استان مرکزی با شیب تند اعتیاد بانوان مواجه است
کد خبر: 3650554
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
شاه‌محمدی:

استان مرکزی با شیب تند اعتیاد بانوان مواجه است

گروه اجتماعی: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی گفت: نرخ شیوع اعتیاد استان نسبت به سال 94 در حوزه زنان چشمگیر است و متأسفانه در چند سال اخیر شیب تندی به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه بانوان آرایشگر اراک که امروز، یکشنبه 16 مهرماه در سالن زیتون هلال احمر برگزار شد گفت: با توجه به مشکلات زیادی که زنان در حوزه اعتیاد دارند از سوی وزارت کشور تاکید ویژه‌ای بر نظارت بر آرایشگاه زنانه شده است چراکه شبکه توزیع مواد مخدر در آرایشگاه زنانه بیشتر از اماکن دیگر رخنه کرده است.
وی با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد روز به روز در حال افزایش است، گفت: نرخ شیوع اعتیاد استان نسبت به سال 94 در حوزه زنان چشمگیر است.این نرخ در حوزه زنان  از 4 درصد شروع و به 6 درصد رسید و در سال 94  به 10 الی 12 درصد افزایش پیدا کرده است و متاسفانه چند سال اخیر شیب تندی به خود گرفته است. این اعداد و ارقام در حوزه زنان بسیار نگران کننده است. اگر زنی معتاد شود تبعات سنگین‌تری نسبت به  مرد معتاد دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بیان کرد: طبق آمار، زنان از طرف همسر و اطرافیان خود دچار اعتیاد می‌شوند و یکی از دلایل اصلی آن اطلاعات غلط بانوان درباره مصرف مواد مخدر است. به دلیل شرایط جسمانی، اعتیاد زنان  بیشتر از اعتیاد مردان مخرب است طبق نظر پزشکان زنان طی دو سال از اولین تجربه مصرف مواد به آخرین مرحله اعتیاد که تزریق است، می‌رسند اما در آقایان این پروسه تا  8 سال هم طول می‌کشد.
وی با اشاره به اینکه 12 درصد از جمعیت معتادین استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: متأسفانه عده کمی از زنان معتاد به کمپ ترک اعتیاد و 122 مرکز درمان ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند که این ناشی از انگ‌های اجتماعی نامناسب به زن معتاد است. این وظیفه دستگاه‌ها متولی است که دید افکار عمومی و جامعه را نسبت به زن معتادی که قصد ترک دارد تغییر دهند.
شاه‌محمدی تأکید کرد:عطاری‌ محل فروش دارو نیست و اگر عطار تخصص در حوزه پزشکی داشته باشد داروخانه تأسیس می‌کند نه دکان عطاری. با عطاری‌های که اقدام به فروش دارو تحت عنوان لاغری، زیبایی و... می‌کنند به شدت برخورد می‌کنیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه این ستاد توجه ویژه‌ای به پیشگیری از اعتیاد در قشر دانش‌آموزی دارد، گفت: سال گذشته کلیه مقاطع دوم دبیرستان استان تحت این آموزش‌ها قرار گرفتند و قرار است امسال نیز این طرح اجرا شود. در دانشگاه‌ها نیز برای دانشجویان جدیدالورود دوره پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود.
شاه‌محمدی در پایان بیان کرد: طی هماهنگی که با نیروی انتظامی استان صورت گرفت پلیس تا شعاع یک هزار متری هر مدرسه حفاظت‌های لازم برای دانش‌آموزان و عدم حضور افراد خلافکار برای فروش مواد مخدر را برعهده گرفته است ولی نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه کرد همگامی و همراهی والدین برای پیشگیری از این موضوع است.
captcha