موزه فرهنگ فارس افتتاح شد/ راه‌اندازی 44 موزه خصوصی در كشور طی سال گذشته
کد خبر: 3707598
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

موزه فرهنگ فارس افتتاح شد/ راه‌اندازی 44 موزه خصوصی در كشور طی سال گذشته

گروه فرهنگی ـ مراسم افتتاحیه موزه فرهنگ فارس با حضور مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس ایكوم ایران در محل مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با یادروز سعدی و در حاشیه برپایی نشست‌های علمی این روز، مراسم افتتاحیه موزه فرهنگ فارس با حضور مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس ایكوم ایران امروز، اول اردیبهشت‌ماه در محل مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار شد.
این موزه شامل آثاری از هنرمندان بزرگ استان در زمینه کتابت، خوشنویسی و نقاشی با استفاده از گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس و همچنین آثاری نظیر قلمدان‌های نفیس دوره زندیه و قاجاریه است.
احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و رئیس ایکوم ایران در حاشیه این مراسم، از راه‌اندازی 44 موزه خصوصی در كشورمان در سال گذشته خبر داد و گفت: در ایران به لحاظ کمیتی و تنوع ما شاهد بسیار خوبی در زمینه ایجاد موزه‌ها داشتیم و شاید موزه خصوصی از کیفیت‌های فنی و مادی برخوردار نباشد اما به لحاظ توسعه مدنی و حضور مردمی ارزش بالایی دارد و یک برآیند کلی است.
وی، موزه‌ها را به عنوان شاخص‌های فرهنگی، مهم‌ترین نهاد فرهنگی محسوب كرد، گفت: اگر دیده می‌شود که وضع موزه‌ها بر اساس آنچه انتظار می‌رود نیست به خاطر مشکلات فرهنگی است.
رئیس ایکوم ایران با تأکید بر اینکه موزه‌ها و حفاظت از میراث فرهنگی برای آینده است، اعتقاد دارد كه کسانی به میراث فرهنگی اهمیت نمی‌دهند و در از بین رفتن آن گاهی عمدا یا سهوا سهیم هستند که به آینده هیچ اعتقادی ندارند.
طباطبایی در ادامه کتابخانه‌های ملی و سازمان ملی اسناد به تعریف شورای بین‌المللی موزه‌ها را یك موزه برشمرد و گفت: در این مراكز بخشی از میراث فرهنگی، هنری و تاریخی حفاظت و نگه‌داری می‌شوند.
وی با اشاره به راه‌اندازی موزه فرهنگ فارس این نكته را یادآور شد كه این موزه با استانداردهای «ایكوم» در شیراز راه‌اندازی شده است و ادامه داد: این موزه به شکل سالن موزه‌ای به‌طور ثابت و همیشگی راه‌اندازی شده است.
طباطبایی با بیان اینكه رعایت استانداردهای ایكوم در این موزه نسبی است، گفت: به نسبت آنچه در ایران وجود دارد، این موزه از بهترین استانداردها برخوردار است.
کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره این موزه پرداخت و گفت: در موزه فرهنگ فارس جنگ ادبی به خط و انتخاب ملاصدرا و آثار کتابت و تذهیب و خوشنویسی برآمده از خامه هنرمندانه فتحعلی حجاب شیرازی، وصال شیرازی، احمد نی‌ریزی، لطفعلی شیرازی، محمود مذهب شیرازی، تابلو نقاشی کمال الملک و نیز اسناد و فرمان های تاریخی و قرآن کریم و کتاب های نفیس بخشی از آثار این موزه است.
انتهای پیام

captcha