توصیه‌های مسجدجامعی به اوحدی
کد خبر: 3521021
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

توصیه‌های مسجدجامعی به اوحدی

گروه جامعه: وزیر ارشاد اسبق ایران طی دیداری با رئیس سازمان حج و زیارت به وی توصیه کرد؛ در طرح‌هایی که در عراق اجرا می‌شود، مردم عراق را نیز شریک کنند.

دیدار مسجد جامعی و اوحدی در ایکنابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به مناسبت روز خبرنگار، ایکنا میزبان میهمانان بسیاری بود. مسئولانی که حضور همزمان آنها در ایکنا موجب تجدید دیدار و خرسندی همه آنها شد.

از جمله افرادی که روز گذشته در خبرگزاری ایکنا همدیگر را ملاقات کردند، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران بود.

مسجد جامعی که سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالیت در حوزه حج و زیارت را در کارنامه خود دارد و بر همین اساس طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در خصوص حج و عمره انجام داده است، در این ملاقات پیش‌بینی نشده به بیان طرح‌ها و اقداماتی که در دوران وزارت خود در خصوص حج انجام داده بود، پرداخت و گفت: در آن زمان گردشگران زیادی از ایران به کشور آذربایجان سفر می‌کردند، به همین دلیل من مقایسه‌ای بین سفر ایرانیان به کشور آذربایجان و سفرهای مذهبی انجام دادم.

وی ادامه داد: در این تحلیل متوجه شدم تورهای سفری آذربایجان، تورهای آزادتری بودند در حالی که در سفر به حج و عمره غذا، هواپیما، هتل و ... همه چیز سازمانی و از قبل پیش‌بینی شده بود و موجب کلافگی مردم می‌شد.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه یک کاروان را نیز خودم به مکه بردم، گفت: در این کاروان تعداد زیادی از مسئولان و نخبگان حضور داشتند و ما سفری به طائف داشتیم. من آن زمان تلاش کردم فرودگاه طائف را برای زائران ایرانی باز کنم. البته اگر چه بعید است که به این زودی روابط با عربستان بهبود یابد اما اگر می‌شد فرودگاه طائف را برای سفرهای عمره باز کنیم خیلی خوب می‌شد.

اوحدی نیز با اشاره به اتفاق‌‌های خوب رخ داده در دوران مدیریت مسجد جامعی در خصوص حج، گفت: از آن دوران بود که عمره در شرایط نیمه خصوصی قرار گرفت و دفاتر زیارتی ایجاد شد و آمارهایی که آن زمان گرفته شد نشان می‌داد که در سال 43 هزار نفر به عمره مشرف می‌شدند اما آخرین آمار ما حضور 850 هزار نفری ایرانیان در عمره است.

وی تصریح کرد: این مسئله در کیفیت خدمات عمره نیز تأثیرگذاشت و ما اکنون در حال الگو‌برداری از همان طرح برای عتبات عالیات هستیم. البته با توجه به محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود داشت، با ظرفیت بانک‌های کشور شرکتی به نام «توسعه زیرساخت‌های مهر و ماه» ایجاد کردیم. این شرکت تاکنون اجرای 9 پروژه، هفت پروژه در عراق و دو پروژه در ایران، را شروع کرده که دو هتل در کربلا تا آخر مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ساخت بزرگ‌ترین هتل نجف با فاصله 50 متری از حرم حضرت علی(ع)

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عراقی‌ها از نظر اقتصادی ضعیف هستند، گفت: با ورود بانک‌ها این امکان ایجاد شد که طرح ساخت بزرگ‌ترین هتل نجف با 770 تخت و فاصله 50 متر از حرم حضرت علی(ع) آغاز شود و هم‌اکنون این طرح با پیشرفت 70 درصدی در حال تکمیل است.

اوحدی همچنین گفت: از جمله طرح‌های دیگر این شرکت ساخت زائرسرای بستان است که برای اربعین سال جاری آماده می‌شود و امکان استفاده چهار هزار زائر از این زائرسرا وجود خواهد داشت.

در ادامه مسجد‌جامعی در خصوص اقدامات صورت گرفته در عراق به مسئولان توصیه کرد، طوری رفتار نکنیم که گویی در کشور خودمان هستیم. ما میهمان هستیم و باید متوجه این مسئله در عراق باشیم. رفت و آمد ایرانیان باید منشأ درآمد برای مردم عراق هم باشد و اینطور نباشد که در سفرهای زیارتی همه چیز را ما از ایران ببریم و هیچ سودی برای مردم عراق نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سال‌هایی که مسئولیت وزارت ارشاد را داشتم طرحی را دادم مبنی بر اینکه مثلاً اگر می‌خواهیم چپزی در مدینه بخریم از شیعیان این شهر خرید کنیم، که به ما گفتند که شیعیان این شهر سرمایه چندانی ندارند و من گفتم با خرید ما آنها سرمایه هم پیدا می‌کنند، حتی من پیشنهاد کردم از شیعیان مدینه آب بخریم؛ باید به هسته‌هایی از مردم کشورهای میزبان مجال دهیم که از رفت و آمد ما کسب درآمد کنند.

اوحدی در این خصوص متذکر شد که بر اساس قانون عراق باید در کارهای سرمایه‌گذاری شریک عراقی داشته باشیم و در این هتل‌ها سرمایه عراقی و کارگر عراقی حضور دارند.

مسجد‌جامعی از اوحدی خواست کارهای انجام شده در عراق و طی مراسم اربعین را به نحوی پایه‌ای و بنیادی و نه صرف اقدامات موقتی انجام دهند و ادامه داد: نباید حضورمان در عراق به ویژه در مراسم اربعین به صرف غذا دادن خلاصه شود بلکه باید کارهای اساسی از جمله تصفیه آب انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما می‌بینیم مردم عراق در همین مسیرپیاده‌روی اربعین آب سالم ندارند، ما می‌توانیم دستگاه تصفیه آب به مردم بدهیم، البته این توصیه را به شهرداری تهران کردم اما آنها عمل نکردند.

captcha