بهره‌مندی از نعمت‌ها؛ سکوی پرش به سوی معرفت
کد خبر: 3666821
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷

بهره‌مندی از نعمت‌ها؛ سکوی پرش به سوی معرفت

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: خداوند جهان هستی را آفرید و بشر را برترین مخلوق قرار داد و به وی سفارش فرمود از همه نعمت‌ها استفاده کند ولی از اسراف بپرهیزد؛ این بهره‌گیری از نعمت‌ها باید انسان را به هدف والایی در خلقت برساند و سکوی پرش او به سوی معرفت باشد ولی گاهی دیده می‌شود که این بهره‌وری او را از هدف اصلی خلقت باز می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، صبح امروز چهارم آذرماه در همایش علمی امام رضا(ع) و وقف که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: وقف ابعاد مختلفی دارد و مهم‌ترین بعد آن اثری است که در واقف ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: خداوند جهان هستی را آفرید و بشر را برترین مخلوق قرار داد و به وی سفارش فرمود از همه نعمت‌ها استفاده کند ولی از اسراف بپرهیزد؛ این بهره‌گیری از نعمت‌ها باید انسان را به هدف والایی در خلقت برساند و سکوی پرش او به سوی معرفت باشد ولی گاهی دیده می‌شود که این بهره‌وری او را از هدف اصلی خلقت باز می‌دارد.
مهدوی‌راد اظهار کرد: کلیت اسلام انسان را در بهره‌وری از طبیعت و امور مادی فرا می‌خواند ولی استفاده از آن باید به نحوی باشد که انسان را پخته کند تا او به سوی معرفت گام بردارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برای بهره‌گیری از نعمت‌ها، دستوراتی در آیین مقدس اسلام تعریف شده که امور را واجب، مستحب، حرام و مکروه تقسیم‌بندی کرده است؛ بنابراین انسان باید رعایت حدود الهی و پرداخت زکات، خمس، انفاق، وقف و ... باید به آن مرحله از معرفت برسد که بعد از انفاق و وقف به درجه ایثار نائل آید.
وی ابراز کرد: وقف یکی از عواملی است که به سیالیت انسان کمک می‌کند، مرحوم علامه طباطبایی فرمود: «بهره خود از دنیا را فراموش نکنید و برای دنیای پس از مرگ نیز داشته‌ای بفرستید»، وقف انسان را از طغیان باز می‌دارد و باعث جمع‌آوری داشته‌ای برای آخرت می‌شود.
مهدوی‌راد با تأکید به اینکه کارهای بزرگ در تاریخ اسلام به پشتوانه جریان‌های بزرگ بوده است، بیان کرد: کارهای بزرگ همیشه به پشتوانه جریان بزرگ بوده که وقف نیز یکی از این پشتوانه‌ها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز در زمینه وقف کارهای مهمی انجام داده است، اظهار کرد: بنیاد نیز کارهای بزرگ و مهمی انجام داده و می‌تواند انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه بهترین جامعه، جامعه‌ای است که در دیروز بیندیشد و برای استواری امروز و رسیدن به چشم‌اندازهای شگرف در آینده تلاش کند، گفت: باید از‌ آن چه که در دست داریم، بهترین استفاده را بکنیم، از همین رو بنیاد پژوهش‌ها باید در حوزه وقف برنامه‌های به روزتری را ترتیب دهد.
captcha