تصویب اساسنامه كانون‌های مساجد/ از تلاش جهت تربیت حافظان تا اجرای تفسیر قرآن در 473 مسجد فارس
کد خبر: 3697039
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
امیدی خبر داد:

تصویب اساسنامه كانون‌های مساجد/ از تلاش جهت تربیت حافظان تا اجرای تفسیر قرآن در 473 مسجد فارس

گروه فرهنگی ـ مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس از تصویب اساسنامه كانون‌های مساجد بعد از 25 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دولت خبر داد و گفت: این خبر به زودی از سوی رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام حسین امیدی، مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس امروز، 14 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن سالروز تشكیل این كانون‌ها گفت: كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در تاریخ 18 اسفندماه سال 1371 آغاز به كار كرد كه تا امروز 25 سال از فعالیت آن‌ها می‌گذرد.

فعالیت 24 هزار كانون فرهنگی در مساجد كشور
وی با بیان اینكه 24 هزار كانون فرهنگی ـ هنری در 50 هزار مساجد كشور در حال فعالیت هستند، افزود:‌ همچنین 14 هزار كتابخانه وابسته به كانون‌های فرهنگی ـ هنری در مساجد كشور مشغول به فعالیت هستند.

تصویب اساسنامه كانون‌های مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی
امیدی از تصویب اساسنامه كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد كشور بعد از 25 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دولت خبر داد و گفت: این كار جان تازه‌ای به كانون‌های فرهنگی مساجد بخشید و به زودی از سوی رئیس جمهور نیز اعلام خواهد شد.
مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس در ادامه با بیان اینكه در سند ستاد عالی نظارت کانون‌های فرهنگی مساجد در افق 1414 چند مأموریت تصویب شده و ابلاغ خواهد شد، به تشریح رسالت و مأموریت این كانون‌ها پرداخت و گفت: كانون‌های مساجد یك شبكه توانمند و یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی در دل مساجد هستند كه كار آن‌ها شبكه‌سازی عظیم فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است زیرا این كانون‌ها كاملاً مردم‌نهاد هستند.

كشف و پرورش استعدادها؛ از رسالت‌های كانون‌های مساجد
وی، كشف و پرورش استعدادها و به کارگیری خلاقیت‌های فرهنگی و هنری اعضای مسجد را از دیگر رسالت‌های این مراكز برشمرد و گفت: ما هنرمندان زیادی در سطح کشور داریم که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و چنانچه جذب مسجد شوند، ما می‌توانیم خلاقیت این‌ها را به‌منصه ظهور برسانیم.
افزایش استفاده از محصولات فرهنگی و هنری دین محور توسط کودکان، نوجوانان و زنان و همچنین عرضه محصولات فرهنگی كه توسط هنرمندان مسجدی تولید شده در همان مساجد، حضور هدفمند و مؤثر در فضای مجازی از دیگر مواردی بود كه امیدی از آن‌ها نام برد و گفت: با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی، یكی از مأموریت‌های جدی مساجد این است كه مهندسی معكوس در فضای مجازی انجام داده و تلاش‌های دشمنان را خنثی كنند.

برپایی كارگاه‌های سواد مجازی در 100 كانون فرهنگی
وی با بیان اینكه در 100 كانون فرهنگی مساجد فارس كارگاه‌های سواد فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: آنچه که مهم‌ترین رکن برای پیشرفت مملکت است وحدت و همدلی است و اگر این اتحاد از شعار بیرون آید و به یک نقطه عملیاتی و اجرایی برسد یعنی حقیقتا به کاربرد و کارکرد اصلی مساجد در صدر اسلام برگردیم، مسلماً به پیشرفت دست می‌یابیم.
امیدی با انتقاد از اینكه متأسفانه جامعه امروز مقداری از مساجد فاصله گرفته و مساجد ما محل وحدت و اجتماع نشده‌اند، گفت: یكی از مأموریت‌های كانون‌های مساجد این است كه بتواند اجتماع‌های خوب با همكاری بسیج، هیئت امنای مسجد، اوقاف، سازمان تبلیغات و تمام نهادهایی كه دستی بر مدیریت مسجد دارند، ایجاد كنیم.

نماد وحدت و همدلی، در نماز جماعت است
مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس، نماد اجتماع خوب و همدلی را نماز جماعت برشمرد و گفت: وقتی روح یک مسجد را بخواهیم مشاهده کنیم در نماز جماعت آن می‌توانیم آن را ببینیم و امروز مساجدی هستند كه نمازهای جماعت با شكوهی حتی با حضور مسلمانان شیعه و سنی در كنار هم برگزار می‌كنند، بنابراین نگاه وحدت محور و تلاش برای گسترش همدلی یکی از مأموریت‌های جدی کانون‌های مساجد است.
وی، همچنین آموزش مستمر اعضای كانون‌های مساجد به خصوص مدیران كانون‌ها و برگزاری دوره‌هایی نظیر «اندیشه‌های آسمانی» در این راستا،‌ افزایش مهارت اعضای كانون‌های مساجد، بروز و ظهور خلاقیت‌های بانوان و دختران كه برخی از كانون‌های مساجد نیز مختص بانوان فعالیت می‌كنند را از دیگر مأموریت‌های این مراكز برشمرد.

فعالیت 1200 كانون در مساجد فارس
امیدی در ادامه به تشریح دستاوردهای کانون‌های فرهگی ـ هنری مساجد فارس طی 25 سال فعالیتش پرداخت و گفت:‌ قریب به 1500 کانون فرهنگی ـ هنری در سطح مساجد استان فارس فعالیت می‌كنند كه البته تقریباً یكسالی است مدیریت كانون‌های مساجد جنوب استان فارس نظیر شهرستان‌های لار، گراش و خنج جدا شده است و تعداد كانون‌های تحت مدیریت ما به 1200 كانون می‌رسد.
مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس ادامه داد: در 1200 کانون فرهنگی ما، 389 کتابخانه مخزن‌دار و 226 کتابخانه باز مشغول به فعالیت هستند كه طی دو سال گذشته قریب یک میلیون نسخه کتاب به این كتابخانه‌ها اهدا شده است.
وی همچنین از فعالیت 1000 كانون اختصاصی در حوزه اوقات فراغت در فارس خبر داد و گفت: 120 هسته پژوهشی در سطح کانون‌های فارس با حضور نخبگان مشغول به فعالیت هستند كه خروجی آن‌ها كتاب، نرم‌افزار و غیره هستند.

فعالیت 76 خانه نور در مساجد
امیدی با بیان اینكه 76 خانه نور در سطح کانون‌های مساجد استان فعالیت می‌كنند، گفت: كار این مراكز تعلیم و آموزش تخصصی قرآن در حوزه‌های قرائت، روخوانی و همچنین تفسیر و مفاهیم و حفظ قرآن است.

امضای تفاهم‌نامه همكاری كانون‌های مساجد با مؤسسه بیت‌الاحزان
مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در كشور گفت: یكی از كارهایی كه به آن ورود كرده‌ایم تربیت حافظان قرآن با توجه به فرمایشات معظم‌له است به‌همین منظور قریب یكسال است كه تفاهم شفاهی با مؤسسه بیت‌الاحزان برای تربیت حافظان قرآن بسته‌ایم و در سال 97 این تفاهم‌نامه را كتبی خواهیم كرد.

تلاش جهت تربیت حافظان قرآن
وی با بیان اینكه تلاش ما در جهت تربیت حافظان قرآن در كانون‌های مساجد است، گفت: هم‌اكنون قریب 10 كانون با مؤسسه بیت‌الاحزان برای تربیت حافظان قرآن فعالیت می‌كنند كه تاكنون قریب 200 نفر از نونهالان و نوجوانان در سطح استان مشغول به حفظ قرآن بوده و طی دو سال گذشته نیز 10 حافظ كل قرآن در این كانون‌ها و خانه‌های نور ما تربیت شده‌اند.
امیدی، اجرای طرح تلاوت نور در 1600 مسجد فارس را یادآور شد و گفت: این طرح از ابتدا توسط کانون‌های مساجد شکل گرفت و در آن بعد از اقامه نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء یک صفحه از قرآن تلاوت كرده و بعد تفسیر یك آیه را بیان می‌كنند.

اجرای طرح تفسیر قرآن در 473 مسجد
مسئول كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس همچنین از اجرای طرح تفسیر قرآن در 473 مسجد استان خبر داد و گفت: 5 مرکز فرهنگی دیجیتال در مساجد فارس داریم که این با توجه به کمبودهای مالی آمار خوبی است و در آن فعالیت‌هایی نظیر ساخت انیمیشین برای پخش در شبكه افق و غیره انجام می‌شود.
وی با بیان اینكه 36 كانون تخصصی در حوزه‌های مختلف قرآن، تعزیه، علمی، ایثار و شهادت،‌ مهدویت، دین‌شناسی، كارآفرینی و غیره مشغول به فعالیت هستند، گفت: 5 كانون نیز در مساجد دانشگاه‌های فارس و 36 كانون در مصلاهای نماز جمعه این استان فعالیت می‌كنند.
امیدی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری بزرگترین گردهمایی سالانه مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد استان در سالروز تشكیل این مراكز در شیراز خبر داد و گفت:‌ این مراسم از ساعت 7:30 صبح روز جمعه، 18 اسفندماه در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha