نسخه دیجیتالی «فرهنگ قرآن» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد
کد خبر: 3712978
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

نسخه دیجیتالی «فرهنگ قرآن» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد

گروه ادب ــ نسخه دیجیتالی «فرهنگ قرآن» مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همراه سه اثر دیگر از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آثار جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم عصر امروز 19 اردیبهشت ماه با حضور حجج اسلام محمدهادی یعقوب‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، محمدصادق یوسفی‌مقدم؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، علی مدبر؛ مدیر گروه تفسیر قرآن و عیسی عیسی‌زاده در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.
نسخه دیجیتالی «فرهنگ قرآن» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد
یعقوب‌نژاد در این مراسم گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با 12 پژوهشکده و مرکز علمی آثار ارزشمندی را ارائه کرده که یکی از مجموعه‌های فاخر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم است. در این مجموعه کلان‌پروژه‌های بسیاری در حال تدوین است که اصطلاح‌نامه یکی از آنها به شمار می‌رود و اثر بسیار مهمی است و در هیچ یک از کشورهای اسلامی نیز در رابطه با آن کاری انجام نشده است. اصطلاح‌نامه علوم اسلامی برای نخستین بار در 9 رشته تدوین شده و در حوزه اسلام کاری بدیع است.
وی افزود: در این زمینه بیش از 300 هزار اصطلاح در رشته علوم اسلامی شناسایی شده و فرهنگ‌نامه‌های مختلفی برای آن تدوین می‌شود که فرهنگنامه علوم قرآن با بیش از 5 هزار اصطلاح یا مدخل یکی از آنهاست و از میان آنها 3 هزار مدخل اصلی و 2 هزار مدخل فرعی است.
یعقوب‌نژاد ادامه داد: این اثر از نظر جامعیت کاری درخورد و ابتکاری است و حتی در کشورهای عربی نیز این حجم از اطلاعات برخورد نخواهید داشت و در این زمینه انتخاب و گزینش مداخل کاری پیچیده است و باید با دقت انجام شود.
یوسفی‌مقدم نیز در ادامه این نشست گفت: در همه مراکز علمی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود، اما فعالیت متمرکز پژوهشی با استاندارد عالی پژوهش در این پژوهشکده انجام می‌شود و 202 اثر از آثار این پژوهشکده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
وی افزود: دو اثر مکتوب با عناوین جلد نخست «دانشنامه معارف عقلی قرآن» که همه بحث‌های عقلی را مورد توجه قرار داده و «تفسیر قرآن به قرآن در آینه روایات» که دیدگاه اهل بیت(ع) درباره قرآن آمده است و یکی از آثار کم نظیر قرآنی است. 2 اثر دیجیتال هم در حوزه قرآن از سوی گروه فناوری آماده شده، که امروز رونمایی می‌شود.
یوسفی مقدم ادامه داد: «فرهنگ قرآن» با 33 جلد و 33 هزار موضوع و 14 جلد از «دایرةالمعارف قرآن» به صورت دیجیتال در دسترس پژوهشگران و محققان قرار می‌گیرد.
علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن نیز گفت: 20 سال از فعالیت دایرةالمعارف قرآن می‌گذرد و تاکنون 14 جلد از آن منتشر شده و جلد 15 در دست نشر است و مجموعه این اثر در قالب 3 هزار موضوع ارائه خواهد شد و در این راستا 150 نفر از پژوهشگران در تألیف مقالات فعالیت می‌کنند.
وی افزود: جلد نخست «دانشنامه قرآن معارف عقلی» اثری تخصصی است که برای پژوهشگران حوزه معارف قرآن مناسب بوده و در این مجلد 70 مدخل اصلی وجود دارد که ذیل آن مقالات به صورت مستقل ارائه شده‌اند، علاوه بر این 69 مدخل نیز ارجاعی است که به مخاطب کمک می‌کند موضوع مورد نظر را در مباحث دیگر مطالعه کند.
خراسانی با اشاره به ویژگی‌های مقالات گفت: جامعیت مقالات از ویژگی‌های آن بوده و در هر موضوعی که وارد شدیم به صورت جامع و از ابعاد مختلف آن را ارائه کردیم. همچنین از منابع دست اول استفاده کردیم و نثر آن به صورت روان و ساده بود و دانشجویان و طلابی که در این عرصه فعالند این مجموعه می‌تواند به آنها کمک کند.
وی ادامه داد: آثاری که در حوزه دانشنامه در نمایشگاه کتاب تهران ارائه شده، به ویژه در حوزه اعلام و مباحث تاریخی مورد توجه قرار گرفته است. دایرةالمعارف قرآن که در پژوهشکده تدوین شده، بسیار جامع‌تر از دایرةالمعارفی است که در سال 2000 میلادی در لایدن هلند تدوین شد چرا که یکی از تفاوت‌ها در این است که 70 درصد نویسندگان آن غیرمسلمان هستند.
علی مدبر اسلامی نیز در ادامه درباره «تفسیر قرآن به قرآن» گفت: این تفسیر در دو جلد ارائه شده و تدوین آن 3 سال به طول انجامیده است. جرقه‌ای که باعث تدوین این اثر شد مربوط به سخنی از امیرالمومنین علی(ع) است که فرموده است؛ همه 6236 آیه قرآن مصدق و مؤید و پشتیبان و مفسر یکدیگر هستند و یک قسمت، قسمت دیگر را تکذیب نمی‌کند. از این رو این کلام انگیزه‌ای شد تا این دو جلد تألیف شود.
وی افزود: در این دو جلد همه شئون تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه روایات و اهل بیت(ع) بررسی شده و در جلد دوم نشان داده شده که مفسری که تفسیر قرآن به قرآن می‌کند چگونه از روایات اهل بیت(ع) در فرآیند منهج تفسیری استفاده کند.
عیسی‌زاده، مدیر گروه فرهنگنامه‌های قرآن نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: پروژه دیجیتالی شدن «فرهنگ قرآن» براساس نیاز مخاطبان بوده و نسخه موبایلی آن فراهم آمده است و ترجمه این فرهنگ به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو نیز در حال انجام است و به زودی به مخاطبان خارج از کشور ارائه می‌شود.
متین‌فر، مدیر گروه فناوریی پژوهششکده فرهنگ و معارف قرآن نیز در ادامه درباره نرم‌افزارهای قرآنی این پژوهشکده گفت: دو نرم‌افزار «فرهنگ قرآن» و «دایرةالمعارف قرآن» آماده شده و در دسترس علاقه‌مندان است، طراحی این نرم‌افزار به گونه‌ای انجام شده که به شکل درختی بوده و جستجو در آن به آسانی انجام می‌شود و امکان خروجی گرفتن از آنها نیز وجود دارد.
انتهای پیام
captcha