فضای مجازی؛ رقیب پدر و مادر در تربیت فرزند
کد خبر: 3693938
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

فضای مجازی؛ رقیب پدر و مادر در تربیت فرزند

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان شناخت عوامل مؤثر در تربیت را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: از عوامل مؤثر بر تربیت فرزندان، می‎توان از خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه، رفیق و همسایه نام برد این در حالی‎است که امروز عواملی مانند کتاب، نشریه، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون در تربیت مؤثر هستند، تاجایی‎که امروز فضای مجازی رقیب پدر و مادر در تربیت فرزند شده است.

لزوم شناخت عوامل مؤثر در تربیت/فضای مجازی؛ رقیب پدر و مادر در تربیت فرزند

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با سبک زندگی تربیتی حضرت فاطمه‌زهرا(س) با تاکید بر اهمیت مسئله تربیت و بیان این‌که اهمیت تربیت بر کسی پوشیده نیست، اظهارکرد: یکی‌از اساسی‌ترین مسائلی که امروز در دنیا مطرح است مسئله تربیت و پرورش انسان‌هاست.
وی با بیان این‌که حیات و ممات انسان به تربیت بستگی دارد، افزود: بنای خانواده‌ها و فلسفه آموزش و پرورش بر تعلیم و تربیت است این در حالی‌است که هدف از بعثت پیامبران، مسئله تربیت و تزکیه نفوس است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که فلسفه بعثت پیامبران الهی در آیه دوم سوره مبارکه جمعه با مضمون «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ» آمده است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید که خدای شما کسی است که پیامبرانی فرستاده است تا آن‌ها با آیات الهی شما را تعلیم کتاب و حکمت دهند.

دوران کودکی؛ بهترین زمان تربیت

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که بهترین زمان برای تربیت فرزند، دوران کودکی است، ادامه داد: راه رسیدن به سعادت و خوشبختی به تزکیه نفوس است، کمااینکه در قرآن‌کریم آمده است که «رستگار شد آن کسی‌که تزکیه نفس دارد و ناامید کسی است که تقوا نداشته باشد».
امام‌ جمعه خرم‌آباد با تاکید بر این‌که در دوران‌های کودکی و نوجوانی، سنگ بنای شخصیت انسان‌ها شکل می‌گیرد، اظهارکرد: هیچ کسی نمی‌تواند مراتب عالی را طی کند مگر آن‌که بنای تربیتش در دوران کودکی قوی بوده باشد این در حالی‌است که انسان در دوران کودکی بیش‌از هر دوران دیگری تاثیرپذیر است.
وی با بیان این‌که در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که «قلب جوان مثل زمین خالی است و هر بذری که روی آن انداخته شود را می‌پذیرد»، بدین‌‌ معنا که اگر تربیت انسان در کودکی درست باشد محصول آن هم درست خواهد بود.
آیت‌الله میرعمادی افزود: نوجوان و جوان همچون نهال تازه است که به هر طرفی که بخواهی می‌توانی آن‌را خم و راست کنی اما وقتی ریشه آن قوی شد دیگر نمی‌توان کاری کرد.

عوامل مرثر در تربیت فرزند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان یکی‌از مهم‌ترین نکات تاثیرگذار در تربیت فرزند را شناخت عوامل مؤثر در تربیت برشمرد و گفت: از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تربیت فرزندان، خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه، رفیق و همسایه هستند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که امروز غیر از عوامل مطرح شده در تربیت فرزند، عواملی مانند کتاب، نشریه، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون در تربیت مؤثر هستند، تصریح کرد: امروزه فضای  مجازی رقیب پدر و مادر در تربیت فرزند شده است به‌طوری‌که در زندگی امروزی هر بچه‌ای قبل از این‌که صحبت کردن را یاد بگیرد یک گوشی در دست دارد.

روش الگویی؛ روش تربیتی فرزندان در قرآن

وی با بیان این‌که روش الگویی یکی‌از مهم‌ترین روش‌های تربیتی قرآن‌کریم است با تاکید بر ضرورت شناسایی عوامل تربیت و نقش الگوها در تربیت فرزندان، خاطرنشان کرد: جوان و نوجوان به‌دلیل کمال‌خواهی و پیشرفت به الگو و مدل نگاه می‌کند، این در حالی‌است که الگوها و نمونه‌های موفق در امر تربیت تاثیرگذار هستند.

 

آیت‌‌الله میرعمادی با بیان این‌که جوان تاثیرپذیر است و از این جهت همواره به‌دنبال الگوهای جدید و نو می‌گردد، یکی‌از مهم‌ترین روش‌های تربیتی قرآن را روش الگویی برشمرد و با بیان این‌که خداوند متعال در قرآن‌کریم، پیامبر اسلام(ص) و ائمه‌اطهار را به‌عنوان الگو معرفی کرده است، تصریح کرد: یکی‌از الگوهای تربیتی، حضرت فاطمه‌زهرا(س) است، به‌طوری‌که سبک تربیتی امام علی(ع) به‌عنوان پدر و حضرت فاطمه‌زهرا(س) به‌عنوان مادر برای ما الگوست.
امام‌ جمعه خرم‌آباد افزود: حضرت فاطمه‌زهرا(س) در عرصه‌های گوناگونی ازجمله ولایت‌مداری و همسرداری در عرصه خانواده برای ما الگوست این در حالی‌است که آن حضرت در کمتر از هشت سال به‌عنوان مادر شناخته شده است و در طول این مدت به‌عنوان یک الگو سبکی را ابداع و به بشریت ارزانی داشته که امروز به درد ما می‌خورد.

محبت و انس با فرزند؛ اصول تربیتی حضرت فاطمه(س)

وی با بیان این‌که حضرت فاطمه(س) در روش تربیت فرزندان چند اصل را ملاک قرار داده است، اضافه کرد: محبت و انس با فرزند اصلی‌ترین اصول تربیتی آن حضرت در تربیت فرزندان بود.
آیت‌‌الله میرعمادی اصل اول حضرت فاطمه‌زهرا(س) در تربیت فرزندان را محبت به فرزند دانست و افزود: محبت کردن، بوسیدن و انس گرفتن با فرزند اصلی است که حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان به ما آموخته است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: محبت به فرزندان باعث جذب می‌شود، قلب فرزند و پدر و مادر با محبت به هم پیوند می‌خورد.
امام‌ جمعه خرم‌آباد گفت: در این راستا فرزند باید احساس کند که پدر و مادر او را دوست دارد و پدر و مادر نیز احساس کنند که بچه تمام وجود آن‌هاست.
وی با بیان این‌که باید نسبت به فرزند محبت داشته باشیم، محبت را عامل اصلی در جذب فرزندان برشمرد و اضافه کرد: اصل دوم که در سبک زندگی حضرت فاطمه‌زهرا(س) نمایان است، انس با فرزند و احترام به فرزند است به طوری که آن حضرت به فرزندانش عجیب احترام می‌گذاشت و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) یک‌ لحظه از مادر جدا نمی‌شدند.

انتهای پیام

captcha