پرداخته نشده است گفت: عملکرد دانشگاه‌ها در این زمینه ضعیف است. ما نیاز به رشته‌های تخصصی در مقاطع مختلف و حتی واحدهای عمومی در زمینه خانواده داریم. در این راستا درس اخلاق خانواده و دانش خانواده و جمعیت به مجموعه دروس دانشگاهی افزوده شده است.

captcha