آیتالله حسین تاجآبادی، رئیس انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: اگر از سال 1369 تاکنون دقت کنید میبینید رهبر معظم انقلاب اسلامی به جز چند سال نخست، به موضوعات اقتصادی در نامگذاری سال توجه ویژهای داشتهاند و واژههایی مانند کار، اقتصاد و اشتغال در گفتار ایشان بسیار تکرار شده و بر انضباط و وجدان کاری و ... تاکید فرمودهاند.
وی افزود: خدمتگزاری، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ و اقدام و عمل و تولید و اشتغال کلیدواژههایی است که تقریبا در تمامی سالها تکرار شده است زیرا اقتصاد مسئله اصلی کشور در این سالها بوده و دشمنان نیز نقطه تمرکز خود را بر این مسئله گذاشتهاند.
تاجآبادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از ابداعاتی است که در انقلاب اسلامی ایجاد شده است، اظهار کرد: ایشان در سال 89 با جدیت به این مسئله پرداخته و مؤلفههای آن را هم مشخص فرمودند و شاید بهترین تعریفی که بتوان برای اقتصاد مقاومتی قائل شد این است که باید حوزههای فشار اقتصادی را تشخیص و برای کنترل کردن آن تلاش شود.
رئیس انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران با بیان اینکه آیا مفهوم اقتصاد مقاومتی در جامعه محقق شده یا خیر؟ بیان کرد: اقتصاد مقاومتی شاخصههای مهمی مانند رونق تولید در داخل و کاهش واردات دارد که اگر ما به این سمت رفتهایم اقتصاد مقاومتی محقق شده ولی اگر به این سمت نرفتهایم از آن دور شدهایم.
تاجآبادی ادامه داد: مقام معظم رهبری مجددا سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را در سال 1392 ابلاغ فرمودند و چارچوب نظری و پارادایم آن را اعلام کردند و ما هم مانند بسیاری از کشورهایی که متناسب با ظرفیت بومی خود سیاستهای اقتصاد مقاومتی را پیاده کردهاند مانند ژاپن و حتی آمریکا می توانیم این کار را انجام دهیم به شرطی که از ظرفیتهای اقتصادی و فرهنگی به خصوص فرهنگ جهادی بهره لازم را ببریم.
مدیر گروه علم و دین دانشگاه صنعتی مالک اشتر با بیان اینکه باید به جایی برسیم که اگر کسی کشور را تحریم کند خودش متضرر شود به رسالت حوزه و دانشگاه و نسبت آن با مقولات اقتصاد مقاومتی و تولید اشاره و عنوان کرد: باید هم در دانشگاه و هم در حوزه، در کنار مباحث نظری، مهارتهایی به دانشجویان و دانشپژوهان ارایه شود که بتوانند تا حدودی نیازهای جامعه را مرتفع کنند تا فشاری را که دشمن میآورد کم اثر کنیم.
تاجآبادی بیان کرد: حوزه علمیه در عرصه علم انسانی میتواند این ظرفیت را برای جامعه ایجاد کند تا علوم انسانی ما اسلامی شوند و مطمئنا در صورت بروز این مسئله، کمک شایانی به تغییر نگرش نسلهای آینده خواهد شد زیرا امروز دشمنان از طریق شبکه های اجتماعی و رسانههای بی صدا و با صدا سرمایهگذاری زیادی روی کشور ما دارند و هزینه آنان در این بخش از هزینه نظامی نیز بیشتر است.
استخراج مولفههای پدافند فرهنگی از متون دینی
رئیس انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران عنوان کرد: با تاکید بر رسالت حوزه علمیه در ایجاد پدافند امنیتی و فرهنگی در مقابله با جنگ نرم به طرح این سؤال پرداخت که آیا حوزه این پدافند را ایجاد کرده است؟ و اظهار کرد: من معتقدم که ما در این بخش عقب هستیم و باید بیشتر تلاش شود به خصوص اینکه قرآن کریم منبع بسیار مناسبی برای تدوین محتوای پدافند فرهنگی است که متاسفانه قرآن، مهجور است و از آن غافل شدهایم.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: در این چهار دهه بیشتر در عرصه حفظ، قرائت قرآن کار کردهایم و کمتر وارد محتوا برای رفع نیازهای روز خودمان شدهایم البته در مجموعههایی از جمله در جهاد دانشگاهی تلاشهای خوبی انجام شده است ولی معتقدم همان طور که خود قرآن فرموده است؛ هیچ رطب و یابسی نیست که در قرآن وجود نداشته باشد.
وی به ذکر برخی نمونههای قابل استفاده از علوم انسانی و علوم تجربی پرداخت و تصریح کرد: آیا در مباحث زلزلهنگاری، در اشتغال و هزاران مقوله دیگر سراغ قرآن رفتهایم تا هم مبانی فرهنگی و پشتوانه انگیزشی آن را بیابیم و هم از نظریات علمی قرآن استفاده کنیم؟ قرآن فرموده است خداوند رزقی را که برای بشر آفریده است کافی است به شرط اینکه راه را بر حرص شدید و خودمحوری و دنیاطلبی برخی ببندیم که حاضرند رزق صدها نفر را ببندند تا خودشان به مطامع بیشتری برسند.
تاجآبادی با بیان اینکه قرآن کریم در بحث استفاده و به کارگیری قدرت مطالب ارزندهای دارد که به خصوص حوزه علمیه باید متولی ورود به این مقولات شود و با کمک نهادهای دانشگاهی از جمله جهاد دانشگاهی، نقطه امنی برای کشور ترسیم کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وضعیت امروز بیکاری در کشور نشان میدهد که ما از ظرفیتها استفاده نکردهایم؛ بنابراین ماموریتی که جهاد دانشگاهی به خصوص به عنوان نهاد واسط در امور دانشگاهی میتواند متکفل آن شود این است که مهارتها و تکنولوژیهایی را به دانشجویان بدهد که رافع نیازهای امروز کشور است.
وی تاکید کرد: علم، مقدمه برای مهارت و تکنولوژی هست و صرف آموزشهای دانشگاهی که عمدتا محض و تئوری است دردی از کشور دوا نخواهد کرد و دانشجویان زیادی را خواهیم داشت همان طور که امروز داریم که بعد از دانشگاه جویای مهارت و کار هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: باید گام بزرگی در این عرصه با عزم جهادی برداشته شود که بخشی از آن بر عهده دانشگاه و برخی نیز بر عهده دولت است و این حلقه واسطه باید وصل شود؛ سالهای زیادی است که شعار این مسائل داده میشود ولی در اجرا با ضعف روبرو هستیم و کسی آن را اجرایی نکرده است.
تاجآبادی با بیان اینکه نیروی انسانی و منابع مادی و طبیعی همه از عوامل اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق و تولید کشور است، اظهار کرد: تربیت افراد آشنا با مهارت و کاردان یکی از رسالتهای نهادهایی که است در زمینه امور دانشگاهی فعال هستند.
مدیر گروه علم و دین دانشگاه صنعتی مالک اشتر با بیان اینکه برای ایجاد تولید و اشتغال باید تولید را خوب بفهمیم که منابع اسلامی و سنت و سیره پیامبر و ائمه(ع)، آموزههای ارزشمندی پیش روی ما میگذارند گفت: باید مطمئن باشیم با بازی کردن با آمار و تغییر در تعاریف کار از جمله اینکه فردی که در هفته ممکن است یک ساعت مشغول کاری باشد او را شاغل بدانیم نمیتواند مشکلات این جامعه را حل کند.
تاجآبادی عنوان کرد: فرهنگ، هوایی است که ما آن را تنفس میکنیم؛ فرهنگ بستر همه تکاپوها و تلاشهای افراد برای ارائه کارهای شایسته است و اگر این فرهنگ جهادی در تولید و اشتغال و اقتصاد همانند روزهای جنگ تحمیلی دمیده شود در این صورت خواهیم دید که چه کارستانی خواهد شد.
رئیس انجمن قرآن و تحول علوم عنوان کرد: اگر فرهنگ جهادی که بحمدلله برخی نهادهای کشور از جمله جهاد دانشگاهی در عرصه علمی و فرهنگی از آن برخوردار است نهادینه شود در این صورت اسراف از میان میرود و یا کاهش خواهد یافت؛ با هزینه حداقل کارهای بزرگی صورت میگیرد، صرفهجویی در کشور رشد میکند، چشم و هم چشمیها کم میشود و وضعیت کنونی که دشواریهای زیادی برای خانوادهها ایجاد کرده است از بین میرود.
رئیس انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران ادامه داد: ما اهمیت جهاد، ایثار و فرهنگ جهادی را در مقوله دفاع و امنیت به خوبی حس میکنیم و باید همین حس را به عرصه اقتصادی نیز منتقل کنیم و بدانیم که نبود این روحیه آسیبی ایجاد میکند که دامان همه افراد را میگیرد و منحصر به قشر خاصی هم نیست.
تاجآبادی بیان کرد: باید فرهنگ جهادی جهاد دانشگاهی عام و فراگیر و نهادینه شود زیرا این فرهنگ پیش نیاز رشد در عرصههای مختلف از جمله در زمینه علمی و اقتصادی است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تدوین نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی همان طور که در سالهای عمر خود در مقوله فرهنگی، علمی و فناوری توانسته موفقیتهای خوبی به دست آورد در بحث نقشه جامع علمی کشور هم میتواند به خصوص در تحقق اهداف عالی این سند وارد مقولات مرتبط شود و در توسعه مشاغل دانشبنیان نقش کلیدی داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: دانشجویان و بدنه علمی مرتبط با جهاد دانشگاهی ظرفیت بسیار خوبی برای این نهاد است که میتواند با بهرهگیری از این ظرفیت، کارهای بزرگی را که دارد توسعه داده و در عرصههای نو و جدید که امروز بیشتر مورد نیاز کشور است و میتواند کشور را به استقلال بیشتری برساند وارد شود.
رئیس گروه علم و دین دانشگاه صنعتی مالک اشتر تاکید کرد: جهاد دانشگاهی میتواند در تحقق اهدافی که مقام معظم رهبری در شعارهای سال و یا بیاناتشان بر آن تصریح میکنند پیشگام باشد و الان هم که بحث اقتصاد مقاومتی بحث درجه اول کشور است، این نهاد میتواند زمینه فرهنگی و زیرساخت علمی اشتغال را فراهم کند که از جمله شناسایی مشاغل جدیدی است که ظرفیت آن در کشور موجود است ولی به هر دلیلی شناخته نشده است.