مباهله و ظرفیت کاربران فضای مجازی/ قدم اول: ارتباطات
کد خبر: 3641291
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

مباهله و ظرفیت کاربران فضای مجازی/ قدم اول: ارتباطات

گروه فناوری اطلاعات: قدم اول برای معرفت یافتن نسبت به انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی، آشنایی و ارتباطات در فضای مجازی است که باید این موضوع شکل بگیرد و کسانی که با حوزه مبانی روانشناسی، آشنایی کافی نداشته باشند، چندان نمی‌توانند در این حوزه تأثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام علی تاجبخش، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی در معرفی مناسبت‌های دینی همچون مباهله، اظهار کرد: فضای مجازی امروزه جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کرده است و کمتر کسی است که در این فضای نوین حضور نداشته باشد؛ بنابراین کاربران می‌توانند از این اتفاق و ابزار مهم در راستای تبلیغ مباحث مهم دینی استفاده کنند.

وی ادامه داد: امروزه می‌توانیم از فضای مجازی به عنوان یک منبر استفاده کنیم و حتی از آن به عنوان یک رسانه منبرمحور نام ببریم و تبلیغات دینی خود را در این فضا انجام دهیم.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: آن چیزی که برای مخاطب جذابیت دارد، استفاده از قالب هنر در انتشار محتوای فضای مجازی است، اگر مباحث دینی را در قالب جذابیت‌های هنری برای کاربران ارائه کنیم، قطعا در این زمینه موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: اگر امروز در بحث الگوهای غربی، تبلیغات ادیان مختلف در رسانه‌های مجازی موفق هستند به دلیل استفاده از جذابیت‌های هنری در تولید محتواست که ما متأسفانه در استفاده از جذابیت‌های هنری فضای مجازی ضعیف عمل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام تاجبخش اظهار کرد: اگر ما بتوانیم در بحث فضای مجازی مبلغانی را تربیت کنیم که از فضای مجازی شناخت درستی داشته و با زبان فضای مجازی آشنا باشند تا به تولید محتوای مناسب با زبان هنر بپردازند، از این فضا برای عرصه و تبلیغ مباحث دینی عملکرد موفقی خواهیم داشت و قطعا به موفقیت‌هایی دست خواهیم یافت.

وی افزود: امروزه بسیاری از طلاب به صورت هدفمند در فضای مجازی ورود کرده‌اند و گام‌های ابتدای در این زمینه برداشته‌اند، اما نیازمند گام‌های ابتر و اساسی‌تری هستیم که البته کارهای آغاز شده است و طلاب نیاز به حمایت‌هایی دارند تا از مخاطبان زده نشوند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: طلاب باید زبان مخاطب را درک کنند و برای تولید محتوا از زبان هنری استفاده کنند. بسیاری از مبلغان ورود پیدا کرده‌اند، اما چون درک مناسبی از این فضا ندارند و نتوانسته‌اند از زبان هنر استفاده کنند، موفق نبودند و بالعکس طلابی بودند که توانسته‌اند موفق باشند.

وی افزود: درست است که فضای مجازی گسترش یافته است اما مخاطبانش به دنبال مطالب کوتاه هستند و کسی حوصله مطالب طولانی را ندارد. مطالب دینی باید کوتاه و همراه با جذابیت‌های هنری باشد. طلاب باید آموزش‌های لازم را در حوزه فضای مجازی و دررابطه با مباحث روانشناسی و ارتباطات ببینند تا بتوانند بر مخاطبان تأثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام تاجبخش اظهار کرد: قدم اول برای معرفت یافتن نسبت به انتفال مفاهیم و ارزش‌های دینی، آشنایی و ارتباطات در فضای مجازی است که باید این موضوع شکل بگیرد و کسانی که با حوزه مبانی روانشناسی، آشنایی کافی نداشته باشند، چندان نمی‌توانند در این حوزه تأثیرگذار باشند.

captcha