انتقال موقت؛ نسخه‌ای که برای دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد پیچیده شد
کد خبر: 3591311
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

انتقال موقت؛ نسخه‌ای که برای دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد پیچیده شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: با وجودی که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند اجازه انحلال و یا انتقال دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد را نخواهند داد اما مسئولان دانشکده علوم قرآنی نسخه‌ای به‌نام «انتقال موقت دانشجویان» را برای حل مشکلات این دانشکده پیچیده‌اند این در حالی‌است که دانشجویان این دانشکده انتقال اجباری را نوعی تحقیر برای خود می‎دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، احداث و ایجاد دانشکده علوم قرآنی در استان لرستان یکی‌از مصوبات سفر هیئت دولت بود که در شهریورماه سال ۹۰ افتتاح شد و در مهرماه همان سال دانشجو پذیرش کرد؛ اما طی سال‌های اخیر بارها و بارها زمزمه انحلال این واحد دانشگاهی به گوش رسید و مدت زمانی است که بحث انتقال دانشجویان این دانشکده به واحد ملایر نیز مطرح است.
متاسفانه در استان لرستان بدون این‌که نقشه راهی تهیه شود و میزان توانایی استان سنجیده شود مسئولان دست به کلنگ‌زنی و یا افتتاح پروژه‌ای می‎زنند غافل از این‌که آیا توانایی لازم برای ادامه را داریم یا نه که بحث راه‌اندازی دانشکده علوم قرانی خرم‌آباد نیز از جمله آن‌هاست.
دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد که در دولت دهم به بهره‌برداری رسید در دولت یازدهم با چالش‌های زیادی مواجه شد، مشکلاتی که موجب گلایه‌های متعدد شد اما گوش شنوایی برای رفع مشکلات پیدا نشد.
همه واقف هستیم که وجود یک ساختمان مناسب لازمه ایجاد یک دانشکده است چراکه دانشجو برای تحصیل در دانشکده نیاز به کلاس و جای نشستن دارد نه این‌که فقط یک تابلو به‌نام دانشکده نوشته و دست به دست در دست بچرخد و به خود هم افتخار کنیم که استان ما دانشکده علوم قرآنی دارد غافل از این‌که دانشجوی ما با چه مشکلات و تنگناهایی مواجه است.
بنا به اظهارات مسئولان زمینی در منطقه کمالوند خرم‌آباد برای احداث ساختمان دانشکده علوم قرآنی اختصاص‌ یافته که حدود هشت هکتار است اما روند احداث ساختمان این دانشکده به‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات کند بوده و در حال حاضر تنها در حد یک اسکلت است.
وضعیت ساختمان این دانشکده موجب دربه‌دری آن برای اجاره ساختمان شد به‌طوری‌که طی چند سال فعالیت دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد چندین بار محل آن عوض‌ شده است.
در حال حاضر نیز دانشجویان دختر این دانشکده در یک ساختمان کهنه و قدیمی که به گفته برخی قبل از انقلاب، ساختمان ساواک بوده مشغول تحصیل هستند که این ساختمان علاوه‌بر مکان تشکیل کلاس‌ها، خوابگاه دانشجویان نیز هست این درحالی‎است که این ساختمان از نظر تاسیسات برق و گاز  با مشکلات حادی هم مواجه است تا جایی‎که امنیت جانی دانشجویان نیز تامین نمی‎شود.
انتقال اجباری؛ نوعی تحقیر برای دانشجو
یکی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا لرستان با اشاره به این‌که زمزمه‌هایی در دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد برای انتقال این دانشکده به ملایر مطرح است و این باعث ناراحتی بسیاری از دانشجویان این دانشکده شده است تا جایی‎که برخی‌از دانشجویان با چشمانی اشک‌بار به سرانجام مبهم تحصیل خود نگاه می‎کنند، گفت: متاسفانه ساختمانی که مربوط به خوابگاه و تحصیل دانشجویان خواهر این دانشکده است یک مدرسه قدیمی و نامناسب و غیراستاندارد است به‌نحوی که طی فصل زمستان سال قبل تعدادی از دانشجویان دختر این دانشکده دچار گازگرفتگی شدند و شب قبل نیز دانشکده از نظر تاسیسات برقی با مشکل مواجه شد و اختلالاتی در سیم‌های برق رخ داد که دانشجویان را با مشکل و دلهره مواجه کرد.
این دانشجوی دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد با بیان این‌که متاسفانه ما دانشجویان در این دانشکده مدام در تهدید جانی هستیم و علاوه‌بر این شخصیت‌مان نیز لگدمال شده، اضافه کرد: متاسفانه به دانشجویان این دانشکده به‌عنوان موجوداتی غیرجاندار نگاه می‎شود اگر این‌گونه نبود حداقل مسئولان می‌بایست این دانشجویان را مورد حمایت قرار دهند.
نامه‌های دانشجویان دانشکده به استاندار بی‎جواب ماند
وی افزود: در بخش خواهران این دانشکده 60 دانشجوی دختر مشغول تحصیل هستند که 80 درصد آن‌ها بومی لرستان هستند و شرایط لازم برای انتقال به استان دیگر را ندارند و با وجودی‌که در ترم‌های بالا هستند در صورت انتقال دانشکده به ملایر مجبور به انصراف از تحصیل هستند و چه کسی پاسخگوی آینده این دانشجویان خواهد بود.
این دانشجوی دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد انتقال اجباری دانشجویان به دانشکده‌ای دیگر را نوعی تحقیر برای این دانشجویان دانست و اظهارکرد: در لرستان استانداری و اوقاف ساختمان‌هایی دارند که اگر یکی از آن‌ها در اختیار دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد قرار بگیرد دیگر دغدغه انحلال یا انتقال این دانشکده مطرح نخواهد بود.
وی در ادامه به حمایت‌های نماینده ولی‌‏فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد و پیگیری ایشان اشاره کرد و گفت: متاسفانه استاندار لرستان در این زمینه کوتاهی داشته تا جایی‎که حتی پاسخ نامه ما دانشجویان را نیز نداده است.
دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد زیر نظر اوقاف لرستان نیست
حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد زیر نظر اوقاف استان نیست و ما مسئولیتی در قبال این دانشکده نداریم، گفت: زمزمه‌هایی در رابطه با انتقال دانشجویان این دانشکده به دانشکده علوم قرآنی ملایر مطرح است و گفته می‌شود از دانشجویان این دانشکده خواسته شده هر کدام تمایل به انتقال به دانشکده علوم قرآنی ملایر را دارند برای انتقال اقدام کنند.
وی افزود: اوقاف استان با سازمان اوقاف رایزنی‎هایی برای جلوگیری از منحل شدن و انتقال این دانشکده انجام داده است که می‎توان امیدوار بود که اگر یک ساختمان مناسب برای این دانشکده تامین شود بتوان مانع از انتقال این دانشکده شد.
وی با اشاره به اختصاص یک زمین هشت هکتاری در منطقه پردیس دانشگاهی کمالوند و حتی انجام کلنگ‌زنی این ساختمان طی سال‌های گذشته و این‌که روند ساخت ساختمان این دانشکده با گذشت سال‌ها تنها در مرحله اسلکت‌بندی باقی مانده است، ادامه داد: مسئولان استانی می‎توانند با اختصاص اعتبار لازم برای ادامه ساخت ساختمان دانشکده و یا اختصاص یک ساختمان مناسب برای دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد مانع از انتقال دانشکده شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان این‌که قطعاً هیچ مسئولی راضی نیست که یک امتیاز مثل دانشکده علوم قرآنی از استان خارج شود، اضافه کرد: اوقاف و امور خیریه استان لرستان در راستای حمایت از دانشکده قبل از این یک ساختمان چهار طبقه را در اختیار دانشکده قرار داد و در رفع مشکل نقدینگی نیز حمایت‌هایی را از این دانشکده داشته است کمااینکه می‎طلبد وزارت علوم نیز حمایتی از این دانشکده داشته باشد چراکه هر دانشکده‌ای برای ادامه حیات خود نیازمند داشتن ساختمان مناسب و تامین هزینه‌های جاری و عمرانی است.
 بی‎مهری مسئولان نسبت به دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد
این در حالی‌است که جمعی‌از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد عصر یک‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه با توجه به مشکلاتی که در دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد مواجه بودند با آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‏‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد دیدار کردند.
در این دیدار که در بیت نماینده ولی‌‏فقیه در لرستان برگزار شد، آیت‌الله میرعمادی با اشاره به مشکلات دانشکده علوم قرآنی لرستان، گفت: منحل کردن دانشکده علوم قرآنی لرستان ظلم بزرگی است که باید این مشکلات را برطرف کنیم، تا جایی‌که توان داریم در جهت حمایت از دانشجویان کوتاهی نخواهم کرد.
وی یکی‌از نشانه‌های پیشرفت هر جامعه‌ای علم، دانش و معنویت دانست و افزود: ا گر در هر جامعه دانش، معرفت، حکمت، ایمان، و ولایت حاکم باشد جامعه‌ای ایده‌آل و پیشرفته است.
نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان با بیان این‌که مقام معظم رهبری بر پیشرفت علمی تأکید دارند، اضافه کرد: در میان رشته‌های دانشگاهی که امروز وجود دارد علوم قرآنی رشته‌ای است که هم دانش و هم معنویت در آن وجود دارد.
امام جمعه خرم‌آباد عنوان کرد: برترین رشته‌ها علوم قرآن و حدیث است چراکه دانشجویان این رشته هم از دانش لازم برخوردار می‌شوند و هم از معنویت و برکت قرآن استفاده می‌کنند.
وی با تأکید بر این‌که باید دانشکده علوم قرآنی از جایگاه و پشتوانه والایی برخوردار باشد، بیان کرد: یکی‌از کارهایی که پیگیری و با استاندار وقت صحبت شد ایجاد شعبه‌ای از دانشکده علوم قرآن و حدیث در استان لرستان بود که با پیگیری‌های فراوان این دانشکده در سال ۹۰ در استان لرستان فعالیت خود را آغاز کرد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت.
آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: تأسیس این دانشکده کار ارزشمندی در استان لرستان بود که باید مسئولان این دانشکده را تثبیت می‌کردند و به‌دنبال امکانات و تجهیزات لازم، اساتید برجسته و هیئت علمی خوب می‌رفتند.
وی گفت:  متأسفانه دانشکده علوم قرآنی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، دانشگاه علوم قرآن در این مدت حالت استیجاری و مکان مناسب نداشت که این اولین و مهم‌ترین مشکلی بود که دانشکده با آن روبه‌رو است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که تأمین جان دانشجویان نخستین وظیفه مسئولان دانشکده است که باید در این زمینه پاسخگو باشند، اظهار کرد: مسئولان استان به‌جای حل مشکلات دانشکده راه آسانی را انتخاب کردند و آن منحل کردن این دانشکده است.
3 ساختمان استاندارد؛ نیاز دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد

حجت‌الاسلام والمسلمین،سیدکریم خوش‌نظر، رئیس دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا لرستان، گفت: دیدارهای مکرر با مسئولان استان و دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد در خصوص درخواست سه ساختمان استاندارد و منطبق با معیارهای وزارت علوم برگزار شده است.
وی ادامه داد: برای رسیدن دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد به معیارهای منطبق با وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید سه ساختمان برای محل آموزش و خوابگاه‌های برادران و خواهران به صورت مجزا تهیه شود.
خوش‌نظر اضافه کرد: دیدارهای فراوانی با مسئولان استان، معاون عمرانی و معاون سیاسی استانداری لرستان انجام شده و مکاتباتی هم در این راستا صورت گرفته است.
رئیس دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد گفت: مطالبه ساختمان‌های دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد مبتنی بر یک قرارداد فی مابین دانشگاه علوم قرآنی خرم‌آباد، استانداری و اوقاف است بدین صورت که ۹۰ درصد هزینه‌های این ساختمان‌ها توسط استانداری و ۱۰ درصد مابقی توسط اوقاف پرداخت شود که تاکنون پاسخ مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.
وی افزود: فضای فیزیکی و محیط آموزشی دانشکده علوم قرآنی باید منطبق با قواعد وزارت علوم باشد این در حالی‌است که در فضای آموزشی کنونی پارکینگ را با یک تیغه دیوار به دو قسمت کرده و پارکینگ محل درس دانشجویان است.
انتقال موقت دانشجویان به دانشکده ملایر/ پذیرش جدید نداریم
رئیس دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد گفت: کلام روشن ما این است که باید به استانداردهای آموزشی و فیزیکی لازم برسیم و تا زمان رسیدن به این است استانداردها دانشجویان این دانشکده انتقال موقت خواهند داشت البته لازم به ذکر است که انتقال موقت با انحلال دانشگاه متفاوت است و کلام ما انحلال دانشگاه نبوده و نیست.
رئیس دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد با اشاره به این‌که دانشجویان برای ادامه تحصیل مختار هستند تا به هر کدام از دانشکده‌هایی که به محل سکونت زندگی آنان نزدیک‌تر است منتقل شوند،  عنوان کرد: در سال‌تحصیلی امسال پذیرش دانشجو در این دانشگاه نخواهیم داشت این در حالی‌است که ۱۱۴ نفر در دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد مشغول به تحصیل هستند.
captcha