آمادگی مرکز رشد فناوری‌های قرآنی برای طرح‌های جهانی/ روند صعودی‌ کارآفرینی نوپا در ایران
کد خبر: 3598442
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
حمید صابرفرزام اعلام کرد:

آمادگی مرکز رشد فناوری‌های قرآنی برای طرح‌های جهانی/ روند صعودی‌ کارآفرینی نوپا در ایران

گروه بین‌الملل: مدیر مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها‌ و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی در دومین همایش کارآفرینان اسلامی در مالزی آمادگی این مرکز را برای حمایت از طرح‌ها و انجام پروژه‌های مشترک جهانی در زمینه محصولات نوآورانه قرآنی اعلام کرد.

آمادگی مرکز رشد فناوری‌های قرآنی برای طرح‌های جهانی/ روند صعودی کارآفرینی نوپا در ایران
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمید صابر فرزام، مدیر مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها‌ و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور امروز، 21 اردیبهشت‌ماه، طی سخنانی در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینان اسلامی در مالزی به نمایندگی از جوانان و کارآفرینان ایرانی که در تولید محصولات قرآنی و اسلامی فعال هستند، مطالبی را ارائه داد.
وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بزرگ‌ترین NGO دانشگاهی در ایران است که علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های پزشکی، فنی و علوم انسانی، فعالیت‏های قرآنی مختلفی در سطح ملی و بین‌المللی از سال 1980 میلادی تا به امروز داشته است.
صابرفرزام افزود: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان جهان اسلام و برنامه‌های قرآنی در سطح دانشگاه‏‌های ایران توسط مرکز فعالیت‏‌های قرآنی دانشگاهیان (ISQA)، تولید و انتشار خبر به 18 زبان در موضوعات قرآنی و اسلامی توسط خبرگزاری بین‌المللی قرآن(IQNA)، ارائه آموزش‌های تخصصی و حرفه‌محور قرآنی در مرکز آموزش‌های تخصصی و انجام پژوهش‌ها و همایش‌های علمی در حوزه مطالعات میان رشته‌ای قرآن نمونه‏‌هایی از این موارد است.
وی تصریح کرد: با وجود اینها، جای مرکزی تخصصی برای حمایت از استارتاپ‏‌های قرآنی خالی بود تا اینکه موفق شدیم سال گذشته مرکزی با عنوان مرکز رشد فناوری‏‌ها و هنر قرآنی تأسیس کنیم. این مرکز، یک مرکز رشد تخصصی با تمرکز بر توسعه کسب‏‌وکارهای قرآنی و اسلامی فناورانه است. مجموعه‌‏ای تحت مدیریت متخصصان حرفه‌ای که با ارائه خدمات حمایتی پیوسته و قابل دسترسی و ارائه مشاور‌ه‌های لازم، زمینه ایجاد و رشد کسب‏‌وکارهای قرآنی و اسلامی را مهیا می‏‌کند.
تشریح فعالیت‌های مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی
صابرفرزام بیان کرد: از جمله فعالیت‏‌های مرکز پس از تأسیس آن برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی محصولات قرآنی و اسلامی، طراحی و برگزاری رویدادهای کارآفرینانه در زمینه کارآفرینی اسلامی با عنوان «طلوع برکت»، پذیرش و حمایت از طرح‌های نوآورانه قرآنی - اسلامی و برگزاری نشست‏‌ها و کارگاه‏‌های تخصصی در حوزه کارآفرینی اسلامی بوده است و با فعالیت‌های صورت گرفته امروز شرایط بهتری از گذشته در زمینه تولید محصولات نوآورانه قرآنی در ایران داریم و قصد داریم با همکاری دوستانی مثل شما، شرایط بهتر از قبل شود.
مدیر مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها‌ و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به نقش مهم مسلمان در اقتصاد اسلامی گفت: همانطور که می‏‌دانید برآورد می‏‌شود حجم اقتصاد اسلامی تا سال 2021 به 3000 میلیارد دلار برسد و سهم دارایی‌های مالی اسلامی به حدود 3500 میلیارد دلار. شکوفایی و ایفای نقش مسلمانان نوآور در این اقتصاد عظیم و در حال توسعه، همکاری بیش از پیش مسلمانان را می‌‏طلبد. اینکه ما به علت برخی تفاوت‌ها، از فرصت‏‌های این اقتصاد غافل شویم و برای بهره‌برداری بهتر، با هم همکاری نکنیم باعث می‌شود غیرمسلمانان یا کشورهای غیراسلامی، سهم قابل توجهی از بازار اقتصاد اسلامی را در دست بگیرند که برخلاف نص قرآن است. «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا: و خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (آیه ۱۴۱ سوره نساء).
آمادگی مرکز رشد فناوری‌های قرآنی برای طرح‌های جهانی/ روند صعودی کارآفرینی نوپا در ایران
وی با بیان این‌که در حال حاضر کشورهای غیراسلامی سهم قابل توجهی در بازار پوشش اسلامی، غذای حلال و فناوری اطلاعات دارند، افزود: تفاوت قومیت‌ها و نگاه‌های سیاسی و اختلافات دولت‌ها، نباید مانع همکاری‏‌های اقتصادی شود. حوزه اقتصاد اسلامی در حال توسعه است و لازم است تا مسلمانان خلاق بیش از پیش در این حوزه همکاری کنند.
چاپ قرآن نسبت به انجیل بسیار کمتر است
صابرفرزام اظهار کرد: به طور خاص در حوزه محصولات قرآنی، با تمام تلاش‏هایی که صورت گرفته همچنان راه زیادی وجود دارد. تعداد چاپ قرآن نسبت به انجیل بسیار کمتر است و در حالیکه انجیل به بیش از 2 هزار زبان دنیا ترجمه شده، قرآن به حدود 400 زبان ترجمه شده است. در حوزه‏‌هایی همچون سینما و انیمیشن، بازی‌‏های رایانه‏‌ای، اسباب‏‌بازی، آموزش الکترونیک، و محصولات هنری قرآنی عقب هستیم و به کارهای بهتر و بیشتری نیاز است.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور افزود: ایران ششمین کشور اسلامی از لحاظ جمعیت با هشتاد میلیون نفر، است که دارای جمعیتی جوان و خلاق است. بازار بزرگی نیز برای محصولات اسلامی و قرآنی وجود دارد. البته بخش بزرگی از این بازار همچنان عمدتا سنتی است. اما با توجه به محتوای فرهنگی ـ اسلامی قابل توجه و منابع انسانی علاقه‏‌مند و تحصیل‏کرده، نمونه‏‌های نوآورانه‌ای وجود دارد که آماده همکاری در سطح بین‌المللی هستند. برخی از این موارد در غرفه مرکز رشد و شکوفایی فناوری‏‌ها‌ و هنر قرآنی در دومین همایش کارآفرینان اسلامی در مالزی عرضه شده‌اند.
حمید صابرفرزام تصریح کرد: بر اساس گزارش دیده بان جهانی کارآفرینی، وضعیت اکوسیستم کارآفرینانه (The Entrepreneurial Ecosystem) در ایران، شرایط خوبی در زمینه زیرساخت فیزیکی (Physical Infrastructure) و بازار پویای داخلی (Internal Market Dynamics) دارد و شرایط در زمینه سیاست‌های دولتی مرتبط با پشتیبانی از کارآفرینی (Governmental Policies: Support and Relevance) و آموزش کارآفرینی (Entrepreneurial Education) رو به بهبود است.
روند کارآفرینی نوپا در ایران صعودی است
وی همچنین گفت: روند کارآفرینی نوپا در ایران صعودی است و جوانان بسیاری در جستجوی فرصت‌های جدید در سطح بین‌المللی و جهان اسلام برای ایجاد استارتاپ هستند. در حال حاضر، در ایران مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌‏ها و رویدادهای کارآفرینی زیادی داریم و استارتاپ‌هایی داریم که از سوی مراجع بین‌المللی، میلیون‌ها دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.
صابرفرزام ادامه داد: در حوزه اقتصاد اسلامی، ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه غذای حلال، مالی اسلامی، گردشگری حلال، پوشش اسلامی، بازی و انیمیشن و سلامت دارد. به عنوان مثال، گردشگری اسلامی در ایران به علت وجود آثار تاریخی و اسلامی زیاد، قابل توجه است و 60 درصد گردشگری خارجی ایران تنها برای مقاصد مذهبی انجام می‌گیرد. همچنین ایران از نظر بازار مالی، بزرگ‌ترین بازار را در بین کشورهای اسلامی دارد و انتشار اوراق بهادار اسلامی در سال 2016 نسبت به سال 2015، صد در صد رشد داشته است.
آمادگی مرکز رشد فناوری‌های قرآنی برای طرح‌های جهانی/ روند صعودی کارآفرینی نوپا در ایران
وی اظهار کرد: در ایران بیش از 5 هزار مؤسسه قرآنی وجود دارد. بخشی از آنها به تولید محصولات مرتبط با قرآن مشغول هستند و سالانه در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای شرکت می‌کنند. برترین‌ها در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های قرآن در جهان اسلام که سالانه در ماه مبارک رمضان در تهران برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.
صابرفرزام آمادگی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی را برای حمایت از طرح‌ها و انجام پروژه‌های مشترک جهانی در زمینه محصولات نوآورانه قرآنی اعلام کرد و گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا سال‌های آینده، بتوانیم میزبان این همایش در ایران باشیم.
وی در پایان یادآور شد: ما در حوزه ورزش، بازی‌های همبستگی اسلامی را داریم که فردا(22 اردیبهشت‌ماه) چهارمین دوره آن در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز می‌شود. امیدوارم به زودی بتوانیم اتحادیه همبستگی استارتاپ‌ها و نهادهای پشتیبانی کارآفرینی اسلامی را نیز داشته باشیم.
captcha