رشد محتوای داخلی در دستور کار قرار دارد
کد خبر: 3669543
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
وزیر ارتباطات در پاسخ به ایکنا:

رشد محتوای داخلی در دستور کار قرار دارد

گروه فناوری اطلاعات: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت پس از تصویب سند نهضت تولید محتوا در شورای عالی فضای مجازی، برنامه‌های حمایتی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از ظهر امروز در وزارتخانه برگزار شد.

جهرمی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر حمایت از تولید محتوا گفت: سکوها و پلت فرم ها را در راستای توسعه محتوا حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: برای رشد محتوای داخلی تلاش مان را خواهیم کرد. همچنین بهبود کیفیت شبکه ملی اطلاعات بر این اساس انجام شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما ساختار اقتصادی را ارتقا خواهیم داد تا شاهد تولید محتوای داخلی در فضای مجازی باشیم.

وی بیان کرد: ابتدا باید سند نهضت تولید محتوا از سوی شورای عالی فضای مجاری تصویب شود سپس بر اساس این مصوبه اقدامات خود را در راستای حمایت از تولید محتوا داشته باشیم.

جهرمی با اشاره به این موضوع که سند سیاست‌گذاری حوزه فناوری اطلاعات به صورت مستقل نداریم، گفت: سندها‌یی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی تصویب تصویب شده است اما این سندها همه جانبه نیستند و هم‌اکنون با مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت‌هایی شده است تا سیاست‌های کلی‌مان در برنامه ششم توسعه لحاظ شود و سند آن تصویب و تبدیل به قانون شود.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات، یکی از پروژه‌های مهم است و دولت الکترونیک یکی از موضوعاتی است که درحال پیگیری هستیم تا آن را به سرانجام برسانیم.

وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات تصریح کرد: استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد توجه قرار دادیم. قرار بر این بود تا در سطح معاونان از بانوان بهره‌مند شویم که چین ظرفیتی وجود نداشت و در سطح مدیریت بخش‌ها، بانوان حضور دارند.

وی بیان کرد: سه فاز از شبکه ملی طی چهارسال رونمایی شد و سند شبکه ملی در حال تدوین است. بسیاری از مسئولان می‌گویند پیش از رونمایی از شبکه‌ ملی اطلاعات، باید سند را رونمایی می‌کردند درحالی که این سند آماده نبود و ما نمی‌توانستیم کشور را معطل کنیم تا سند را تصویب و سپس شبکه را به رونمایی برسانیم.

جهرمی اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات قابوسی در کشور است که هرکسی عنوانی روی آن می‌گذارد. برخی سیاسیون شبکه را نادیده می‌گیرد و علمایی هم عنوان می‌کنند که گناهی در شبکه صورت نمی‌گیرد. این نگاه‌ها را به فیل و تاریکی تعبیر می‌شود. اگر ما از ظرفیت‌ شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی استفاده نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم امروز شاهد یک شبکه ملی اطلاعات باشیم.

وی بیان کرد: سند شبکه ملی اطلاعات حاصل خردجمعی است که طی شش ماه تا دو سال اجرایی خواهد شد. همچنین مصوبات دیگر شورای عالی فضای مجازی، نظام مقابله با حوادث سایبری در حوزه حمایت از پیام‌رسان‌هاست.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع اینترنت و کودک گفت: فضای مجازی یک فضای همگن بوده که برای همه به یک صورت است، ما به عنوان حاکمیت باید شرایطی را فراهم کنیم تا این وضعیت کنترل شود و خانواده‌ها بتوانند نظارتی بر رفتار فرزندان‌شان داشته باشند. همچنین پلت فرم‌هایی تهیه شده است تا در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که پیگیری کردیم، موضوع تعرفه است. نظام تعرفه‌گذاری در کشور دچاراشکالاتی بوده و دارای ضعف‌هایی‌ست که تلاش‌مان را خواهیم کرد با اجرای طرح تعرفه‌ها، این نظام را اصلاح کنیم.

جهرمی اظهار کرد: توسعه خدمات روستایی را در دستور کارمان قرار دادیم و برای 27 هزار روستا خدمات دسترسی را فراهم کرده‌ایم. همچنین دوهزار و 700 روستا به سامانه الکترونیک متصل کرده‌ایم و پنج‌هزار و 500روستای دیگر درحال فعال‌سازی این خدمت هستیم.

وی افزود: دو اپراتور پستی خدمات موازی‌شان را آغاز خواهند کرد و هم‌اکنون کارهای این اپراتورها انجام شده و آمادگی ارائه خدمات هستند و هفته آینده با حضور معاون اول رییس جمهور، آقای جهانگیری، اعطای مجوز کار را خواهند گرفت.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: توجه به بهبود کیفیت خدمات و راضی نگه داشتن مشتریان موضوعات مهمی است که مورد توجه قرار دادیم. همچنین موضوع شکایات مردمی برای دریافت پیامک‌های مزاحمتی را مورد بررسی قرار دادیم آن پیامک‌هایی که از شماره عادی ارسال می‌شود، تحت کنترل قرار دادیم و برای الباقی پیامک‌ها با اپراتورها صحبت کرده‌ایم که صرفا مباحث تجاری خود را ارسال کنند. ما ابتدا درخواست می‌دهیم، سپس تذکر می‌دهیم و در صورت عدم رعایت دستورالعملی را برای‌شان تعیین خواهیم کرد که این امر محدودیت‌هایی برای‌شان ایجاد می‌شود. هم‌اکنون در مرحله تذکر هستیم.

وی بیان کرد: برای موضوع بازی‌های رایانه‌ای، جلساتی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم تا در کوتاه مدت شاهد کیفیت بازی‌های آنلاین باشیم. جهرمی با اشاره به اجرای طرح اینترنت حجمی و غیرحجمی گفت: در این طرح بسته‌های مختلفی دیده شده است، کسانی که مصرف کمتری در اینترنت دارند، می‌توانند از اینترنت موبایل بهره‌مند شوند، اما در سرویس‌های ثابت برای افراد کم‌ درآمد شاهد کاهش چشمگیری در هزینه‌های اینترنت خواهیم بود.

وی با اشاره به فیلترینگ هوشمند گفت: فیلترینگ هوشمند درحال پیاده‌سازی است و به دلیل آنکه برخی از شبکه‌ها رمزنگاری شده‌اند، تا بخشی می‌توانیم فیلترینگ هوشمند را داشته باشیم.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مصرف‌کننده همیشه عادت کرده‌ است بدون دریافت پولی مصرف کند. عدم رعایت کپی رایت یک موضوع فرهنگی است و باید در این زمینه فرهنگسازی شود. همچنین بخش دیگری ازموضوع به مقررات قانونی مربوط می‌شود. قانون کپی رایت در مجلس وجود دارد و باید این قانون را اصلاح کنیم و استارت‌آپ‌ها را به آن بیفزاییم. در این زمینه مذاکراتی انجام شده است.

وی با اشاره به طبقه‌بندی اینترنت گفت: برای اجرای این طرح به لحاظ فنی آمادگی داریم و موافقت‌های دادستان کل کشوررا کسب کرده‌ایم تا کارها را آغاز کنیم و مجوزهای لازم را ارائه دهیم. جهرمی با اشاره به لغو تماس صوتی تلگرام گفت: وعده ما بازگرداندن تلگرام صوتی نبود، بلکه وعده دادیم تا مسأله را پیگیری کنیم. موضوع لغو تماس صوتی تلگرام، به دلیل درآمد اپراتورها نیست چراکه هم‌اکنون ایمو و واتس‌آپ، قابلیت تماس صوتی را دارد، به همین دلیل نگاه قضایی به این مسأله امنیتی است و قبول نکردند تا تماس صوتی تلگرام رفع فیلتر شود و معتقدند تا تماس صوتی تلگرام در ایران مسدود باشد.

captcha