همایش وارثان انبیاء در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد
کد خبر: 3711763
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

همایش وارثان انبیاء در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

گروه اجتماعی ــ به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ معلم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) از اساتید معارف قرآن و عترت تجلیل شد.

به گزارش ایکنا از قم؛ همایش وارثان انبیا در تقدیر از اساتید معارف قرآن و عترت دیشب 15 اردیبهشت، در شبستان حضرت نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

آیت الله سعید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این همایش ضمن تشکر از برگزارکنندگان این برنامه و قدردانی از اساتید قرآنی گفت: ما در جایی به نشر معارف و تبلیغ و تبیین قرآن می پردازیم که امام صادق علیه السلام از آن به عنوان حرم اهل بیت علیه السلام یاد کرده اند و سخن گفتن، درس دادن،تعلیم و تربیت، مشاوره و پاسخگویی در جایگاهی که به عنوان حرم اهل بیت علیه السلام است حساسیت، ادب،ضوابط و شرایط خاص خود را دارد.

وی افزود: حرم حضرت معصومه(س) جایگاهی اخص از این موقعیت خاص است زیرا در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که خود قم آشیانه و حرم اهل بیت علیه السلام است و حرم حضرت معصومه(س) درون قم قرار گرفته یعنی حرم در حرم واقع شده و عظمتش از این حیث متفاوت و خاص تر از جایگاه حرم اهل بیت علیه السلام است.

 امام جمعه قم افزود: بنابراین نشر معارف اهل بیت و تعلیم و تعلم قرآن در چنین مکانی از موقعیت و ارزش خاصی برخوردار است و کسانی که به زیارت این مکان شریف مشرف می‌شوند انتظار دیگری از این حرم دارند.

 وی به حدیثی از امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: ایشان صریحا می‌فرمایند اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما متابعت می‌کنند و این یعنی بخشی از عدم تبعیت مردم از اهل بیت علیه السلام به این خاطر است که محاسن کلام آنها به‌خوبی برای مردم تبیین نشده است و این وظیفه معلمین است که آن را برای مردم تبیین و تفسیر کنند.

 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: از کارهایی که شایسته است در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها انجام شود نشان دادن نماد ها و آثار اهل بیت علیه السلام است حضرت معصومه سلام الله علیها برای رضای خدا از شهر خود هجرت کرده و به این شهر آمد تا جای پایی برای شیعیان و نشر معارف اهل بیت باز کند.

 همچنین حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این همایش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با تشکر از اساتید حوزه قرآنی گفت: آستان شریف حضرت معصومه سلام الله علیها وظایف مختلفی به عهده دارد که یکی از مهمترین آنها نشر معارف اهل بیت و قرآن است و این آستان شریف به عنوان حرم اهل بیت(ع) نقش مهمی در نشر معارف اسلامی داشته و در آینده نیز دارد.

 وی با اشاره به بخشی از زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عنوان کرد: بزرگترین سرور ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و آستان حضرت معصومه سلام الله نیز سهمی در ظهور امام زمان عجل الله دارد و نسبت به ادای آن که وظیفه مهمی در معارف اسلامی است، تلاش می‌کند.

آموزش قرآن به 9700 نفر

در ادامه این همایش مدیر مرکز قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ضمن تشکر از اساتید قرآنی به ارائه عملکرد مرکز قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخت.

حجت الاسلام سید احمد مشرف نیز با بیان فعالیت های بخشهای مختلف مرکز قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله گفت: مجموعه مدیریت معارف قرآن و عترت در دو بخش دوره های آموزشی قرآن و معارف و پاسخگویی و مشاوره فعالیت می‌کند که بخش آموزش قرآن و معارف در دو قالب حضوری و غیرحضوری به خواهران و برادران خدمت ارائه می‌کند.

  وی افزود: سال گذشته با حضور ۱۲۰ استاد بیش از ۹۷۰۰ فراگیر در این بخش قرآن آموختند و دوره ای با عنوان اعتقادات پیروان اهل بیت(ع) که به تبیین معارف اعتقادی برای عموم مردم می‌پردازد، از سال گذشته آغاز شده است.

 مشرف ادامه داد: در سال گذشته در بخش معارف دوره‌هایی مانند معارف احکام و مسائل شرعی و دوره‌های معارف اخلاقی و تربیتی برگزار شد و بیش از ۷۳۰۰ معارف جو در این دوره ها حضور داشتند و از این آموزش ها استفاده کردند و همچنین در سال گذشته در بخش آموزش غیرحضوری قرآن کریم ۱۷۰۰ قرآن‌آموز شرکت کردند.

 مدیر مرکز قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در بخش اداره پاسخگویی انجام میشود پاسخگویی و مشاوره در زمینه‌های اعتقادی، شرعی و تصحیح قرائت نماز است و ۸ دفتر پاسخگویی در حرم فعال است که در سال گذشته بیش از ۴۰۰ کارشناس به طور میانگین بیش از ۱۴ ساعت در این دفاتر فعالیت داشتند و بیش از ۷۷۰ هزار زائر از خدمات این بخش بهره بردند.

 برگزاری اردوی زیارتی برای 40هزار زائر 

 وی به فعالیت‌های دیگر این بخش اشاره کرده و گفت: در سال گذشته در بخش پیوند آسمانی بیش از ۲۱۰۰ زوج در  حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله پیمان ازدواج بستند؛ همچنین فعالیت دیگر این بخش برگزاری اردوهای زیارتی برای زائران است که با محوریت شخصیت شناسی حضرت معصومه(س) برگزار میشود و در سال گذشته بیش از ۲۲۰ برنامه در قالب اردوهای زیارتی برای بیش از ۴۰ هزار زائر برگزار شده است.

 مشرف در پایان عنوان کرد: احیای مقابر حرم با هدف معرفی الگوهای دینی در حرم، برگزاری حلقه های معرفت افزایی، برگزاری محافل ویژه بانوان و فعالیت رواق کودک و نوجوان از دیگر فعالیت‌های مرکز قران و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) است که در سال گذشته بیش از ۶۸ هزار کودک و نوجوان در این رواق ها از برنامه های  متنوع آن بهره‌مند شدند.

 انتهای پیام

captcha