آیتالله حبیبالله احمدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب 14 جلدی ائمه (ع) الگوی زندگی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نهاد خانواده پرداخت و اظهار کرد: این دو فریضه در تمام نهادهای اجتماعی از جمله نهاد خانواده باید شکوفا شود.
وی تصریح کرد: با امر به معروف و نهی از منکر در خانواده میتوان جایگاه این نهاد را از منظر دینی استحکام بخشید و از ناهنجاریها و خطاهایی که بنیان خانواده را تحلیل میدهد برحذر بود. اجرای این دو فریضه در آرامش و قانونمندی را به خانواده باز میگرداند.
نویسنده کتاب فاطمه(س) الگوی زندگی به آمار بالای طلاق و خطراتی که هر خانوادهای را تهدید میکند نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانوادهها سرد و بیروح شدهاند و گرمی و آرامشی که نهاد خانواده باید برخوردار باشد را ندارند، افراد خانواده به هم کم توجه و بیتوجه شدهاند در حالی که با امر به معروف و نهی از منکر میتوان میزان اهمیت اعضای خانواده برای هم را به وضوح نشان داد. البته این کار باید با رعایت دقیق شرایطی که برای امر به معروف و نهی از منکر عنوان شده، انجام شود.
وی ادامه داد: اجرای این امر مسئولیت بزرگ و ظریفی است که باید در اجرای آن شرایط رعایت شود تا امر به معروف بتواند مؤثر واقع شود و از ناهنجاریهایی که خانواده و ارزشهای دیگر را تهدید میکند ممانعت شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه برای امر به معروف در درون خانواده باید شرایط منطقی و معقول این فریضه مهم عملی شود، اظهار کرد: خانواده در اسلام بسیار مستحکم بنا شده و اجازه نمیدهد هر کسی وارد درون خانواده شوند و حتی در صورت نزاع و اختلاف در بین اعضای خانواده به خصوص همسران اجازه ورود بیگانه را به حریم خانواده نمیدهد بلکه میفرماید اول بین افرادی از درون خانواده به مشاوره و ارائه راهکار بپردازند. چرا که اگر بیگانگان ورود پیدا کنند شکاف و نزاع بیشتر میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم در مسیر امر به معروف قرار بگیریم و خانمها را به مسیر حجاب دعوت و برای آنها تبیین کنیم که حجاب آنها به سلامت خانواده خودشان منجر میشود چه باید کرد؟ گفت: پایه و اساس این کار فرهنگ خانواده است. باید شأن و شخصیت خانمها شکوفا شود به نحوی که بدانند شخصیت خانمها به حفظ حرمت خانواده است و حجاب کرامت خانواده و خانمها است؛ نمیشود با اهرمهای فشار و یکسری مسائل خارج از فرهنگ در این امور دخالت کرد.
فرهنگ پوشش کریمانه را نهادینه کنیم
آیتالله احمدی افزود: علت اینکه میبینیم در جامعه برخی از خانمها قدری به فرهنگ حجاب بیتوجه هستند به این دلیل است که فرهنگ حجاب و پوشش کریمانه در بین آنها نهادینه نشده است. آنها فکر میکنند شخصیت والای خانمها در این است که اندام خودشان را نمایش دهند. باید این فرهنگ اصلاح شود. باید بتوان اهمیت و هویت شخصیت خانمها را بالا ببریم.
وی به بیان خاطرات اولین روزهای انقلاب و تأثیر امام راحل بر نحوه رفتار جامعه اشاره و عنوان کرد: من در مراسم استقبال ورود امام به کشور در میدان آزادی بودم موجی از خانمهای بد حجاب و بیحجاب میدیدم که به استقبال امام آمده بودند. بعد از مدت اندکی مشاهده کردیم که بدون هیچ گونه اجبار و یا اهرم فشاری ابهت شخصیت امام جامعه را جوری متحول ساخت که خود خانمهای جامعه محجبه شدند و وضع بیرون آمدن آنها متفاوت شد. بدون اینکه اهرم فشاری از سوی امام بر آنها وارد شود. باید کاری کنیم حجاب فرهنگی انتخابی برای خانمها باشد.
با زور و فشار نمیشود باید فرهنگ ساخته شود
نویسنده کتاب علی(ع) الگوی زندگی تأکید کرد: اینکه بخواهیم با زور قانون و گشت و برخی نهادهای اجتماعی خانمهای جامعه که بیاعتنا به ارزشها هستند را قانع کنیم بازدهی مثبت و مستمری نخواهد داشت، بلکه مهم این است که فرهنگ ساخته شود.
وی ادامه داد: اگر برگردیم به تاریخ و سیره رسولالله (ص) و ائمه اطهار(ع) در بین حکومتهای دینی از جمله حکومت حضرت محمد(ص) در مدینه نمیبینیم که اهرمهای فشاری در جامعه استفاده و زنان جاهلی را که ارزشهای انسانی و الهی خود را فراموش کرده و حتی در تاریخ داریم که عریان وارد مسجدالحرام شده و طواف میکردند را مجبور به داشتن حجاب کنند.
در سیره پیامبر(ص) نداریم که با زور بخواهد حجاب را به جامعه بیاورد
آیتالله احمدی عنوان کرد: پیامبر(ص) از آن جمعیت، مردمانی والا و با ارزش و با فرهنگ ساخت به نحوی که ما نمونه آن جامعه را در هیچ کجا نمیتوانیم سراغ بگیریم. در سیره پیامبر(ص) نداریم که با زور و قانون و برخی اهرمهای فشار بخواهد حجاب را به جامعه بیاورد. اما ابهت و هویت دینی و علاقهمندی زنان به ارزشهای الهی و شخصیت خودشان همه مشکلات را حل کرده و نابسامانیها را سامان داد.
وی تأکید کرد: باید به سیره رسول الله (ص) اقتدا کنیم و روشهای حضرت رسول که توانست فرهنگ را در جامعه نهادینه کند را الگو کنیم و از برخی اهرمهایی که کمترین اثر را دارد و حتی اثر معکوس دارد و برخی تمایلات را جریحهدار میکند پرهیز کنیم. بر خانمها و جامعه نباید سخت بگیریم بلکه باید کمک کنیم تا آنها با ارشاد و نرمش با هویت و شخصیت اصلیشان آشنا شوند پس از آن است که خود انتخاب خواهندکرد.