راه‌اندازی انقلاب فرهنگی در موکب‌ها در عرصه كتابخوانی تاريخ اسلام
کد خبر: 3655750
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

راه‌اندازی انقلاب فرهنگی در موکب‌ها در عرصه كتابخوانی تاريخ اسلام

کانون خبرنگاران نبأ: ليراوی با بيان اينكه بايد در موكب‌های شهرها و اربعين حسينی يک انقلاب فرهنگی در عرصه كتابخوانی تاريخ اسلام و منبرهای قرآنی و معارفی راه بيندازيم، گفت: پيروان حق و حقيقت بايد به دنبال خرافه‌زدايی باشند؛ رهروی راه امام حسين(ع) و شهدا نيازمند مسلح بودن به علم و دانش قوی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ايكنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سيدابوالحسن حسينی، رئيس شورای فرهنگ عمومی شهرستان و امام جمعه ديلم در جلسه شورای فرهنگ عمومی اين شهر كه در مسجد اميرالمؤمنين(ع) برگزار شد، به پنج نشانه شيعه اشاره كرد و گفت: زيارت اربعين حسينی يكی از نشانه‌های شيعه است و زيارت اربعين هم رتبه با نماز واجب يوميه محسوب می‌شود.
امام جمعه شهر ديلم در ادامه افزود: همان‌طور كه نماز ستون دين است، زيارت اربعين نيز ستون خيمه‌گاه اهل بيت(ع) است.
وی اظهار کرد: زيارت اربعين و پياده‌روی زائران حسينی در اين ايام بعد از دولت بعثی عراق، بيشتر شده است و به‌كارگيری خلاقيت‌ها، ابتكارها و هنرها در اين ميدان اسلامی اربعين حسينی الزامی است.
حجت‌الاسلام حسينی بيان کرد: پايگاه‌های مسجد شامل هيئت‌های مذهبی، كانون‌های فرهنگی هنری، پايگاه مقاومت بسيج موجب پيشبرد اهداف و كاركردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد می‌شود.
رئيس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ديلم از تشكيل كارگروه‌هاي تخصصی «روز ديلم» خبر داد و گفت: روز ديلم موجب رشد و شكوفايی همه جانبه صنعت گردشگری و ترويج آئينی‌های مذهبی و بومی اين شهرستان خواهد شد و بايد با حضور صاحب‌نظران علمی و دانشگاهی و به‌ويژه دانشجويان در اين راستا از تمامی ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها بهره گيريم و روز ديلم كليد رونق و پيشرفت اين بندر كرانه‌ای خليج فارس در شمال استان بوشهر است.
الله‌كرم ليراوی، نويسنده و پژوهشگر ميراث فرهنگی و آئين‌های مذهبی شهرستان ديلم نیز در این جلسه بر شأن و جايگاه شهدای قهرمان كربلا پرداخت و گفت: شهادت، رشادت، زير بار زور نرفتن و احيای دين پيامبر اسلام(ص) حسين بن علی(ع) پيامی نورانی برای مسلمانان و به‌ويژه شيعيان دارد و ما نيز بايد آئين‌های اصيل دينی و مراسم‌هایی كه نور سيدالشهدا(ع) و اهل بيت(ع) در آن است را در جامعه، فضای مساجد، موكب‌ها، مراكز اسلامی و فرهنگی ترويج دهيم.
وی با اشاره به اينكه رسانه‌ها و شبكه‌های پيام رسانه نوين بزرگ‌ترين دانشگاه عمومی در بين مردم جامعه است، اظهار کرد: نياز است اين صنعت نوين و اعتيادآور به‌طور صحيح در بين خانواده‌ها و ساير اقشار جامعه مديريت شود و توليد محتوای ملی و معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی و ميراث فرهنگی اقليم‌های گوناگون كشور می‌تواند استفاده‌كننده را در برابر اين اعتياد نوين ايمن و مصون نگه دارد.
ليراوی با بيان اينكه بايد در موكب‌های شهرها و اربعين حسينی يک انقلاب فرهنگی در عرصه كتابخوانی تاريخ اسلام و منبرهای قرآنی و معارفی راه بيندازيم، افزود: پيروان حق و حقيقت بايد به دنبال خرافه‌زدايی باشند؛ رهروی راه امام حسين(ع) و شهدا نيازمند مسلح بودن به علم و دانش قوی است.
حسن اسماعیلی، فرماندار شهرستان دیلم در اين جلسه با اشاره به اينكه سیاست نظام بر این است که موکب‌ها به شیوه مردمی مدیریت شوند، گفت: تمامی اعزام‌ها به موكب‌های در مسير پياده‌روی زائران اربعين حسينی را فرمانداری شهرستان با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عاليات استان بوشهر انجام خواهد داد.
وی از فعالیت ۲۳ کانون شهرستان دیلم قدردانی کرد و افزود: ارائه گزارش عملکرد کانون‌ها همراه با برنامه زمانبندی مناسبتی در طی سال يكی از الزمات جهت تخصيص اعتبار است كه مسئولان كانون‌های فرهنگی و هنری ديلم بايد در اين خصوص اهتمام ويژه‌تری داشته باشند تا ما نيز بتوانيم از لحاظ اعتباری کمک کنیم.
فرماندار شهرستان دیلم اظهار کرد: کنگره داخلی «روز ديلم» به این مناسبت راه‌اندازی شود و برنامه‌های مفيد با ظرفيت‌های مردمی و بومی اجرا شود و در مهرماه سال آینده این همایش شهرستانی به‌صورت پربارتر برگزار خواهد شد.
عبدالرضا عالی‌پور، سرپرست دبيرخانه كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر در ادامه اين جلسه، فرهنگ را هويت و شاكله سازندگی در جامعه خواند و عنوان کرد: رونق و گسترش كاركرد فرهنگ و هنر كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در پايگاه‌های اسلامی و در كنار فعاليت ديگر تشكل‌های فرهنگی می‌تواند برای اقشار جامعه مؤثر و مفيد واقع شود و فرهنگ اصلی‌ترين نقش را در رساندن انسان به تعالی ايفا می‌كند و كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و پايگاه‌های مقاومت بسيج حاميان فرهنگ و دين هستند.
يادآور می‌شود، در پایان جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ديلم از سوی دبيرخانه كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر از حجت‌الاسلام سيدابوالحسن حسينی، امام جمعه ديلم، سرهنگ احمد اسدی، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) ديلم و نصرالله طوفانی، نماينده كانون‌ها در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ديلم با حضور فرمانده سپاه امام صادق(ع) در مسجد اميرالمؤمنين(ع) اين شهر تجليل به عمل آمد و ميثاق‌نامه مساجد امضا شد.
حامد فكوری
captcha