نگاه گزینشی به دین، نتیجه عدم توجه به عمق مفاهیم اسلامی است
کد خبر: 3655296
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

نگاه گزینشی به دین، نتیجه عدم توجه به عمق مفاهیم اسلامی است

گروه معارف: مسئول اداره فرهنگی ـ اجتماعی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌هایی دینداری در جامعه ما، نگاه گزینشی به دستورات اسلام است، گفت: این نوع نگاه نتیجه عدم توجه به عمق مفاهیم اسلامی است.

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور،  مسئول اداره فرهنگی ـ اجتماعی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، یکی از آسیب‌هایی دینداری در جامعه ما نگاه گزینشی به اسلام است.
وی اظهار کرد: نگاه  گزینشی به دین، به این معنا است که به برخی از ابعاد دین دقت بسیاری داریم، ولی در بخش‌های دیگری از دین توجه لازم و کافی وجود ندارد.
مسئول اداره فرهنگی ـ اجتماعی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: به عنوان مثال فردی در بحث پاکی و طهارت خیلی مراعات کند، اما نسبت به حلال و حرام بودن تقید لازم و کافی را نداشته باشد که این یک آسیب است.
نخعی پور ادامه داد: این اتفاق به علت عدم شناخت درست از دین رخ می‌دهد، وقتی زمان کافی برای مطالعه و تأمل در دین نمی‌گذاریم، اینگونه می‌شود که  به عنوان مثال در ظاهر نماز دقت لازم را داریم ولی به باطن و فلسفه نماز توجه لازم را نداشته که در لسان بزرگان دین از آن به عبادت غیرآگاهانه تعبیر می‌شود.
وی اظهار کرد: برخی از بزرگان چون شهید مرتضی مطهری نگاه مجموعه ای به دین دارد و معتقدند همه جنبه‌های دین را باید با هم دید و مورد توجه قرار داد و همین نوع نگاه موجب می‌شود که ایشان به یک مسئله هم نگاه اخلاقی، همه فقهی و هم کلامی دارند.
مسئول اداره فرهنگی ـ اجتماعی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به برخی کندروی‌ها و تندروی‌ها در اجرای تعالیم دینی، ادامه داد: همه این مسائل به عدم شناخت درست از دین برمی‌گردد و از این رو از معصومین نقل شده که جاهل یا تندروی و یا کندروی می‌کند.
نخعی‌پور افزود: البته باید به یک نکته اشاره کرد و آن این است که به علت تغییر برخی از مفاهیم دینی در جامعه و عدم شناخت درست از تعالیم اسلامی، ممکن است وقتی کسی به آداب دینی پایبند است او را اهل افراط و زیاده روی بدانیم.
وی یادآور شد: گاه ما ادای واجبات دینی را سهل می‌گیریم و از این جهت وقتی انسان مؤمنی پایبندی خود را به احکام دین نشان می‌دهد او را اهل افراط می پنداریم، که اگر شناخت از دین وجود می‌داشت اینگونه قضاوت نمی‌کردیم.

captcha