تبیین مبانی اعتقادی شیعه در زیارت جامعه كبیره/ دستیابی به تمدن بدون داشتن امنيت میسر نیست
کد خبر: 3530545
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
آیت‌الله ایمانی اظهار كرد:

تبیین مبانی اعتقادی شیعه در زیارت جامعه كبیره/ دستیابی به تمدن بدون داشتن امنيت میسر نیست

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در استان فارس زیارت‌نامه جامعه كبیره را از بارزترین زیارت‌نامه‌ها دانست كه از امام هادی(ع) نقل شده است و ادامه داد: در این زیارت‌نامه اعتقادات شیعه به استناد آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) درباره ائمه(ع) بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس جمعه، 26 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینكه یکی از مواریث ارزشمند ائمه هدی(ع) زیارت‌نامه‌های معصومین است که از اهل بیت(ع) رسیده است، گفت: در این زیارت‌نامه‌ها که از اهل بیت پیامبر صادر شده و در اختیار ما قرار گرفته معمولاً یک دوره معارف دینی جای داده شده است، معارف اعتقادی شیعه هم در این زیارتنامه‌ها آمده است.
وی، زیارت‌نامه جامعه كبیره را از بارزترین زیارت‌نامه‌ها دانست كه از امام هادی(ع) نقل شده است و ادامه داد: در این زیارت‌نامه اعتقادات شیعه به استناد آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) درباره ائمه(ع) بیان شده و مقامات معنوی و ظاهری پیشوایان دینی ما در زیارت جامعه کبیره آمده است.
آیت‌الله ایمانی ضمن تكریم فرا رسیدن سالروز میلاد امام دهم شیعیان گفت: طبق نقل جمع زیادی از بزرگان، امام هادی(ع) در نیمه ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری در اطراف شهر مدینه به دنیا آمدند و ایشان از فرزندان امام جواد(ع) هستند ضمن اینكه از امام جواد(ع) سه فرزند باقی ماند و این‌ها هم در یک روستا اطراف مدینه زندگی می‌کردند چون دختر مأمون اجازه نمی‌داد که امام همسر رسمی دومی داشته باشد.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه امام هادی(ع) در ماه رجب و در سن 41 سالگی توسط زهری که معتمد عباسی به حضرت خوارانید به شهادت رسیدند، گفت: باید قدر زیارت جامعه را بدانیم و در اماکن مقدسه دور و نزدیک این زیارت به عنوان یک غنیمتی كه در اختیار ماست، استفاده كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه یکی از سرمایه‌های ارزشی یک کشور زبان آن کشور است، گفت: زبان یک کشور عامل پایداری و نماد وحدت ملی است و نشان از هویت آن ملت و اعتماد به نفس و عدم اعتماد به نفس آن ملت به حساب می‌آید.
آیت‌الله ایمانی، 27 شهریور روز شعر و ادب پارسی را گرامی داشت و گفت: زبان فارسی، زبانی است که روزگاری از قلب قسطنطنیه دیروز و استانبول امروز تا شبه قاره هند به‌عنوان زبان رسمی مطرح بود و متأسفانه انگلیسی‌ها وقتی به هند وارد شدند اولین کاری که انجام دادند زبان فارسی را از اعتبار انداختند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینكه استان فارس مادر زبان فارسی است، گفت: معلم ادبیات فارسی سعدی و حافظ است و گفتمان حاکم بر ادبیات فارسی گفتمان سعدی است و طبعاً انتظاری که از استان فارس است از دیگر جاها نیست.
وی اظهار كرد: با توجه به ظرفیت عظیم زبان فارسی که می‌تواند یکی از زبان‌های عمده بزرگ علمی دنیا باشد، متأسفانه ما غرب‌زدگانی داریم که افتخارشان این است فارسی را به زبان لاتین بنویسند و یا اصطلاحات دیگران را در ادبیات و محاورات روزمره با اینکه معادل فارسی روان هم دارد، همان اصطلاحات خارجی را به کار ببرند.
آیت‌الله ایمانی با انتقاد از اینكه كتاب‌‌های درسی دانش‌آموزان، برخی از مجله‌ها، بعضی از كتاب‌های قصه و بازی‌های بچه‌ها با یك نماد خارجی ارائه می‌شوند، گفت: افتخار بعضی از مهدکودک‌ها در شیراز گل و بلبل و مهد فارسی زبانان این است که به زبان فارسی سخن نمی‌گویند و از مهد کودک با زبان انگلیسی با بچه ها سخن می‌گویند. این‌ها از دست دادن اعتماد به نفس و فقدان هویت است.
امام جمعه شیراز تأكید كرد: زبان فارسی زبانی است که می‌تواند مسائل علمی دنیا را با ظرفیتی که دارد پاسخ‌گو باشد لذا آن را پاس بداریم و حفظ کنیم چرا كه نماد وحدت ملی و هویت ایرانی بودن ما زبان فارسی ماست .
وی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینكه در سی و یکم شهریورماه اجماع جهانی طی یک توافق نوشته یا نانوشته در یک جنگ علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت و از چند جهت به ایران اسلامی حمله شد، گفت: آن‌ها گفتند طی یک هفته به تهران می‌رسیم و در چند روز اول هم بدون مانع به پشت دروازه اهواز و خرمشهر رسیدند اما خروش امام آنان را میخ‌کوب کرد و مردم ما حتی بدون دیدن آموزش لازم و داشتن سلاح به مقابله برخاستند و اجازه ندادند دشمنان جلوتر بیایند.
آیت‌الله ایمانی ادامه داد: متأسفانه باید گفت که در آن شرایط بنی صدر، رئیس جمهور کشور مسیری را انتخاب کرد که خواست استکبار جهانی بود اما مردم در کنار رهبر و امامشان و با تکیه به ایمان به خدای بزرگ و توکل بر او مقاومت کردند، ایستادند و برای اولین بار در طول چند قرن بدون دادن امتیاز دشمن را به پشت مرزهایش برگرداندند .
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد: امروز نكته‌ای كه مورد بحث است این است كه در این شرایط که دشمنان ما هیچ تغییری نکردند و سر جای خودشان نشسته‌اند، در دشمنی با ما هم عداوتشان را بیشتر نشان می‌دهند، عده‌ای می‌گویند امروز عصر گفتمان است نه عصر موشک یا اینکه سه کشور شکست خورده در جنگ ژاپن، آلمان و کره جنوبی را مثال می‌زنند و می‌گویند اینان سلاح به زمین گذاشتند، خیر آنان سلاح به زمین نگذاشتند بلكه دول غالب آنان را مجبور کردند سلاح را به زمین بگذارند و بعد برای ما نسخه پیچی می‌کنند که شما هم سلاح را به زمین بگذارید و دفاع را رها کنید.
وی آیات قرآن كریم را در این زمینه یادآور شد و افزود: این گفتار قرآن مجید است كه می‌گوید نمی‌شود سلاح را به زمین گذاشت. چرا در جامعه‌ای که منطق زور حاکم است، در این شرایط ما را به سه کشور شکست خورده جنگ جهانی مقایسه کردند و از ما خواستند که سلاح را زمین بگذاریم.
آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه آمریكا و انگلیس و دیگران هم می‌خواهند تا ما سلاح را به زمین بگذاریم، گفت: آیا برای ما صحیح است سلاح را زمین بگذاریم؟ آیا رسیدن به علم، فناوری، تمدن و همه چیز بدون داشتن محافظ پایدار می‌ماند؟ آیا اقتصاد پویا بدون داشتن امنیت امکان‌پذیر است؟ این مسائل، مسائل ساده‌ای نیست و این حرف‌ها، حرف‌هایی نیست که کسی قبول کند اما در دهان مردم که می‌افتد مشکل ایجاد می‌کند، اختلاف در جامعه ایجاد می‌شود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر این صحبت‌ها از سر ناآگاهی است که یک مسئله است و اگر از سر آگاهی است چیزی جز خیانت نمی‌تواند باشد و اینجاست که باید با دقت به عواقب صحبت‌ها توجه داشت؛ دفاع مقدس نشان داد که باید آنقدر آماده باشیم که دشمن به خودش اجازه فکر کردن به حمله به ایران را ندهد.
captcha