بدون تفسیر قرآن چگونه می‌توان وارد معنا شد
کد خبر: 3609170
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۳
فتاحی:

بدون تفسیر قرآن چگونه می‌توان وارد معنا شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت و مدرس قرآنی استان مرکزی در دیدار بهاری جامعه قرآنی گفت: مسابقات قرآن تاکنون هیچ خروجی برای جامعه نداشته است وقتی به تفسیر اهمیت داده نمی‌شود پس چگونه باید وارد معنا شویم؟ با روند فعلی فقط دور خودمان می‌چرخیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمد صادق فتاحی، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، در اولین دیدار بهاری جامعه قرآنی استان با تأکید بر اینکه آموزش نقش زیربنایی در توسعه فعالیت‌های قرآنی دارد گفت: کارهای ما باید جنبه آموزشی داشته باشد گاهی آموزش‌های غیر رسمی نیز اثرگذاری بیشتری دارد، مثلاً با وجود اینکه در آموزش‌وپرورش کلاس‌های زبان عربی و انگلیسی تعریف شده اما دانش‌آموزان چیزی از این کلاس‌ها یاد نمی‌گیرند و به کلاس‌های آزاد مراجعه می‌کنند.
این مدرس قرآن با اشاره به موفقیت مصر در امور قرآنی گفت: اساتیدی که به این کشور رفت و آمد دارند اذعان می‌کنند که مردم مصر قبل از اذان، به مسجد می‌روند و امام جماعت قرآن را روخوانی می‌کند و بقیه هم تکرار، جامعه روحانیت باید به این مسئله توجه کند و در وهله اول خودش در یادگیری قرآن همت کند، متأسفانه برخی روحانیون حتی قرائت نماز صحیح ندارند چه رسد به آموزش قرآن. 
فتاحی ادامه داد: آموزش باید علمی باشد گاهی آموزش‌های ما آفات بیشتری دارند، دوم اینکه کار باید به اهلش سپرده شود برخی از ارگان‌ها هیچ سنخیتی با فعالیت‌های قرآنی ندارند، هر ارگانی باید کار خودش را انجام دهد در این صورت همه امور پیش می‌رود ما کار را به اهلش نمی‌سپاریم.
وی تأکید کرد: عیب اساسی فعالیت‌های قرآنی این است که دور هم می‌نشینیم، حرف‌هایی می‌زنیم اما عمل نمی‌شود اگر این حرف‌ها صحیح است باید اجرا شود، موازی کاری تشکل‌های مختلف آسیب است، ما با این کارها فقط دور خودمان می‌چرخیم. بنده در جایی داور بودم و بعد از چند سال فیش واریز حق‌الزحمه را فرستادند که امروز هم موجود است، بالای فیش نوشته شده بود مبارزه با مواد مخدر به اداره مربوطه مراجعه کردیم و علت را جویا شدیم گفتند برای قرآن بودجه نبود به اسم مبارزه با مواد مخدر گرفتیم.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی ادامه داد: با این روند کار، حرف زدن فایده ندارد. بنده یک سال مدیر مدرسه قرآنی بودم هر چه فریاد زدیم که اراک 4 مدرسه قرآنی می‌خواهد کسی توجه نکرد، در آن سال‌ها معنویت بیشتری بین جوانان بود اما کسی توجه نکرد چند سال بعد گفتند هر ناحیه باید 40 مدرسه قرآنی داشته باشد این طرح یک یا دو سال بیشتر دوام نیاورد افراط و تفریط همین است، کارها احساسی انجام می‌شود و بعد هم رها می‌شود مدرسه قرآنی امروزی هم فقط عنوان قرآنی دارد نه ماهیت تخصصی قرآنی.
وی تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن که چندی پیش برگزار شد چه خروجی برای جامعه دارد؟ این‌ها، مسابقات حنجره و محفوظات است نه قرآن، چیزی به نام تفسیر در این مسابقات نداریم پس چگونه باید وارد معنا شد قرآن می‌گوید بخوان تا بدانی، فهم قرآن با خواندن شروع می‌شود اما همین افرادی که در مسابقات قرائت می‌کنند یا حافظ کل هستند چند درصد روی معنا کار می‌کنند؟ از لحن قاری تا حدودی می‌توان فهمید که چقدر بر معنای آیاتی که می‌خواند تسلط دارد، اگر قرار باشد قاری معنای قرآن را نداند پس قرآن برای چیست؟ آیا این مسابقات چیزی غیر از رقابت حنجره است؟
فتاحی ادامه داد: ارائه محفوظات توسط حافظ قرآن در این مسابقات چه دردی را دوا می‌کند؟ باید کار را کاربردی‌تر و اساسی‌تر و آنچه هدف قرآن است دنبال کنیم. همه فعالیت‌ها باید در حد خود مؤثر باشند باید دید آیا به سمت هدف نهایی قرآن پیش می‌رویم یا نه همان‌طور می‌فرماید: بخوان و به آن عمل کن.
به گزارش ایکنا؛ حمید سوارآبادی نیز در این مراسم گفت: خداوند می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» اگر مسابقات قرآن را رد کنیم باید جایگزین و راهکار دیگری داشته باشیم. باید خود پیشکسوتان در زمینه رفع مشکلات و آسیب‌ها پیشقدم باشند. با تلاوت استاد عبدالباسط افراد زیادی به اسلام روی آورند پس نمی‌توان بحث قرائت را نفی کرد.
captcha