کد خبر: 4310367
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۹
معاون جامعه المصطفی تببین کرد:

درس‌های اخلاقی مواجهه حضرت ابراهیم (ع) با پدر

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح در جلسه درس اخلاق هفتگی نمایندگی المصطفی در آشتیان، به تبیین درس‌های اخلاقی مواجهه حضرت ابراهیم (ع) با پدر پرداخت.

محمدرضا صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز، یکشنبه ۲۰ مهرماه در جلسه درس اخلاق هفتگی نمایندگی المصطفی در آشتیان با استناد به آیه شریفه «وَلَکُمْ فِیهَا جَمَالٌ حِینَ تُرِیحُونَ»، به تبیین ابعاد جمالی که قرآن کریم در کمالات و صفات معنوی انسان‌ها ترسیم کرده است، پرداخت و تأکید کرد: این جمال، نه صرفاً در مادیات، بلکه در مفاهیم عمیق نهفته در طبیعت نیز قابل مشاهده است.

هشت درس اخلاقی از حرکت گله

استاد جامعه المصطفی با اشاره به اینکه واژه «جمال» تنها یک بار در قرآن در همین آیه آمده و مربوط به گوسفندان است، اظهار کرد: نباید تصور کرد که اشاره قرآن به حیوانات، نشان‌دهنده عقب‌ماندگی آموزه‌هاست؛ بلکه در همین گوسفندان درس‌های عمیقی برای انسان وجود دارد.

وی، حرکت و پویایی، کار گروهی و حرکت جمعی، هدفمندی، ساختار رهبری و مدیریت، تولیدکننده بودن، استقلال و خوداتکایی، خدمت‌رسانی و نظم و انضباط را هشت ویژگی کلیدی برگرفته از رفتار گله برشمرد.

استاد جامعه المصطفی بیان کرد: انسان نباید تنبل و بی‌تحرک باشد، زیرا ارزش او در میزان فعالیت و تلاش است. در سیره امام سجاد (ع) ذکر شده که با حمل آذوقه برای نیازمندان، پینه‌ای بر پشت ایشان نقش بسته بود و این نشان از تلاش مستمر برای خدا دارد.

وی با بیان اینکه گوسفندان همیشه با هماهنگی و هم‌افزایی حرکت می‌کنند، امری که باید در میان انسان‌ها نیز نهادینه شود، اظهار کرد: هر گوسفندی می‌داند برای یافتن علف حرکت می‌کند. انسان نیز باید اهداف روشنی داشته باشد.

حجت‌الاسلام صالح، تعیین پنج هدف اساسی را لازم دانست و گفت: هدف معنوی (قرب الهی)، هدف علمی (پیشرفت)، هدف شغلی (مانند مبلغ، محقق یا سخنران شدن)، هدف ازدواج و تشکیل خانواده صالح و هدف تربیتی (پرورش نسل شایسته).

وی در خصوص ساختار رهبری و مدیریت، اظهار کرد: حرکت گله با نظم و پیروی از رهبر است که نماد ساختار و هدایت در جامعه است؛ البته با قید این نکته که پیروی باید از اهلیت صورت گیرد.

مؤمن باید استقلال و خوداتکایی را در مسیر بندگی داشته باشد

حجت‌الاسلام صالح با بیان اینکه انسان نباید تنها ذخیره‌کننده باشد، بلکه باید مانند زنبور عسل، از منابع نیکو بهره گیرد و محصولی ارزشمند برای جامعه تولید کند، افزود: گوسفند متکی به خود به چراگاه می‌رود و بازمی‌گردد. مؤمن نیز باید این استقلال و خوداتکایی را در مسیر بندگی داشته باشد.

وی در خصوص خدمت‌رسانی نیز بیان کرد: گوسفند با ارائه شیر، گوشت و پشم مفید واقع می‌شود؛ خداوند حتی کلاغ را الگوی دفن مرده قرار داد، بنابراین آموختن از طبیعت، راهی برای رشد است. همچنین حرکت، چرای و بازگشت گله با نظم صورت می‌گیرد که این ویژگی‌ها مجموعاً همان جمالی است که قرآن بدان اشاره دارد.

محمدرضا صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه

معاون فرهنگی ـ تربیتی المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود، «میر حامد حسین هندی»، صاحب کتاب «عبقات الأنوار»، را نمونه بارز عالم تلاشگر و متفکر معرفی کرد که با سخت‌کوشی در هند از معارف اهل‌بیت (ع) دفاع کرده و سفر به آن سرزمین را برای درک تنوع فکری و دینی لازم دانست. 

وی تأکید کرد: امروز نیازمند انسان تحول‌آفرین، نه صرفاً طرح تحول هستیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام صالح به تبیین آیاتی از سوره انعام پرداخت که حضرت ابراهیم (ع) با پدرش (آزر) سخن می‌گوید: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبِیهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّی أَرَاکَ وَقَوْمَکَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ».

وی چهار درس تربیتی اهمیت قیام فردی، عدم شرطیت سن، اهمیت پرسش و گفت‌و‌گو و اولویت خانواده در اصلاح را از این شیوه برخورد استنباط کرد و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر، کثرت جمعیت شرط نیست و یک نفر می‌تواند در برابر گمراهی قیام کند.

وی با بیان اینکه سن و سال مانعی برای مبلغ حق بودن نیست و جوان نیز می‌تواند منادی حقیقت باشد، اظهار کرد: نظام تربیتی اسلام بر گفت‌و‌گو و سؤال استوار است؛ حضرت ابراهیم (ع) عقاید توحیدی را در قالب پرسش مطرح کرد، نه اعتراض صریح.

وی در خصوص اولویت خانواده در اصلاح، گفت: امر به معروف باید از نزدیکان و خانواده آغاز شود و سپس به اصلاح جامعه پرداخت. اگر معارف قرآنی با تبیین زیبایی‌ها و درس‌های عملی مطرح شوند، نسل جوان و دانشگاهیان به آن علاقه‌مند شده و قرآن در میان آنان زنده و اثرگذار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha