کد خبر: 3511956
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
بایدها و نبایدهای نخبه‌گرایی در تولید نمایش دینی/2

رعایت عدالت در تولید آثار تجربه‌گرای نمایش قرآنی

گروه هنر: اینکه صرفاً بودجه تئاتری منحصر به تولید آثار حرفه‌ای و فاخر قرآنی شود نادرست است و از آن سو تزریق بودجه فرهنگی دولت برای حمایت از آثار نیمه‌حرفه‌ای نیز نگرشی تک‌بُعدی است و لذا باید در آن واحد به هر دو حوزه تولید آثار حرفه‌ای و تجربه‌گرا به صورت عادلانه پرداخت.

خیرالله تقیانی‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تجربه نشان داده است هر زمان که نمایش با رعایت تمام اصول و استانداردهای روایت نمایشی تولید شود، صرفنظر از اینکه چه کسی آن را کارگردانی و هدایت کرده و چه افرادی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، آن نمایش در مواجهه با مخاطب از اقبال عمومی خوبی برخوردار بوده است، حال چه نمایش دینی و قرآنی باشد و چه غیردینی، که به مسائل و موضوعات گوناگون پرداخته می‌شود.

وی گفت: با این وجود به دلیل محبوبیتی که برخی از گروه‌های نمایشی و یا چهره‌های نام‌آشنای هنری دارند، از این نکته نیز نمی‌توان غافل ماند که حضور آنها در پروسه تولید یک نمایش برگ برنده‌ای است که قادر است میزان استقبال مخاطبان را تضمین کند و مسئولان نمایش نگرانی از این نکته را به صفر برسانند که نمایش با وجود صرف هزینه قابل توجهی که برای تولید آن شده، فاقد رویکرد مناسب برای مخاطبان است.

تقیانی‌پور تصریح کرد: این اتفاق به ویژه در زمینه تولید نمایش دینی و قرآنی که معمولاً نظر طیف خاصی از مخاطبان را برای تماشای خود جلب می‌کند، بیشتر حائز اهمیت بوده و حضور یک پیشکسوت تئاتر در رأس تولید یک نمایش دینی و قرآنی قطعاً این پیام را در برخواهد داشت که می‌توان کاملاً فنی و هنری به تولید یک نمایش ولو با محتوای دینی و قرآنی نیز نگاه کرد و قالبی را برای روایت برگزید که مورد توجه خواص و عوام باشد.

کارگردان برگزیده بیست و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» در ادامه گفت: البته مسئله‌ای نیز ممکن است در اتخاذ این تصمیم نگران‌کننده باشد و آن اینکه صرف حضور پیشکسوتان و چهره‌های سرشناس تئاتر در امر تولید نمایش دینی و قرآنی به این قیمت تمام شود که بودجه‌های حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی به جای سرازیر شدن در جهت تقویت بنیه علمی و هنری تئاتر، تنها معطوف و منحصر به یک و یا چند اثر معدود فاخر تئاتری شود.

وی افزود: این نگرانی بجاست و اساساً باید گفت که در هر کاری باید از افراط و تفریط اجتناب کرد، نه چنین رویکردی داشت که تمام بودجه‌ها را به تولید یک نمایش اختصاص داد و نه اینکه چنین تصور کرد که می‌توان به جای هزینه قابل توجه برای تولید یک نمایش فاخر، بودجه آن را به شکل فراگیر در چند نمایش نیم‌حرفه‌ای و تجربه‌گرا هزینه کرد.

تقیانی‌پور تأکید کرد: به نظر من علاوه بر عدالتی که باید در ایجاد زمینه برای تولید نمایش حرفه‌ای و فاخر و از آن سو نمایش‌های آماتور و تجربه‌گرا در حوزه موضوعات دینی و قرآنی رعایت شود، نکته قابل توجه این است که مسئولان باید هدف‌گذاری مناسبی برای تولید این گونه آثار داشته باشند؛ اینکه قرار است با چه رویکردی این آثار تولید شوند، برای تولید یک اثر نمایشی آیا برنامه جامعی وجود دارد یا نه که از مدت‌ها قبل به فکر تولید باشیم و از شتابزدگی و نگرشی مناسبتی به تولید نمایش دینی اجتناب کنیم، موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

captcha