سیاست رژیم پهلوی در برخورد با موقوفات بخشش و انهدام بود
کد خبر: 3527414
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
حسینی اراکی:

سیاست رژیم پهلوی در برخورد با موقوفات بخشش و انهدام بود

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در نشست مشترک با نماینده مردم اراک در مجلس گفت: در رژیم پهلوی به دستور محمدرضا شاه شاهد بخشش و انهدام موقوفات هستیم، سیاست تقسیم اراضی نیز یکی از مباحثی بود که موقوفات را در دست مردم قرار داد و امروز اوقاف را با چالش‌های جدی در این امر روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی امروز، 13 شهریورماه در جلسه مشترک با علی‌اکبر کریمی منتخب مردم اراک در خانه ملت گفت: از تشکیلات اداری ایران در دوره صفاریان که اولین سلسله حکومت ایرانیان در اسلام بوده است اطلاعات دقیقی در دست نیست اما در دوره تشکیلات اداری سامانیان، از دیوان موقوفات و دیوان اوقاف نام برده شده که به کار مسجد و اراضی موقوفه رسیدگی می‌کرده است.
وی تصریح کرد: بدترین حالت آشفتگی در موقوفات در دوران قاجاریه بوده و در دوره حکومت رضاخان و محمدرضا پهلوی نیز دستورات محمدرضا در بخشش و منهدم کردن موقوفات را شاهد هستیم، خود تقسیم اراضی نیز یکی از مباحثی بود که موقوفات را در دست مردم قرار داد و امروز اوقاف را با چالش‌های جدی در این امر روبه رو کرده است.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه تقسیم اراضی در دوران محمدرضا شاه باعث شده امروز شاهد افزایش پرونده‌های حقوقی در رابطه با استرداد و بازگشت موقوفات به چرخه وقف باشیم، اظهار کرد: با گذر زمان و پس از پیروزی انقلاب، امام راحل دستور دادند که موقوفات به حالت وقفی باقی بماند و عمل به نیات وقف نیز واجب است، همین دستور از طرف ایشان چراغ راهی بود و نور امید را در اجرای امینانه و احیای این فرهنگ در جامعه با فتوای ایشان زنده کرد.
وی ادامه داد: از سال 70 به بعد اوقاف و حج و زیارت با توجه به مأموریت‌های گسترده از یکدیگر جدا شدند و از سال 86 به بعد نیز برنامه‌های روشنی در راستای حفظ موقافات صورت گرفت، که با تحقیقات به عمل آمده متوجه شدیم خوشبختانه موقافات در حد بسیار بالایی حفاظت شده است که این امر گواهی بر زحمات و تلاش کارکنان اوقاف است.
این مقام مسئول گفت: گاهی مردم می‌گویند وضع مالی اوقاف قبلاً بهتر بود و بهتر هزینه می‌کرد، دلیلش این است که اوقاف در گذشته هرچه درآمد داشت مصرف می‌کرد و سرمایه گذاری برای موقوفات انجام نمی‌شد، نتیجه این شد که بهترین زمین‌ها توسط برخی از شرکت‌ها تصاحب و اجاره اندکی بابت آن ملک به اوقاف پرداخت می‌کنند در صورتیکه اگرهمین ثروت در دست اوقاف بود خدمت‌رسانی به مردم چندین برابر می‌شد، با اجاره اندک هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
حجت‌الاسلام حسینی در ادامه تصریح کرد: پس از سال 89، ساماندهی امور اداری توانست چابکی و سرعت در فعالیت‌های اوقاف ایجاد کند و امور تمام وقف‌نامه‌های ما بازخوانی مجدد شد، وقف‌نامه‌ها شش بار مورد بازخوانی و بازنویسی افراد مختلف با قابلیت‌های متعدد قرار گرفت تا اجرای امینانه نیات واقفین به درستی اعمال شود.
وی بااشاره به اینکه امروز تمام خدمات اوقاف در قالب اتوماسیون انجام می‌شود، اضافه کرد: امروز ما در امور و منابع وقفی چک نداریم، همه از طریق حواله تحت نظر سامانه انجام می‌شود، و اگر حواله در راستای اجرای نیات واقفین نباشد صادر نمی‌شود، مبالغ واریزی توسط مستأجرین نیز سر جای خودش قرار می‌گیرد و گاهی مردم گمان می‌کند مبالغ به تهران ارسال می‌شود اصلاً چنین بحثی صحت ندارد، مبلغ قرارداد هر موقوفه‌ای طبق تصمیمات اتخاذ شده در سامانه خودش قرار می‌گیرد.
وی بابیان اینکه تمام همت اوقاف بر اجرای امینانه نیات واقفین است، تصریح کرد: شاید برخی از دستگاه‌ها اگر درآمد خود را نگه دارند امتیاز مثبت برای دستگاه باشد اما اگر ما مبلغ واقف را به موقع هزینه نکنیم  و از زمانش بگذرد و پول در دست ما بماند قطعاً توبیخ خواهیم شد.
حجت‌الاسلام حسینی همچنین تعمیر و پرداختن به امورات عمرانی و سرمایه‌گذاری را بخشی از فعالیت اوقاف دانست و اظهار کرد: از آنجا که ما دستگاه اقتصادی نیستیم نمی‌توانیم در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری مستقیم وارد شویم، اما از تمام ظرفیت خود در امور عمرانی و سرمایه‌گذاری در چارچوب آیین‌نامه‌ها استفاده می‌کنیم، ساخت و تجهیز مجمتع تجاری  آسمان در اراک یکی از خدمات ماندگار اوقاف در کشور است .
وی بابیان اینکه برنامه و اهداف 5 ساله‌ای برای اوقاف تعریف شده است، اظهار کرد: برنامه پنجم توسعه یک برنامه کلی است، ما برای هرسال برنامه‌های مدون و از پیش تعیین شده‌ای در نظر داریم معاون فرهنگی و دیگر کارکنان برنامه‌های سالیانه خود را به صورت فصلی و سالیانه پیش می‌برند.
حجت‌الاسلام ‌حسینی به تشریح چارت سازمانی اوقاف استان پرداخت و اظهار کرد: استان دارای 119  پست سازمانی است، که از این تعداد 109 پست مصوب و 10 پست با نام است، در حال حاضر 98 نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد 27 نفر عضویت رسمی، 20 نفر قراردادی معین و 43 نفر نیز از محل مدیریتی مشغول به کار هستند که خود بار زیادی را برای موقوفات به همراه دارد.
وی تصریح کرد: اداره حقوقی که دفاع از موقوفات و آگاهی‌بخشی و شفاف‌سازی موقوفات و عملکرد آنها را دنبال می‌کند یکی از مهمترین اداراتی است که ما را در اجرای امنیانه موقوفات کمک می‌کند.
مدیرکل اوقاف استان یکی از معاونت‌های مهم در این سازمان را معاونت فرهنگی خواند و در شرح وظایف این معاونت گفت:  یکی از اولویت‌های سازمان تربیت حافظ و قاری قرآن است و طبق نظر رهبری باید در کشور بین 10 تا 15 میلیون حافظ و قاری قرآن داشته باشیم، طی سال‌های اخیر تا به امروز در استان  32 هزار و 450 نفر در طرح حافظان ثبت شده‌اند.
وی ادامه داد: سال گذشته 7 هزار و 460 نفر از استان مرکزی در طرح تربیت حفاظ شرکت داشتند و امسال نیز 7 هزار و 700 نفر شرکت خواهند داشت.
حجت‌الاسلام حسینی بابیان اینکه به دنبال برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف در استان مرکزی در سال آینده هستیم، ابراز کرد: این میزبانی هزینه بالایی دارد که برای اجرای شدن آن نیاز به همکاری مسئولان ارشد استانی داریم.
وی از اجرای طرح مهر تحصیلی توسط واقفین و اوقاف استان با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی جدید خبر داد و با اشاره به اینکه سال گذشته 200 بسته لوازم تحصیلی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد، ابراز کرد: امسال با رقم 100 میلیون تومان به واسطه این طرح 4هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام حسینی از مشارکت مردم در اجرای طرح مهر تندرستی که پیگیری فاز دوم ساخت بیمارستان آیت‌الله خوانساری است ابراز خرسندی کرد و افزود: از فروش یک میلیارد و 100 میلیون تومان اوراق مشارکت وقفی تاکنون 850 میلیون تومان آن تأمین شده است.
وی بااشاره به اینکه مساعدت سالانه 300 میلیون تومان به حوزه علمیه از دیگر خدمات اوقاف است، تعداد موقوفه‌های متصرفی و غیرمتصرفی استان را 5 هزار و 240 فقره عنوان کرد و گفت: موقوفه حاج محسن اراکی و فرمان‌فرما از شاخص‌ترین موقوفات استان است.
حجت‌الاسلام حسینی 28 هزار رقبه متصرفی و غیرمتصرفی، 120 جلد سند مالکیتی مأخوذه، 55 پرونده مطروحه در دادگاه‌ها، 12 حکم صادره نهی موقوفات و اجرای 24 فقره حکمی که به تأخیر افتاده بود را از جمله فعالیت‌های بخش حقوقی و ثبتی اوقاف در اراک برشمرد.
وی توسعه و اجرای برنامه‌های زیرساختی امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک را از دیگر برنامه‌های اوقاف خواند و تصریح کرد: در کنار امامزاده دبیرستانی قرار دارد که برای توسعه امامزاده باید این فضا در اختیار ما باشد به همین دلیل لازم است در این زمینه با همکاری و همسویی بین دستگاه‌ها فارغ از هرگونه موازی‌کاری تصمیم نهایی اتخاذ شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در پایان، یکی دیگر از موقوفات مهم را قنات ناصری که به تولید گندم، جو، کلزا، سیب‌زمینی، ذرت و چغندر اختصاص دارد عنوان کرد.
captcha