دلایل استقبال اندک دانشجویان علوم پزشکی از پژوهش‌های قرآن و سلامت
کد خبر: 3599988
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
رضاپور تشریح کرد:

دلایل استقبال اندک دانشجویان علوم پزشکی از پژوهش‌های قرآن و سلامت

گروه سلامت: رئیس اداره قرآن و عترت دانشگاه‌ علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به استقبال اندک دانشجویان علوم پزشکی از انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت دلایل این استقبال اندک را تشریح کرد.

محمد رضاپور، رئیس اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به استقبال اندک دانشجویان این دانشگاه نسبت به پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت عنوان کرد: این استقبال اندک ناشی از این است که هنوز در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی سلامت را بر اساس منابع غربی به دانشجویان آموزش می‌دهند و نگاه به منابع قرآنی و اسلامی بسیار اندک است.

وی افزود: در این رابطه یک سری محدودیت‌های علمی و فرهنگی همچنین یکسری دیدگاه‌های اشتباه نیز وجود دارد که در دانشجویان پزشکی نمود بیشتری دارد لذا سوق دادن این دانشجویان به سوی انجام پژوهش‌های قرآن و سلامت بسیار اندک است.

رضاپور عنوان کرد: در بسیاری از دانشجویان نیز این دید وجود دارد که در زمینه قرآن و سلامت باید حتما به طب سنتی، اسلامی و یا طب ائمه پرداخت که بسیاری از دانشجویان متأسفانه علاقه‌ای به این حوزه‌ها ندارند یا اینکه تعداد اندکی از آنان به این حوزه از پزشکی جذب می‌شوند.

وی ترس از دست دادن موقعیت علمی و آموزشی را نیز یکی دیگر از موانع جذب این دانشجویان به حوزه‌های قرآن و سلامت اعلام کرد و افزود: در تصور بسیاری از دانشجویان افتادن در وادی پژوهش‌های قرآن و سلامت مستلزم فاصله گرفتن از درس و مشق و موقعیت علمی پزشکی است که جذب آنان به این حوزه را مشکل می‌کند.

کارشناس قرآنی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به اهمیت رفرنس دهی مقالات در میان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: یکی از مسائلی که موجب جذب دانشجویان علوم پزشکی حوزه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت، رفرنسی دهی به این  پژوهش‌ها است؛ که متأسفانه یا به این پژوهش‌ها رفرنس داده نمی‌شود یا انکه این رفرنس دهی بسیار اندک است این موضوع به نظر می‌رسد یک مانع جدی برای انجام این کار‌ها است.  

وی بیان کرد: آن دسته از دانشجویان و یا اساتید که پژوهش‌هایی را انجام داده یا می‌دهند نیز این انتقاد را دارند که به مقالات و پژوهش‌های آنان رفرنس داده نمی‌شود، این مسأله به وزارت بهداشت نیز ارتباط پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد اگر قرار است دانشجویان علوم پزشکی را به انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و طب و یا به صورت کلی قرآن و سلامت سوق دهند باید در رابطه رفرنسی دهی به این موضوعات چاره اندیشی کنند.

captcha