مصوبات ستاد ساماندهی کودکان کار اراک فراموش شده است
کد خبر: 3619990
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

مصوبات ستاد ساماندهی کودکان کار اراک فراموش شده است

گروه اجتماعی: فرماندار اراک گفت: متأسفانه علی‌رغم تشکیل ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی در استان و شهرستان و با وجود اینکه 11 دستگاه عضو آن هستند برخی از دستگاه‌ها مصوبات این ستاد و وظایف خود را به فراموشی سپرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین بختیاری، فرماندار اراک در جلسه ‌کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان اراک که امروز، یکشنبه  25 تیرماه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد گفت: تفاوت عمده‌ای بین کودک کار و خیابانی وجود دارد، نباید این دو را یکسان بدانیم. کودک کار به فرد زیر 18 سال اطلاق می‌شود که در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی کار می‌کند ولی کودکان خیابانی به افرادی زیر 18 سالی گفته می‌شود که توسط برخی دلالان مورد سوء استفاده قرار گرفته و در خیابان اقدام به تکدی گری و... می‌کنند که در بعضی مواقع یا والدین ندارند و یا ارتباط آنان بسیار کم است.
وی ادامه داد: آنچه که از آمارهای ارائه شده اداره بهزیستی اراک برمی‌آید متاسفانه این اداره در شناسایی و تمایز کودک کار با کودکان خیابانی ضعیف عمل کرده این انتظار می‌رود که بهزیستی شهرستان اراک بطور جدی‌تر نسبت به این قضیه ورود پیدا کند و این تمایز را در آمارهای خود لحاظ کند.
بختیاری تصریح کرد: برای رفع مسئله طولانی بودن ساعت کار کودک و حقوق ناچیز باید اقدام جدی شود. بنده شاهد بودم کودکی بیش از 12 ساعت در روز کار کرده و ماهیانه کمتر از 300 هزار تومان حقوق گرفته است این به نوعی استفاده ابزاری از کودکان است.
فرماندار اراک با بیان اینکه کودکان زیر 15 سال طبق قانون حق کار کردن ندارند گفت: متأسفانه اکثر این کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی خانوداه‌ها و تامین نیازهای خانواده مجبور به کار اجباری هستند، باید نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد با ارائه خدمات حمایتی و آگاه سازی والدین از معضلات کار کردن کودکان، مانع این اتفاقات شوند.
وی تاکید کرد: کمیته امداد نباید مددجو را به حال خود رها کند این وظیفه اصلی کمیته امداد است و باید در تمام مشکلات حتی  حقوقی و قضایی همراه مددجو باشد و خدمات حمایتی ارائه دهد به ویژه برای کودکان کار. اگر کودکان کار و خیابانی را به حال خود رها کنیم در آینده شاهد معضلات عدیده اجتماعی خواهیم بود.
بختیاری گفت: در بحث کودکان بالای 15 سال کمیته امداد و بهزیستی باید با کارفرما و صاحب واحد تولیدی و... که کودک در آن کار می‌کند تعامل داشته و اجازه ندهند حقوق و ساعت کاری پایین‌تر از قانون اداره کار باشد. علاوه بر آن نظارت مستمر از وضعیت مکانی که کودک در آن کار می‌کند داشته باشند. باید اداره کار و تعاون، فنی حرفه‌ای شهرستان اراک دوره‌های متعدد آموزشی برای کودک کار تعریف کنند تا فرد در شغلی که مشغول است توانمند شود.
فرماندار اراک عنوان کرد: باید در بحث کودکان کار و خیابانی نگاه کارشناسانه وجود داشته باشد متاسفانه علی رغم تشکیل ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی در استان و شهرستان و با وجود اینکه 11 دستگاه همچون نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش‌وپرورش، شهرداری، بهزیستی، هلال احمر، علوم پزشکی و... عضو آن هستند برخی از دستگاه‌ها مصوبات این ستاد و وظایف خود را به فراموشی سپرده‌اند. 
وی با اشاره به صحبت‌های رئیس اداره بهزیستی اراک مبنی بر اینکه این اداره در ساماندهی کودکان کار و خیابانی اختیاری ندارد و بیشتر در سطح استان پیگیری می‌شود، گفت: البته این اداره تنها اداره استان نیست که با ستاد استانی خود تداخل دارد و می‌طلبد تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. مکانی که قرار است در اختیار بهزیستی از طرف شهرداری قرار گیرد فقط  باید در ساماندهی کودکان کار و خیابانی استفاده شود و حق هیچ تصرفی در موارد دیگر را ندارد.
بختیاری در پایان بیان کرد: وظیفه بهزیستی استان و شهرستان اراک این است که کارگروه کودکان کار و خیابان را بصورت مستمر تشکیل داده و در مصوبات و تصمیم گیری‌ها سعی شود بیشترین مشارکت را از دستگاه‌های عضو کارگروه بگیرند.
captcha