وقف به عمل خیر انسان رنگ جاودانگی می‌دهد
کد خبر: 3663126
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

وقف به عمل خیر انسان رنگ جاودانگی می‌دهد

گروه اجتماعی: امام جمعه طبس گفت: یکی از مسائلی که انسان به آن علاقه دارد بحث ماندگاری و جاودانه شدن است که برای ماندگاری راه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها وقف است.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم مهاجریان مقدم امام جمعه طبس روز گذشته 22 آبان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: یکی از مسائلی که انسان به آن علاقه دارد بحث ماندگاری و جاودانه شدن است که برای ماندگاری راه‌هایی وجود دارد و باید از این راه‌ها استفاده کند.
وی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: امام صادق (ع) فرمودند که وقتی انسان از دنیا می‌رود همه پرونده‌ها بسته می‌شود به جز سه پرونده از جمله آن اولاد شایسته و صالح، به یادگار گذاشتن علم و دانش برای بهره مندی مردم و صدقه جاریه است.
امام جمعه طبس با بیان اینکه صدقه جاریه مصادیق بسیاری دارد، گفت: یکی از مصادیق مهم و بارز آن بحث وقف است که انسان مقداری از اموال خود را وقف کند و وقف به معنای ماندگاری و ایستایی است و اگر کسی چیزی را وقف کند ورثه حق فروش و واگذاری را ندارد.
مهاجریان مقدم با توجه به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که صدقه جاریه باقیات الصالحاتی به نفع انسان است، افزود: وقف یک موضوع ارزشمندی است که خداوند متعال هم به آن اجر فراوان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ وقف مورد تاکید پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بوده است، ادامه داد: در روایات داریم که هیچ کدام از صحابه پیامبر اکرم (ص) نبودند مگر بر حسب توان مالی خود یک چیزی را به عنوان وقف انتخاب کردند و حضرت زهرا(س) نیز 14 باغستان متعلق به ایشان در اطراف مدینه را در راه خدا وقف کردند.
امام جمعه طبس با بیان اینکه مردم در گذشته‌ها به مسئله وقف بسیار پایبند بودند، گفت: موقوفات بسیاری در کل کشور داریم که نشان می‌دهد واقفان در زمان‌های گذشته هم انسان‌هایی خوش فکر بودند.
مهاجریان مقدم با توجه به اینکه امروز خدمات ارزنده‌ای به جامعه در راستای فرهنگ وقف عرضه می‌شود، افزود: امیدواریم آن افرادی که تمکن مالی دارند بخشی از اموال خود را وقف کنند و از خود به یادگار بگذارند تا خیر آن در آخرت به این افراد برسد.
وی به شعار همه ما واقف باشیم اشاره کرد و یادآور شد: همه ما در حد توان خود باید یک مالی را وقف کنیم تا خیر آن برای دنیا و آخرت ما ذخیره شود.
امام جمعه طبس با اشاره به اینکه شهرستان طبس به دارالمومنین معروف است، ادامه داد: مردم از زمان گذشته در این شهرستان به مسائل مذهبی و فرهنگ وقف توجه بسیاری داشتند و موقوفات بسیار قدیمی در این شهرستان وجود دارد و کمتر شهری را می‌توان پیدا کرد که این مقدار وقف از نظر کمی و کیفی داشته باشد.
مهاجریان مقدم با توجه به اینکه در شرایط فعلی موقوفات مورد نیاز طبس در زمینه‌های مختلفی از جمله حوزه‌های علمیه است، افزود: امروز تربیت طلبه و افراد فاضل بسیار واجب است و حوزه‌های علمیه برای مدیریت مشکلات بسیاری دارند؛ حوزه‌های علمیه برای مستقل بودن از نهادها نیازمند کمک‌های واقفان هستند و طبس در حوزه درمان و بهداشت وقفیات اندکی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در خصوص علم و دانش پیشرفت خوبی داشته است، گفت: توجه به تشویق جوانان برای کسب و علم و دانش نیز بسیار اهمیت دارد و واقفان می‌توانند در این زمینه نیز موقوفاتی داشته باشند.
امام جمعه طبس با بیان اینکه فرهنگ وقف باید توسط علما تبیین شود، اظهار کرد: فواید و ثمرات آن برای جامعه و واقف معین شود و دانشگاه‌ها نیز باید توجهی به مسئله ترویج فرهنگ وقف داشته باشند و تشویق کردن واقفان نیز می‌تواند در ترویج فرهنگ وقف اثرگذار باشد.
مهاجریان مقدم یادآور شد: برخی از متولیان وقف به نیت واقفان درست عمل نمی‌کنند و اداره اوقاف باید این افراد را شناسایی و برخورد کند و باید برای آن موقوفه یک هیئت امنا برای احیای آن موقوفه تعیین شود.
captcha