استاد ابوالقاسمی از شهامت سازمان اوقاف تشکر کرد/ تشریح فواید اعلام قرعه‌های تلاوت قاریان
کد خبر: 3635854
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

استاد ابوالقاسمی از شهامت سازمان اوقاف تشکر کرد/ تشریح فواید اعلام قرعه‌های تلاوت قاریان

طراح اعلام پیشاپیش قرعه‌های مسابقات قرآن ضمن تشکر از رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه بابت عملی کردن این پیشنهاد ۸ ساله، به تشریح برخی از فواید آن برای بهبود وضعیت مسابقات و هنر تلاوت قرآن در کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه پس از 39 دوره برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، امسال و در آستانه برگزاری مرحله کشوری چهلمین دوره این مسابقات برای اولین بار قرعه‌های مراحل مقدماتی و نیمه‌‌نهایی تلاوت قاریان را یک هفته مانده به شروع مسابقات اعلام کرد.

استاد احمد ابوالقاسمی با تشکر از حجت‌الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بابت شهامتی که در اجرای این طرح از خود نشان داده است،گفت: من از حدود سال 1388 بارها پیشنهاد اعلام پیشاپیش قرعه‌ها را به مسئولان وقت اوقاف دادم تا اینکه سال گذشته در جلسه‌ای که آقای حسینی هم حضور داشتند مجددا گفتم که سال بعد قرعه‌ها را زودتر اعلام کنید که ایشان هم گفتند حتما این کار را می‌کنیم.

این داور مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه یکی از مصادیق ایجاد بستر مناسب و عادلانه برای مسابقات، انتخاب قرعه‌های تلاوت است، افزود: معمولا در مسابقات اعتراض به سختی قرعه‌ها زیاد رخ می‌دهد و از طرفی هم هدف اغلب داوران این است که قاریان تلاوت خوبی ارائه دهند، البته برخی هم هستند که معتقدند قاریان باید به سختی بیفتند.

ابوالقاسمی در این گفت‌وگو مخالفت خود را با نظر اشخاصی که به دنبال ایجاد سختی برای قاریان هستند ابراز کرد و در این باره افزود:این عده می‌گویند که افراد باید سختی بکشند تا قاری شوند، اما این تفکر مثل این است که بگوییم عده‌ای باید در سنگلاخ فوتبال بازی کنند تا فوتبالیست شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر موضوع اعلام قرعه‌ها آسان و علی‌السویه تلقی شود، اعتماد به نفس قاریان افزایش می‌یابد و کیفت مسابقات و تلاوت‌ها بالا می‌رود، افزود: باید بستری را فراهم کنیم که قاریان بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و در چنین وضعی تلاوت‌ها برای همه قابل استفاده است.

این مدرس هنر تلاوت قرآن کریم با اشاره به اینکه اختلاف نمره نفر اول تا پنجم مسابقات معمولا بیش از یک نمره نیست، افزود:  وقتی قرعه‌ها چند ماه قبل اعلام می‌شود و قاریان بر روی آنها آهنگ‌سازی می‌کنند، چنانچه قرعه‌های مشابهی را با چینش‌های متفاوت تنغیمی هم اجرا کنند، تاثیرپذیری آنها فی‌المجلس از تلاوت یکدیگر به حداقل و نقش بالا و پایین شدن شانسی رتبه‌ها هم به حداقل می‌رسد.

مدیر شبکه رادیویی قرآن ضمن انتقاد از رویکرد رسانه‌ای برخی از افراد به موضوع و پیش کشیدن احتمال اجرای قرعه‌های تکراری توسط قاریان تصریح کرد: حتی اگر همه متسابقان یک قطعه را بخوانند اشکالی ندارد و اتفاق خاصی نمی‌افتد،  زیرا اجرای عدالت و اعطای حق بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد.

ابوالقاسمی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اعلام قرعه‌های مسابقات سال آینده، یک سال زودتر از موعد اجرای مسابقات، به فواید آموزشی این کار اشاره کرد و افزود: در این صورت قاریان از یک سال جلوتر بر روی وقف و وصل قرعه‌ها، تلات معنامحور آیات و سایر موارد کار می‌کنند و برای چکش کاری تلاوت خود به جلسات قرآن اساتید خواهند رفت که این شیوه باعث پربار شدن جلسات و قوی‌تر شدن قاریان هم خواهد شد.

داور ماده لحن فینال مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با  بیان اینکه وقتی قاریان بدانند رعایت آکسان‌ها و تلاوت معنا محور پنج یا 6 نمره دارد در طول این یک سال روی آنها کار می‌کنند و می‌فهمید که با داد زدن در تلاوت رتبه‌ای کسب نخواهند کرد، گفت: متسابقی که پنج سال به این شکل در مسابقات شرکت و هر سال 40 قطعه را حفظ کند و ترجمه و وقف و ابتدای  200 صفحه قرآن را به همراه اصول تلاوت معنامحور و چینش آهنگی یادبگیرد، در واقع این پنج سال را در کلاس آموزشی بوده است و حتی اگر رتبه‌‌ای هم نیاورد از فواید فراوان آن بهره‌مند خواهد شد.
captcha