برپایی دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام در قم
کد خبر: 3660582
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

برپایی دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام در قم

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه از برپایی دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام در سال آینده در قم خبر داد.

حسین اسدی، دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد تشکیل اولین جلسه این شورا و اهداف آن گفت: این شورا با نظر آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه پس از ماه مبارک رمضان راه اندازی شد و پس از طی مراحل اولیه و تعیین و هماهنگی اعضا، اولین جلسه آن نیز روز پنجشنبه هفته گذشته، 11 آبان ماه با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای عالی حوزوی در قم برگزار شد.

وی افزود: هدف اصلی از تشکیل این شورا، توسعه و تعمیق فعالیت های قرآن محور در میان حوزویان و هم‌افزایی و هماهنگی بیش از پیش در میان نهادهای عالی حوزه در انجام برنامه‌های قرآنی است و از طرفی فعالیت‌های قرآنی حوزه نمی‌تواند با نهادهای دیگر نیز بی ارتباط باشد از این رو ترکیب کسانی که دعوت شده‌اند به گونه ای است که همدلی و هماهنگی میان حوزه در امور قرآنی با سایر نهادهای فعال در امور قرآنی تقویت شود.

مشاور قرآنی رییس جامعة المصطفی(ص) ادامه داد: حجج اسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، و نمایندگان نهادهای حوزوی مانند جامعة المصطفی(ص)، مرکز مدیریت حوزه خواهران، نمایندگان مدیریت حوزه‌های اصفهان و خراسان و نماینده رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و برخی از صاحب نظران در حوزه های مختلف قرآنی به عنوان افراد حقیقی نیز در این شورا عضویت دارند.

اسدی اظهار کرد: از آن جایی که همه امور قرآنی در کشور از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی سیاستگذاری می شود و سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت کمیسیون های تخصصی سه گانه این شورا را بر عهده دارند، و از طرفی حوزه علمیه از دیرباز خاستگاه مباحث متنوع آموزشی، علمی، فرهنگی و تبلیغی قرآنی بوده است، مقرر شد از نهادهای غیر حوزوی مرتبط یعنی سه وزارتخانه یادشده به همراه سازمان تبلیغات اسلامی هم برای همکاری و هم افزایی و عضویت در شورای قرآنی حوزویان دعوت به عمل آید.

اسدی با بیان اینکه 5 نفر عضو حقیقی نیز در شورا حضور دارند تصریح کرد: حوزه های علمیه برای پیشبرد توسعه فرهنگ قرآنی در کشور باید به همراه سایر مراکز آموزش عالی قرآن محور، پرچمدار تربیت نیروی انسانی متخصص، محقق و عالم در زمینه قرآنی باشد و منابع دانشی لازم را هم فراهم کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد الزام‌آور بودن مصوبات این شورا عنون کرد: شورا در جلسه گذشته وارد بررسی آئین نامه نیز شد و موادی از آئین نامه پیشنهادی را اصلاح و تکمیل نمود که متعاقبا در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. این شورا در آینده در تعامل با نهادهای عالی حوزه از جمله شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با رعایت و حفظ استقلال دستگاه های عضو، هماهنگی امور توسعه و تعمیق و امور قرآنی حوزویان را به صورت رسمی دنبال خواهد کرد.

دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های قرآنی حوزویان با بیان اینکه جریانات کلان قرآنی در حوزه مورد توجه این شورا خواهد بود اظهار کرد: این شورا فعالیت های قرآنی حوزه در عرصه های مختلف را رصد و پایش خواهد کرد و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دارد تا حرکت های قرآنی موجود گسترش یافته و تبدیل به جریانی بزرگ و تاثیرگذار در در سطح حوزه های علمیه جهان اسلام گردد و به تبع آن تشنگان معارف وحیانی در سراسر عالم برای بصیرت و وحدت و عزتمندی بر مدار قرآن کریم از این جریان نورانی بهره مند شوند.

اسدی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید مبنی بر توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی بیان کرد: گستره ماموریت و رسالت این شورا بررسی و ارائه راهبردها و سیاست های کلان در همه زمینه های قرآنی خواهد بود از حفظ و قرائت و فنون و مهارت های قرآنی لازم برای حوزویان در عرصه تبلیغ تا آموزش عالی معارف قرآنی و تحقیق و پژوهش با نظر داشت عرضه و ارائه اصولی، متقن و جذاب در قالب‌ها و عرصه های رسانه ای و هنری را شامل می شود.

دبیر شورای توسعه فعالیت های قرآنی حوزه های علمیه در پاسخ به این سؤال که اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه در سال های قبل مسابقاتی را برگزار می کرد که امسال متوقف شد و آیا این شورا در این امور هم دخالتی خواهد داشت عنوان کرد: هم اکنون فعالیت های متنوع و گسترده توسط حوزویان در شاخه های مختلف تفسیر، تحقیق و قرائت و حفظ و ... در حال انجام است و کار شورا در واقع ایجاد هماهنگی و گسترش این نوع برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام سال گذشته در قم و با حضور جمع زیادی از طلاب ایرانی و غیرایرانی برگزار شد ادامه داد: یکی از مصوبات جلسه اول شورا، تاکید بر استمرار و برگزاری این مسابقات با رشته های متناسب با حوزه های علمیه بود که مقرر شد سیاست ها و مسائل کلان این برنامه فرابخشی در جلسات آتی شورا مطرح شود و با همکاری همه نهادهای عالی حوزه و و مشارکت نهادهای عمده قرآنی کشور مانند سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد برگزاری منظم و با شکوه این رویداد قرآنی بین‌المللی باشیم. طبیعتا تدبیر امور اجرایی مراحل مقدماتی و سایر امور با هماهنگی و هم افزایی مدیریت های قرآنی نهادهای یادشده در قالب ستاد برگزاری این مسابقات انجام خواهد شد.

اسدی اظهار کرد: دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام بهار سال 1397 و همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در قم برگزار خواهد شد.


captcha