کد خبر: 3639822
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

تابلوی نگارگری «غدیر خم»؛ عینیت یافتن باور شیعه

گروه هنر: محمود فرشچیان در خلق تابلوی نگارگری «غدیر خم» سعی در ارائه جزئیاتی منطبق با روایات تاریخ شیعه به زبان تصویر داشته و علاوه بر نمایش بی‌واسطه واقعه با استفاده از برخی نشانه‌ها در آن به نوعی آینده‌نگری کرده است.

تابلوی نگارگری «غدیر خم»؛ عینیت یافتن باور شیعه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از آثار برجسته استاد محمود فرشچیان؛ پدر نگارگری ایران، خلق تابلوی «غدیر خم» است که این هنرمند شهیر آن را در مدت دو سال پدید آورد و نخستین‌بار این اثر فاخر سال 85 رونمایی شد.

«غدیر خم» تابلویی نگارگری از محمود فرشچیان در اوج دقت و شکوه، نقش شده است و در آن روایت موثق شیعی در مورد آخرین حج پیامبر(ص) پیش از وفات یعنی حجة‌الوداع که ایشان مأمور به معرفی جانشینی خود می‌شوند به شکل واضح ترسیم شده است.

فوجی از مردم در قاب تصویری این تابلو روبروی بلندی که از جهاز شتران و اسبان درست شده است و حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) بر فراز آن ایستاده‌اند در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است در حالیکه این دو معصوم پشت به تصویر دارند و تنها یک سوم رخ آنها در حالیکه به یکدیگر نگاه می‌کنند، قابل مشاهده از سوی مخاطب است.

نکته جالب توجه در این  تابلو موقعیت حضرت محمد(ص) نسبت به حضرت علی(ع) که کمی بلندتر از ایشان بر جهاز شتران ایستاده و حضرت علی(ع) در موضعی پایین‌تر قرار دارد که از نظر چینش در قاب تصویر نشان از ارجحیت مقام ایشان نسبت به حضرت علی(ع) دارد به این معنی که فرشچیان قصد داشته نبوت را نسبت به ولایت و امامت مقامی بلندمرتبه‌تر نشان دهد.

اما مسئله جالب توجه دیگر در این تابلو چهره آدم‌هایی است که در تابلو تصویر شده و ناظر بر واقعه غدیر خم هستند؛ این افراد سنین مختلفی را به خود اختصاص می‌دهند و حتی چند کودک و نوجوان هم در میان آنها به چشم می‌خورد که نشان از این دارد که ابلاغ پیام پیامبر(ص) مربوط به همه نسل‌هاست و دوره خاصی را شامل نمی‌شود.

مسئله دیگری که حائز اهمیت است چهره افرادی است که در تابلو نقش شده و ناظر این واقعه هستند؛ از نظر فرم چهره و رنگی که برای آنها انتخاب شده باید گفت که نشان از ملیت‌های گوناگون مسلمان دارد که این نیز بر فراگیر بودن پیام رسول(ص) میان همه امت اسلامی با هر نژاد و ملیت صحه می‌گذارد، با این وجود نکته حائز اهمیت اینکه رنگ برخی از چهره‌ها و حالات صورت آنها کمی متفاوت است و گویا پدیدآورنده این اثر در نظر داشته به نکته‌ای که البته نگران‌کننده است اشاره داشته باشد و آن اینکه گروهی با وجود آنکه خود شاهد و ناظر بر این واقعه بودند و حجت بر آنها تمام شد اما پس از وفات پیامبر(ص) عملی خلاف دستور خدا و پیامبرش انجام دادند.

یادآور می‌شود، تابلوی «غدیرخم» استاد محمود فرشچیان هم‌اکنون در موزه دائمی استاد در مجموعه فرهنگی سعدآباد در حال نگهداری است.

captcha