ماهواره و آسیب‌های اجتماعی آن برای جوانان
کد خبر: 3544162
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

ماهواره و آسیب‌های اجتماعی آن برای جوانان

گروه فضای مجازی: در عصر حاضر ابزارهای متعددی برای اطلاع‌رسانی به‌وجود آمده‌‌اند که از آن میان وسایلی چون تلفن همراه، اینترنت و ماهواره در زندگی انسان‌ها نقش بارزتری پیدا کرده‌اند، ماهواره به دلیل تأثیرگذاری و تحول بیشتر در رأس اینها قرار دارد که به‌واسطه کیفیت برتر و هزینه کمتر عملا توانسته به‌صورت گسترده در دسترس همگان قرار گرفته و کاربران بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، باتوجه به این امر ضروت آگهی بخشی و آموزش و راهنمایی در این خصوص علی الخصوص برای نسل جوان پیش از پیش احساس می شود تا نسل جوان کشور ما از خطرات و آسیب هایی که در کمین آن ها نشسته است به خوبی آگاه شوند. در ادامه به چند آسیب اجتماعی مهم ماهواره اشاره می کنیم.

آسیب های اجتماعی ماهواره

عیب اول برنامه‌های ماهواره ای این است که به علت تنوع و جذابیت بالای آنها سبب ایجاد  مشغولیت هایی در زندگی افراد جامعه می شود و وقت گرانبها و با ارزش افراد را به خود اختصاص می دهد، به گونه ای که انسانها را به سوی خود جذب می کند که آنها را بی اختیار وادار می کند که زمان بسیاری را هزینه کنند. در حالی که برای انسان مسلمان وقت امری گرانبهاست و درک این قضیه خود از سفارشات وارده در روایات و احادیث گوناگون است. در کنار این نیز چنین رخصتی برای انسان مسلمان وجود ندارد که تمام یا قسمت اعظم وقت و زندگی خود را به مشغولیت و سرگرمی سپری کند چرا که زندگی عرصه­ای جدی است و ما برای سرگرمی و گذران وقت و باری به هرجهتی آفریده نشده ایم. این وسیله به اندازه‌ای در زندگی افراد جامعه مشغولیت ایجاد می‌کند که فرصت کسب و کار، دید و بازدید، صله رحم، پرداختن به امور عبادی و ... را از همگان ستانده است.

ماهواره عامل ترویج خشونت و بی رحمی در جامعه

وجود برنامه‌ها، سریال‌ها و مسابقات خشنی چون مشت زنی و کشتی کج و غیره و فیلم‌های وحشتناک به تدریج به ترویج و اشاعه بی‌رحمی، خشونت، و وحشت در جامعه منتهی می‌شود. آثار مخرب اینگونه برنامه‌ها به تدریج در زندگی افرادی که به تماشای آنها مشغول‌اند بروز یافته و زندگی انسانی را از حالت مهربانی و عطوفت به وحشی‌گری و قساوت مبدل می‌سازد. همچنین در اثر مشاهده فیلم‌های ترسناک روح و روان انسان لطمه و آسیب می بیند و بیماری‌های روانی در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

اشاعه مسائل ضد اخلاقی و خلاف عفت

 از جمله برنامه­ های بسیار خطرناک که مخل بنیان گرم خانواده است، برنامه ­های مربوط به مسائل جنسی است که به صورت گسترده و با هزینه ­های بالا ساخته و پخش می شود. این برنامه‌ها در واقع کانون و بنیان خانواده را هدف گرفته‌اند و باعث می‌شوند کانون خانواده آرام آرام پایه‌هایش سست شده و بعد مدتی از هم بپاشد. این برنامه‌ها سبب ترویج بی‌بندوباری و فحشا و باعث تزلزل مسائل اخلاقی همچون حیاء، شرم، حجاب، ادب و...  در جامعه می‌شود.

محوریت بخشیدن به حیات دنیا

از دیگر معایب استفاده از ماهواره، محوریت بخشیدن به حیات دنیا به عنوان هدف، و فراموشی حیات اخروی است. در این راستا با تامل در برنامه‌های ماهواره‌ای متوجه می‌شویم که این برنامه‌ها تمام اهداف خود را در این مقوله ویرانگر منحصر کرده‌اند که چگونه انسان‌ها را از وظیفه اصلی خود که همانا رشد و تعالی شخصیتی مبتنی بر مسائل اخلاقی و دستورات الهی و بندگی خدای سبحان است دور سازند.

القاء و ایجاد شک و شبهه در اعتقادات دینی

از دیگر مضرات ماهواره القاء و ایجاد شک و شبهه در اعتقادات دینی است. آنچه به وضوح بر اکثریت برنامه‌های ماهواره‌ای سایه افکنده است شبهه‌افکنی در اعتقادات دینی مسلمانان است. اینگونه برنامه‌ها باعث تزلزل فکری در جوانان شده و زمینه بی‌اعتقادی در آنها را فراهم می سازد.

سبب تأثیرپذیری افکار و قلوب جوانان جامعه

از دیگر مضرات ماهواره این است که سبب تاثیرپذیری افکار و قلوب جوانان جامعه از فرهنگ غرب با تمام خوبی ها و بدی ­هایش می شود. امروزه در این واقعیت شکی نیست که روان انسان از محیط اطراف تاثیرپذیر است، لذا با توجه به اینکه قدرت غالب رسانه‌ای در دست غربی‌هاست به این خاطر کسانی هستند که ذهن و اندیشه جوانان مسلمان را نشانه گرفته‌اند و برنامه‌ها و تبلیغات خود را با مهارت خاصی تولید می‌کنند و به شیوه‌ای کاملا نامحسوس اما مداوم، اهداف خود را بر روح و روان جوانان جامعه پیاده کرده و درصدد تخریب ایمان افراد جامعه برمی‌آیند.

از این رو شایسته است که آگاهان و دلسوزان جامعه برای دفع این هجوم فرهنگی هر چه سریعتر وارد عرصه  شده و از دو راه زیر فرهنگ دینی خودمان را تقویت بخشیم:

الف)- از طریق تألیف کتاب و مقالات علمی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و هم ­اندیشی، کنفرانس و ... برای افزایش بصیرت جمعی

ب)- از طریق ایجاد سایت­ها وپایگاه­های اینترنتی و امکانات دنیای مجازی، و دعوت از اساتید بزرگ دینی و علمی جهان اسلام برای پاسخگویی به شبهات موجود.

یادداشت از محمد حامدی

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۱۴:۵۲
0
0
باید برای مخاطبان خطرات و آسیب‌های آن گفته شود تا با آگاهی درست از آن استفاده کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۴:۵۲
0
0
عالــــــیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ - ۲۰:۰۶
0
0
عالی
captcha