سوء تغذیه و کودکانی در همسایگی ما
کد خبر: 3604227
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

سوء تغذیه و کودکانی در همسایگی ما

گروه اجتماعی: چقدر تلخ است وقتی دریابیم بسیاری از کسانی که با سوءتغذیه و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، کودک زیر 6 سال هستند، کودکانی که زمان شادی آنان است، اما عدم دریافت کالری‌های مورد نیاز بدن، توانی برای کودکی‌کردن در جسم آن‌ها باقی نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حتی این روزهای ماه رمضان که همه ما اندکی سختی گرسنگی و تشنگی را تحمل می کنیم، شاید کمتر به این نکته توجه کنیم که بسیاری از همنوعان و هموطنان ما تمام ایام سال را با سختی گرسنگی می‌گذرانند.

این اتفاق وقتی تلخ‌تر می‌شود که دریابیم بسیاری از کسانی که با سوءتغذیه و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، کودک زیر 6 سال هستند، کودکانی که زمان شادی، نشاط و خنده آنان است، اما عدم دریافت کالری‌های مورد نیاز بدن، توانی برای کودکی‌کردن در جسم آنها باقی نگذاشته است.

در خراسان‌جنوبی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف حدود 3500 کودک دارای سوء تغذیه شناسایی شده اند که نیاز به حمایت دارند.

روند حمایت کمیته امداد از 3500 کودکان دارای سوء تغذیه در خراسان‌جنوبی

علی اکبر نخعی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: در مراکز بهداشت به طور طبیعی قد و وزن کودکان زیر 6 سال پایش می شود که اگر این قد و وزن در حد نرمال نباشد کودک دچار سوء تعذیه شده است.

وی اظهار کرد: این افراد طبق نامه‌ای محرمانه به کمیته امداد امام(ره) معرفی می‌شوند و کمیته امداد نیز بررسی‌های خود را در زمینه استحقاق این خانواده برای کمک را انجام می‌دهد و اگر استحقاق کمک را داشتند سبد تغذیه‌ای برای حمایت از کودک دارای سوء تغذیه تعلق می‌گیرد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان‌جنوبی بیان کرد: این حمایت بدون توجه به اینکه خانواده تحت پوشش کمیته امداد(ره) است یا نه، شامل حال کودک می‌شود.

نخعی با اشاره به اینکه این طرح همسفره نام دارد، ادامه داد: هر ماه کارت شارژی که به آنان داده شده، به مبلغ 75 هزار تومان شارژ می‌شود و می‌توانند از فروشگاه‌هایی که طرف قرارداد هستند، اقلام تغذیه‌ای مورد نیاز را دریافت کنند.

حضور خیرین؛ زمینه‌ساز گسترش حمایت‌ها از طرح همسفره

وی یادآور شد: اگر خیرین در جهت حمایت از کودکان دارای سوء تغذیه قدم بردارند، بی‌شک می‌توان میزان کمک به این افراد را گسترش داد و پشتیبانی بیشتری از آنان کرد.

حجت‌الاسلام سید حسن سیدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این زمینه گفت: بی‌شک کمک و حمایت از کودکان دارای سوء تغذیه یکی از انسانی‌ترین و مهمترین وظایف هر فرد است.

وی اظهار کرد: ممکن است نهادها و دستگاه‌های متولی امر به واسطه محدودیت‌های بودجه‌ای نتوانند کمک‌های کافی به این افراد داشته باشند و از این منظر ورود خیران مردمی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

کمک‌های خیرین صرف نیازهای اساسی نیازمندان شود

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ممکن است برخی از خیران در اندیشه ساخت مسجد، هیئت، مدرسه و.. باشند اما باید به این نکته توجه کرد که نیازهای اساسی یک فرد از جمله تغذیه بسیار حائز اهمیت باشد.

سیدی ادامه داد: چرا ما برای بسیاری از مسائل نه چندان مهم چون مراسم ختم درگذشتگان هزینه‌های زیادی می‌کنیم و غافل از این هستیم که اگر همان هزینه را در جهت حمایت از این کودکان داشته باشیم، بی‌شک روح درگذشته در آرامش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای تعالیم دینی اگر در جامعه‌ای فقر حاکم شود، کفر از طرف دیگر وارد می شود، یادآور شد: بسیاری از کسانی که با مشکل فقر رو به رو هستند صبوری کرده و به قول عامیانه صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند، اما اگر ایمان نباشد فقر، فرد را به سمت ناهنجاری های اجتماعی می‌کشاند.

حکیمه بهمن زاده

captcha