توجه به سبک زندگی اسلامی در پایان‌نامه‌ها/ مسائل تربیتی جایگزین مسائل فقهی شود
کد خبر: 3651293
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

توجه به سبک زندگی اسلامی در پایان‌نامه‌ها/ مسائل تربیتی جایگزین مسائل فقهی شود

گروه اجتماعی: دانشگاهیان می‌توانند در قالب پایان‌نامه‌هایی که در حوزه روان‌شناسی تدوین می‌شود، آمار جدید و کاربردی از بحث تربیتی آموزش و پرورش به دست بیاورند و حوزویان هم می‌توانند با تغییر رویکرد پایان نامه‌های طلاب از نگاه فقهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی کمک شایانی به تقویت بنیه تربیتی آموزش و پرورش کنند.

حجت‌الاسلام علی اکبر روحانی مقدم، کارشناس و مشاور خانواده در حوزه تربیت فرزندان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: شناسایی افراد مبدع که در حوزه تربیت موفق عمل کرده‌اند، تقدیر از آن‌ها و میدان دادن برای فعالیت بیشتر، از عوامل تقویت بعد پرورشی و تربیتی در مدارس است.
وی ضمن اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند بالا دستی خوبی است و چشم اندازهای روشنی برای افق 1404 در آن دیده شده است،  ادامه داد: باید نظارتی خارج از آموزش و پرورش بر نحوه اجرا و عملکرد این سند در مدارس انجام بگیرد تا اهداف در نظر گرفته شده در آن تحقق یابد.
روحانی‌مقدم با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند:« هر چیزی نیازمند یک خرد و خرد نیازمند ادب است»، اظهار کرد: عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش نسبتاً موفق بوده ولی در بحث پرورش واقعا ضعیف عمل کرده است و نتوانسته اهداف گنجانده شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تحقق ببخشد.
وی گفت: فرایند تعلیم و تربیت باید در تمام ساحت‌ها شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، زیستی، بدنی، هنری و اقتصادی در نظام آموزشی مدارس گنجانده شود، در صورتی‌که در حال حاضر خیلی از این مباحث در متون درسی دانش‌آموزان نیست.
کارشناس و مشاور خانواده در حوزه تربیت فرزندان ابراز کرد: اگر شعار «مدرسه خانه دوم ماست» محقق شود و ارتباط خوب و تعامل سازنده بین والدین و اولیاء مدرسه شکل بگیرد، این تعلیم و تربیت همه جانبه و چند بعدی نیز عملی خواهد شد.
پاسخگویی به سوالات دینی مدیران مدارس، مهم‌ترین بخش مدیریت پرورش
روحانی مقدم، پاسخگویی به سوالات دینی مدیران مدارس را مهم‌ترین بخش مدیریت خصوصاً در حوزه تربیت و پرورش برشمرد و ادامه داد: عامل دیگر معلمان ما هستند که اگر خودشان آموزش‌های لازم و کافی را در فرآیندهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دیده باشند و همچنین دغدغه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان را داشته باشند، مشکلات موجود در حوزه تربیتی در ساحت معلمان حل خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش اصلی آموزش رعایت آداب اجتماعی و توجه به حقوق دیگران در مدارس و توسط معلمان تحقق می‌یابد و باید ببینیم معلمان ما چقدر توانسته‌اند در راستای این امر موفق باشند.
لزوم برنامه‌ریزی برای ارتباط مسجد و مدرسه
روحانی مقدم افزود: برنامه‌ریزی برای ارتباط خوب مدرسه با مسجد و روحانیت در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اما هنوز رضایت بخش نیست و عدم حمایت‌های مالی، آموزشی و معنوی که بایستی در این فضا انجام شود نیز از عوامل این موضوع است.
وی ابراز کرد: دانش‌آموزان هم می‌توانند با استفاده از شیوه‌های انگیزشی در بحث تربیت تأثیرگذار باشند؛ اگر اندیشه پرسشگری و مطالبه‌گری شکل بگیرد و تقویت شود و به شبهات دانش‌آموزان پاسخ داده شود، در نتیجه فرزندان ما فلسفه بسیاری از موضوعات از جمله مباحث دینی را با ادبیات مختص به خود فرابگیرند ما خواهیم توانست ارزش‌ها را در وجود آنان نهادینه کنیم.
کارشناس و مشاور خانواده در حوزه تربیت فرزندان گفت: والدین بازوی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه تربیت هستند لذا براین اساس نمی‌توان تمام وظیفه تربیت را بر عهده آموزش و پرورش دانست چراکه آموزش و پرورش زمانی تأثیرگذار خواهد بود که والدین نقش خودشان را درست ایفا کنند.
فرهنگ‌سازی ابزار لازم، بعد تربیتی نظام آموزشی
روحانی‌مقدم با بیان اینکه برای تحقق بعد تربیتی نظام آموزشی نیازمند ابزاری هستیم و فرهنگ‌سازی یکی از این ابزار است، اظهار کرد: برای فرهنگ‌سازی ما باید تولیدات متناسب با فرهنگ‌مان داشته باشیم و تولیدات تلویزیونی و سینمایی، لوازم التحریر، لباس و اسباب مورد نیاز کودکان و نوجوانان همگی در این راستا و با هدف فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش‌ها تولید شوند.
کارشناس و مشاور خانواده در حوزه تربیت فرزندان عنوان کرد: آموزش و پرورش یک وزارت‌خانه است که اگر با سایر نهادهای حکومتی تعامل خوبی داشته باشد، می‌تواند جلوی تولیداتی که با هدف آموزش فرهنگ غرب به کشور وارد می‌شوند را بگیرد.
وی گفت: دانشگاهیان می‌توانند در قالب پایان‌نامه‌هایی که در حوزه روان‌شناسی تدوین می‌شود، آمار جدید و کاربردی از بحث تربیتی آموزش و پرورش به دست بیاورند و حوزویان هم می‌توانند با تغییر رویکرد پایان نامه‌های طلاب از نگاه فقهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی کمک شایانی به تقویت بنیه تربیتی آموزش و پرورش کنند.
captcha