برخورد قهری با مخلان امنیت اخلاقی منجر به تقابل درونی با هنجارها می‌شود
کد خبر: 3600128
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
درودگر:

برخورد قهری با مخلان امنیت اخلاقی منجر به تقابل درونی با هنجارها می‌شود

گروه اجتماعی: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: برخورد قهری با مخلان امنیت اخلاقی زمینه دوری این افراد از ارزش‌های انقلاب را فراهم می‌کند و آن‌ها را در تقابل درونی با هنجارهای اجتماعی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، نشست امنیت اخلاقی که با حضور سرهنگ عابدین ملکی پویا، رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجای استان امروز، 26 اردیبهشت‌ماه در محل دادگستری کل برگزار شد گفت: برگزاری کلاس‌های توجیهی ویژه مخلان امنیت اخلاقی شهرهای استان یکی از اقدامات معاونت اجتماعی و پلیس امنیت اخلاقی ناجا است، امنیت روانی و اخلاقی در جامعه خوشبختانه تا حد زیادی محقق شده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم. 
وی تصریح کرد: مهمترین آمار مخلان امنیت اخلاقی در جامعه به بی‌حجابی، بدحجابی، روابط نامتعارف، حمل و نگهداری اقلام غیر مجاز، آلودگی صوتی و.. باز می‌گردد، اگر بخواهیم به این امور بی‌تفاوت باشیم و نسبت به این ناهنجاری‌ها واکنش نشان ندهیم قطعا تبعات سوء بسیاری را شاهد خواهیم بود. 
درودگر با ابراز نارضایتی از وضعیت عفاف و حجاب و کمرنگی قبح ضد ارزش‌ها، ادامه داد: اگر جلوی این انحرافات گرفته نشود در آینده شاهد ارتکاب جرم‌های سنگین‌تر و خطرناک‌تر از سوی هنجارشکنان خواهیم بود. 
وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با مخلان امنیت اخلاقی برخورد قهری و کیفری صورت گیرد نتیجه خوبی نخواهد داشت، برخورد قهری زمینه دوری این افراد از ارزش‌های انقلاب را فراهم می‌کند و آنها را در تقابل درونی با هنجارهای اجتماعی قرار می‌دهد، اگر برای افراد با جرائم کوچک جرائم جایگزین مانند جزای نقدی متناسب با جرم در نظر گرفته شود قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت. 
درودگر تأکید کرد: قرار براین است که برخوردها به سمت اصلاح و تربیت هدایت شود، امروز قوانین جدید با تحولات علوم حقوقی و کیفری وضع می‌شود که همین قوانین دلالت بر جایگزین شدن جرائم جدید به جای حبس دارد. 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بایگانی کردن پرونده‌ها، تعلیق اجرای مجازات‌ها و آزادی مشروط از جمله قوانین وضعی جدید است که نشان می‌دهد قانونگذار به فکر اصلاح جامعه است و از ایجاد تنش جلوگیری می‌کند. در قوانین جدید توجه به شخصیت و کرامت انسانی بسیار حائز اهمیت است، جریمه‌ها باید متناسب با شخصیت افراد و جرم ارتکابی در نظر گرفته شود. 
وی وضع برخی قوانین جدید در مورد جرائم کوچک را زمینه‌ساز ترمیم عدالت کیفری و اصلاح بزه و بزهکاری در جامعه خواند و اظهار کرد: سال گذشته دوره آموزشی اصلاح مرتکبین جرائم امنیت اخلاقی برگزار شد 318 نفر در 18 کارگاه آموزشی در قالب 3هزار و 369 ساعت شرکت کردند که خوشبختانه بازتاب خوبی در روحیه جوانان داشت و آنها را نسبت به عواملی که شناخت نداشتند آشنا کرد. 
درودگر تصریح کرد: عدم توجه به آسیب‌های اجتماعی و جرائم کوچک ممکن است منشأ جرائم بزرگ‌تر و خشن‌تر باشد باید کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف برگزار شود تا از افزایش جرائم در سطح گسترده‌تر جلوگیری شود. پرداختن به تمام ابعاد جرائم خرد ضروری است. 
وی در ادامه با بیان اینکه برای داشتن پوشش اسلامی نباید از بازار اسلامی غافل باشیم، اظهار کرد: قیمت پایین لباس‌های نامتعارف و در مقابل قیمت بالای لباس‌های متعارف زمینه بدحجابی را فراهم می‌کند، فرهنگ‌سازی در این زمینه و توجیه کارگاه‌های تولیدی برای تولید لباس‌های متعارف با قیمت مناسب می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف یاری رساند. 
به گزارش ایکنا؛ سرهنگ عابدین ملکی پویا، رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجای استان مرکزی نیز گفت: برگزاری کارگاه ویژه افراد با جرائم خرد ارتقای مهارت رفتار را به همراه داشته و در این حوزه بازتاب خوبی داشتیم. 
وی یکی از مباحث مورد تأکید را برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی عنوان کرد و افزود: با هدف ارتقای سطح امنیت اخلاقی جامعه و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در سطح شهرها درباره حجاب، آلودگی صوتی، حمل حیوانات، ارتباطات نامتعارف دوره‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد، برگزاری دوره آموزشی برای افرادی که در ماه رمضان روزه خواری می‌کنند از دیگر برنامه‌هاست.
ملکی پویا ادامه داد: در وهله اول از افراد بدحجاب تعهد گرفته می‌شود و مراتب را به والدین آنها گزارش می‌دهیم، برای آنها دوره‌های آموزشی آسیب شناسی برگزار می‌کنیم و اکثر قریب به اتفاق این افراد برگشت مجدد به سمت بدحجابی ندارند.
وی تصریح کرد: از خرداد سال گذشته 18 دوره آموزشی برگزار شده، یکی دیگر از اقدامات آسیب شناسی علل بدحجابی در مدارس است که با همکاری آموزش‌وپرورش در 57 مدرسه و مساجد این دوره‌ها برگزار می‌شود. 
این مقام مسئول یکی از مشکلات پلیس امنیت اخلاقی را نبود مکان مناسب برای برگزاری دوره آموزشی عنوان کرد و افزود: گاهی دختران معترف هستند که ذهنیتی از پوشش بیرون از منزل ندارند دوره‌های آموزشی آنها را با هنجارها و مضرات اعمال نامتعارف مانند تتو و خالکوبی آگاه می‌سازد.
captcha