مراجعه به روایات اهل بیت(ع)؛ راهکاری برای جاری شدن اخلاق در زندگی
کد خبر: 3648337
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
حجت‌الاسلام همتیان بیان کرد:

مراجعه به روایات اهل بیت(ع)؛ راهکاری برای جاری شدن اخلاق در زندگی

گروه معارف: استاد حوزه یکی از راهکارهای جاری شدن اخلاق در زندگی روزمره را مراجعه به روایات اهل بیت علیهم‌السلام و در دسترس داشتن کتب روایی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اصغر همتیان، استاد مدرسه علمیه معصومیه قم ظهر امروز دهم مهرماه در جلسه هفتگی اخلاق که در مسجد دانشگاه شهرکرد برگزار می شود با طرح این سوال که چگونه اخلاق را در زندگی خودمان جاری کنیم؟ یکی از راهکارهای آن را مراجعه به روایات اهل بیت علیهم‌السلام و در دسترس داشتن کتب روایی همچون اصول کافی و نیز کتاب شریف مفاتیح الحیات؛ تالیف آیت الله جوادی آملی دانست.
وی در این راستا به بیان و شرح سه روایت از حضرت علی علیه السلام پرداخت.
1-    «کن کالنحله اذا اکلت، اکلت طیبا، و اذا وضعت وضعت طیبا، و ان وقعت علی عود لم تکسره؛ در زندگی همچون زنبور عسل باش، وقتی می خورد، چیز پاکیزه می خورد، وقتی از خود چیزی باقی می گذارد ، چیز پاکیزه می نهد ، وقتی بر چوبی یا جایی می نشیند ، آن را نمی شکند و ویران نمی کند.»
استاد حوزه در بیان این حدیث گفت: خوردن اعم از خوراکی است و به معنی مصرف است به این معنا که باید از چیزهای پاکیزه و طیب استفاده کنید از جمله غذا، فیلم و فضای مجازی.
وی در توضیح ادامه روایت افزود: هر جایی رفتید آثار خوب از خودتان به جای بگذارید ولو با گفتن یک سخن ارزشمند و خیرخواهانه در یک میهمانی یا یک مجلس.
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه قم در تفسیر بخش آخر این روایت اضافه کرد: ارتباط ما با دیگران باید طوری باشد که موجب آسیب به آنها نشود که در این زمینه نقش زبان خیلی مهم است و باید آن را کنترل کنیم.
2-    الکلام کالدواء قلیله ینفع و کثیره قاتل؛ کلام و سخن مثل دارو است؛ به مقدار کم، کمک کننده و نافع است ولی زیاد آن کشنده است.
حجت الاسلام همتیان در توضیخ روایت اخیر بیان کرد:ویژگی دارو به اندازه مصرف کردن آن است لذا باید به اندازه حرف بزنیم و به خصوص در جایگاه قضاوت در مورد دیگران، نسبت به سخن گفتن خیلی محتاطانه عمل کنیم چون بسا یک سخن ناروا از جانب ما، سرنوشت یک انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
3-    من غلب شهوته صان قدره؛ هر کس بر خواسته های نفسانی خود غلبه کند، ارزش خویشتن را حفظ می کند.
استاد حوزه در بیان این روایت افزود: هر انسانی دارای یک ارزش وجودی است و گناه انسان را ذلیل می کند و ارزش انسان را از بین می برد.
حجت الاسلام همتیان در جمع بندی پایانی بحث خود بر این مطلب تاکید کرد که مشکل جامعه امروز این است که در کنار رفاه مادی، عامل معنویت را فراموش کرده است وگرنه عوامل مادی از جمله فضای مجازی به خودی خود می تواند به رشد و کمال انسان کمک کند اگر عامل معنوی و اخلاقی همراه آن باشد.
یادآور می شود جلسه هفتگی اخلاق هر هفته روزهای دوشنبه بعد از نماز ظهر و عصر به همت نهاد رهبری دانشگاه شهرکرد در مسجد دانشگاه و با حضور اساتید حوزوی برگزار می شود.

captcha