حمیدرضا شاهآبادی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره بیتوجهی متولیان امور فرهنگی به حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: متأسفانه هنوز عدهای از افراد کشورمان رابطه درستی میان ادبیات کودک و ادبیات بزرگسال قائل نیستند، یعنی تصور میکنند که ادبیات بزرگسال همان شکل رشد یافته ادبیات کودک و نوجوان است.
وی افزود: بزرگترین چالش در این حوزه تغییر شرایط نسل جدید است. در واقع کودکانی که امروز به دنیا میآیند و دوران کودکی خود را سپری میکنند در زمانه بسیار متفاوتی پا به عرصه وجود گذاشتهاند و بسیاری از مسائل در آن حل نشده و متزلزل است.
شاهآبادی ادامه داد: ارتباط برقرار کردن با این نسل بسیار مشکل است و نویسندگانی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند، راه سخت و دشواری را در پیش دارند؛ از این رو نویسندگان و متولیان امور کودک و نوجوان باید تلاش زیادی برای شناخت این نسل و نیازهای آنها کرده و در راستای پاسخگویی به نیازهای آنها آثار مفید و سازندهای را خلق کنند.
این نویسنده در ادامه درباره تبیین مفاهیم دینی برای گروه سنی کودک و نوجوان در آثار مکتوب تصریح کرد: مفاهیم دینی برای نسلی که امروز به دنیا میآیند و با مسائل امروزی مواجه هستند، باید به زبان آنها و با در نظر گرفتن ذائقههای این نسل بیان شود؛ چرا که متأسفانه حرفهای تکراری بیان میشود و آنچه 50 سال پیش گفته میشد، همانها امروز هم بیان میشود و حتی در نحوه و سبک بیان نیز تغییری قابل مشاهده نیست و با همان شیوههای گذشته عمل میشود و طبیعی است که این روش موفقیتی به دست نخواهد آورد.
وی در ادامه به حساسیتهای کار در حوزه ادبیات دینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: حساسیتهایی که در این حوزه وجود دارد مانع از این میشود که اثری فاخر تولید شود؛ از این رو باید شرایطی فراهم شود که ادبیات دینی و قرآنی به زبان روز برای نسل کودک و نوجوان تبیین شود؛ چرا که در گذشته تغییر نسل کودک و نوجوان در مدت زمان طولانیتری رخ میداد، اما در سالهای اخیر این تغییرات هر دو، سه سال یک بار است.
شاهآبادی با ارزیابی کتابهای ادبیات کودک و نوجوان در دوره کنونی نسبت به سالهای گذشته بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان دچار افت و خیزهایی است؛ گاهی احساس میکنیم شرایط خوب و بالندهای دارد و گاهی احساس میکنیم افت کرده، اما به نظرم حال ادبیات کودک و نوجوان این روزها خوب نیست؛ چرا که از نظر رونق ادبیات کودک وضعیت خوبی را شاهد نیستیم که این موضوع هم موضوع محتوایی و هم ظاهری را در برمیگیرد.