قرآن؛ بهترین مدل تربیتی برای بشر
کد خبر: 3566449
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

قرآن؛ بهترین مدل تربیتی برای بشر

گروه شهرستان‌ها: معاون اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در قرآن موارد و مسائل زیادی در حوزه‌های مختلف مطرح‌ شده است، گفت: اگر به دنبال یافتن مدل تربیتی مناسب هستیم، بهترین کتابی که می‌تواند یک مدل تربیتی مناسب ارائه کند، قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ابوالحسن حقیقی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی، پنجم بهمن‌ماه در همایش تجلیل از منتخبان دوره ابتدایی کاشمر که در سالن همایش‌های سردار هادی شهابیان این شهرستان برگزار شد، از انتخاب خراسان رضوی به‌عنوان دبیرخانه و استان معین کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه دارای نوآموز خبر داد.
وی با اشاره به همزمانی این مراسم با آغاز برنامه‌های مشهد 2017، ابراز امیدواری کرد که همزمان با مشهد 2017، شاهد دستاوردها و موفقیت‌های علمی و پژوهشی خوبی باشیم.
حقیقی با بیان اینکه مشهد 2017 نقطه شروع حرکت برای برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های مختلف استان آغاز خواهد شد، گفت: به برکت وجود مضجع منور رضوی و نام‌گذاری امسال به‌نام مشهد 2017، رسالت و مأموریت‌هایی در حوزه آموزش ابتدایی بر عهده ما گذاشته‌ شده است.
وی با بیان اینکه امسال خراسان رضوی میزبان تعدادی برنامه کشوری در حوزه آموزش‌ و پرورش است، اظهار کرد: در این راستا نه تنها تاکنون دبیرخانه جابر با رویکرد مشهد 2017 به خراسان رضوی واگذارشده بلکه خراسان رضوی به‌عنوان دبیرخانه و استان معین کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه دارای نوآموز مشخص‌ شده است.
معاون اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با همکاری، کمک و همت تمامی همکاران حوزه آموزش ابتدایی در تمامی رده‌ها خواهیم توانست در مأموریت‌های محوله سربلند و موفق باشیم، افزود: در بحث کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه دارای نوآموز، باید تلاش کنیم وضعیت را در پیش‌دبستانی‌ها تغییر دهیم؛ این مسیر به رویکردها و برنامه‌ریزی‌هایی نیاز دارد که این امر در سایه خلاقیت و نوآوری همکاران محقق خواهد شد.
باید فرصت یادگیری و هم‌آموزی را برای نوآموز ایجاد کنیم
وی با بیان اینکه باید در این راه فرصت یادگیری و هم‌آموزی را برای نوآموز ایجاد کنیم، در غیر این صورت فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: سایر فرصت‌های یادگیری که در بیرون از کلاس به‌عنوان مهارت‌های مورد نیاز زندگی برای نوآموز وجود داشته است، از او سلب می‌شود.
وی از قرآن به عنوان یک الگوی تربیتی و یک کتاب جامع برای تربیت بشر یاد و اظهار کرد: در قرآن موارد و مسائل زیادی در حوزه‌های مختلف مطرح‌ شده است، از این‌ رو اگر به دنبال یافتن مدل تربیتی مناسب هستیم، بهترین کتابی که می‌تواند یک مدل تربیتی مناسب ارائه کند، قرآن است.
برای تربیت افراد باید در دانش، نگرش و رفتار آن‌ها تغییر ایجاد کنیم
حقیقی با بیان اینکه بنا به تفسیر یکی از مفسران، آیات قرآن به سه دسته علم، جمال و کمال تقسیم می‌شود، افزود: باید با بهره‌گیری از آیات قرآن زمینه را برای ایجاد تغییر در افراد فراهم کنیم و برای تربیت کردن افراد باید در دانش، نگرش و رفتار آن‌ها تغییر ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد آموزش در گذشته صرفاً برای دانستن بود و تنها یکسری محفوظات را به دانش‌آموزان منتقل می‌کردیم، اظهار کرد: به علت عدم تأثیرپذیری، این رویکرد خیلی زود تغییر کرد و نظام آموزشی نیز با تجربه آموزش برای به‌کار بستن و زیستن آشنا شد اما دوباره به جهت تأمین نشدن نیازها، رویکرد تغییر یافت؛ امروز آموزش برای باهم زیستن در دستور کار قرار گرفته است که همه ما باید برای تحقق این رویکرد نهایی تلاش کنیم.
captcha