چهار تهدید برون دینی كدامند؟ + عکس
کد خبر: 3674124
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

چهار تهدید برون دینی كدامند؟ + عکس

کانون خبرنگاران نبأ: معاون تهذیب حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) شهر خورموج با بيان اينكه فرصت‌ها با تهدیدهای برون دینی مورد هجمه قرار می‌گیرد، گفت: تهدید اسلام‌ستیزی، تهدید امپریالیسم خبری توسط شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان، تبلیغ اسلام منحرف و عدم همبستگی جوامع دینی در مقابل تهدیدهای دشمن از ديگر تهدیدهای برون دینی هستند و لذا ضروری است كه در مقابل این تهدیدها؛ به ايجاد شبکه دفاعی در حوزه فرهنگ دين اقدام کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ايكنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل اسماعیل‌نیا، معاون تهذیب حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) شهر خورموج، 27 آذرماه در اختتاميه دومین جشنواره علمی ــ پژوهشی علامه حلی که در سالن اجتماعات دانشگاه پردیس فرهنگیان علامه طباطبایی مرکز استان برگزار شد، در قرائت پایان‌نامه «فرصت‌ها و تهدیدهای هویت دینی در فضای شبکه‌ای جامعه و بیداری اسلامی در كشور مصر» به رخداد‌های قرن بیستم پرداخت و گفت: هویت یکی از کاربردترین واژه‌هاست که در بسياری از مواقع به کار برده‌اند و لذا هویت در حوزه دین نیاز فطری است که انسان‌ها به آن نیاز دارند.

وي با اشاره به اينكه هويت دينی در بين هویت‌های فطری و باطنی به‌عنوان بهترین هویت است، افزود: هویتی که بتواند انسان را از سرگردانی‌های زندگی برهاند، آن بهترین هویت است و آن، هویت دینی است که موجب رویش و بقاء انسان‌ها می‌شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) شهر خورموج با بیان اينكه هویت دینی مهم‌ترین هویت برای انسان است، اظهار کرد: در عصر جدید که ارتباطات در این دهکده جهانی رقم خورده است و باید به‌ تقویت هویت دینی پرداخت و ارزش‌های هویت دینی را در جامعه ترویج و نهادينه کنیم و به اين جهت است كه بهترین فرصت، فرصت هویت‌سازی و فرصت اعلام و ابراز خواسته‌ها است.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا با اشاره به اينكه با بسیج عمومی مردم می‌شود انقلاب کرد و از این فرصت‌ها در انقلاب مصر نیز استفاده شده است، تأكيد كرد: فرصت هم‌گرایی جهان اسلام و خیزش اسلامی يک فرصت ديگر برای رسيدن به بيداری اسلامی و هويت دينی است.

وی با بيان اينكه فرصت‌ها با تهدیدهای برون دینی مورد هجمه قرار می‌گیرد، افزود: تهدید اسلام‌ستیزی، تهدید امپریالیسم خبری توسط شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان، تبلیغ اسلام منحرف و عدم همبستگی جوامع دینی در مقابل تهدیدهای دشمن از ديگر تهدیدهای برون دینی هستند و لذا ضروری است كه در مقابل این تهدیدها؛ به ايجاد شبکه دفاعی در حوزه فرهنگ دين اقدام کنیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) شهر خورموج تصريح كرد: اگر به تقویت هویت دینی نپردازیم، بیداری اسلامی به سر منزله مقصودش نخواهد رسید.

وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است

 حجت‌الاسلام والمسلمين حسين فقیه، معاون پژوهش حوزه علمیه استان بوشهر نیز در این مراسم با اشاره به اينكه تدبر در قرآن برای بهره‌مندی از قرآن به‌عنوان کتاب اعجاز است، گفت: نظر به دقت در آفریده‌ها ما را به ختم نمی‌رساند و تدبر در آيات قرآن كريم برای ما انسان‌ها يک دنيای بی‌پايان است.

وی با تأكيد بر اينكه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: دبيرخانه وحدت حوزه و دانشگاه به برکت دومین جشنواره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری در استان بوشهر تشكيل شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان بوشهر در ادامه به رشد ورود صد در صدی مقالات به دبيرخانه دومین جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی اشاره كرد و گفت: تعداد 319 اثر به دبيرخانه دومین جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی رسيد كه 102 ويژه بخش حوزه علميه برادران و 217 اثر ويژه بخش حوزه علميه خواهران بود و بعد از داور شش اثر حوزه برادران و هشت اثر حوزه خواهران برگزيده و تجليل شدند.

حجت‌الاسلام فقيه راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظر را از دستاوردهای جديد حوزه علميه عنوان كرد و ادامه داد: امسال با همکاری حوزه و دانشگاه چهار کرسی برگزار شد و اين جلسات علمی و نظری، زمینه‌ای برای نزدیک شدن حوزه و دانشگاه بود.

وی با تأكيد بر اينكه حوزه باید مولد باشد و فکر تولید کند، بيان کرد: جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی به دنبال تولید اندیشه متعهد به ارزش‌های دینی در جامعه است.

پژوهش يعنی دستيابی به حقايق تاريخی و دينی

عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر در اين آئين با بيان اينكه در کار پژوهشی باید به حقایق دست یابیم، گفت: پژوهش یعنی معرفی حقایق تاریخی و تمدنی و دینی به جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا خدری، امام جمعه چغادک و مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در ادامه با اشاره به اينكه حوزه علميه، مادر نظام اسلامی است، اظهار کرد: پژوهش به معنای جوشش علم نو است و مطالب تکراری و موازی‌کاری به‌عنوان پژوهش محسوب نمی‌شوند و لذا گفتمان غالب جهان بر روی ما تأثیر نداشته باشد، بایستی به‌سوی تحقیقات و گفتمان‌های کشور خودمان برویم.

يادآور می‌شود: در اختتاميه دومین جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی از سكينه دُرزاده، طيبه دشتی‌مكان، سكينه سالالی، مرضيه ابراهيمی، فاطمه قائدی، طاهره شهسوار، زهرا ميرشكاری، نرجس خاتون بحرينی مطلق، شيرين دوسنده، الهه اعتمادی‌نژاد، زهرا فالی‌عابد، صديقه احمدی، اكرم خزائی، صديقه كامور، حجت‌الاسلام محمداسماعيل اسماعيل‌نيا، اسماعيل رنجبر، محمد حيدری، صادق جمالی، عباسعلی موحدزاده، خيبر داش، افشين فرهی‌زاده، ياسر ادريسی، محمدرضا ركنی يزدی، سيدروح‌الله هاشمی‌پيكر، علی‌اكبر اسماعيلی، خداداد حقيقت‌منش، عبدالله ناصرزاده به عنوان برگزيدگان جشنواره توسط آيت‌الله صفايی بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علميه استان بوشهر تجليل شدند.

حامد فكوری

captcha