عشق ایرانیان به علی(ع) ریشه در عدالت وی دارد/ اهدای جایزه هنری غدیر
کد خبر: 3742639
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

عشق ایرانیان به علی(ع) ریشه در عدالت وی دارد/ اهدای جایزه هنری غدیر

گروه هنر ــ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای جایزه هنری غدیر اظهار کرد: اگر ایرانیان فارغ از هر دینی به امیرالمومنین(ع) عشق می‌ورزند، دلیلش در عدلی است که مولای متقیان نسبت به همه مسلمانان فارغ از هر نژادی روا می‌داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین دوره اهدای جایزه هنری غدیر با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) امروز 7 شهریور ماه برگزار شد. در این آئین از آیت‌الله جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس ملی بنیاد بین‌الملل نهج‌البلاغه، اصغر همت، بازیگر، ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده، حسام‌الدین سراج، خواننده و نصر‎الله افجه‌ای، خوشنویس تجلیل به عمل آمد.

عشق ایرانیان به علی(ع) ریشه در عدالت وی دارد

در ابتدای این جلسه، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، استاد شیر خدا به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه محمد بیک‌زاده، تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) اظهار کرد: سال 68 متنی به دستم رسید تا آن را جلوی دوربین ببرم. این متن بر پایه تاریخ طبری نوشته شده بود. تاریخی که به خوبی می‌دانیم پیرامون آن نظرهای مختلفی مد نظر است و حتی عده‌ای بر کامل بودن آن شک و شبهه وارد کرده‌اند. برای همین با مدیر شبکه صبحت کردم تا اگر قرار است کاری درباره امام علی(ع) ساخته شود، آن اثر بر پایه تحقیقات همه‌جانبه رخ دهد. از همان زمان تحقیقات کار آغاز شد و ما کتاب‌های بسیاری را از اهل سنت و شیعه مطالعه کردیم تا به برداشتی دقیق درباره امیر‌المومنین(ع) دست یابیم.

وی افزود: جالب است بدانید کاری با این وسعت تنها 19 ماه زمان صرف فیلمبرداری آن شد، در صورتی که کارهای مشابه امام علی(ع) سال‌ها زمان صرف ساخت آنها می‌شود. دلیل این مسئله را من در یک امر می‌دانم، آن هم همت و عشقی بود که تمامی عوامل برای ساخت این سریال داشتند. در همین رابطه باید اعلام کنم که تمام بازیگران سریال امام علی(ع) برای حضور در این کار چک سفید امضاء کردند و ما نیز دستمزدی بسیار پائین برای آنها در نظر گرفتیم، ولی هیچ‌گاه این مسئله باعث اعتراض آنها نشد، چون این سریال را با عشق و ایمانشان بازی کردند.

بیک زاده تاکید کرد: پایه اصلی فیلمنامه در سریال امام علی(ع) تاریخ بیهقی است هر چند همان‌گونه که گفتم، از تمام کتب تاریخی در این زمینه مشاوره‌های لازم گرفته شده است. درباره تاریخ بیقهی همین اندازه بگویم که اگر بعد از 20 سال هنوز سریال امام علی(ع) با عشق و علاقه دیده می‌شود، به مدد متنی است که برپایه تاریخ بیهقی نوشته شده است.

در ادامه مراسم، فاطمه نانی‌زاد، شاعره مطرح کشورمان در ابیاتی به مدح حضرت علی(ع) پرداختند و سپس ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده کتاب قدیس پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: بعد از نگارش رمان حضرت محمد(ص) تصمیم گرفتم رمانی نیز بر اساس سیره و زندگی امیر المومنین(ع) بنویسم، اما هیچ‌گاه این موقعیت پیش نیامد تا بعد از سال 88 و اتفاقاتی که در آن سال روی داد، انگیزه‌ای در من شکل گرفت تا رمانی بنویسم و در آن به بحث ولایت بپردازم.

عشق ایرانیان به علی(ع) ریشه در عدالت وی دارد

این نویسنده تاکید کرد: اگر می‌خواستم شخصیت محوری را امیرالمومنین(ع) در نظر بگیرم و داستانم براساس زندگی ایشان باشد، شاید کاری تکراری کرده بودم زیرا بارها زندگی ایشان در کتاب‌ها و منبرها شنیده شده است. برای همین سعی کردم با زاویه نگاه جدیدی به موضوع بپردازم. پس زندگی یک کشیش مسیحی را محور داستانم قرار دادم. این کشیش با توجه به عنایتی که خداوند به وی دارد، با نهج‌البلاغه آشنا شد و به پیروی آن، شخصیت امیرالمومنین(ع) را درک کرد. درباره قصه رمان بیش از این حرف نمی‌زنم تا خودتان خواننده آن باشید، اما همین اندازه می‌گویم که شاید برای نگارش این رمان بیش از 50 بار نهج البلاغه را خوانده باشم، پس بی‌راه نیست که ادعا کنم که عصاره اصلی این کتاب نهج البلاغه است.

این نویسنده در خاتمه سخنان خود بیان کرد: این کتاب بیش از 50 بار تجدید چاپ شده است، اما متاسفانه آن گونه که باید دیده نشد، برای همین درخواست می‌کنم تا مسئولان توجه خود را به آثار دینی بیش از گذشته کنند تا به پیروی این رویکرد هنر و ادبیات دینی رشد مطلوبتری داشته باشد.

بعد از سخنان حسن بیگی، عبدالجبار کاکایی، شاعر ابیاتی چند در مدح مقام امیر المومنین(ع) قرائت کرد و سپس سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی اظهار کرد: اگر غدیر را نداشتیم، اسلام را هم نداشتیم. این گفته یک واقعیت است که خداوند بر آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری وظیفه خود می‌داند تا از بزرگانی که در حوزه آثار دینی فعالیت می‌کنند، تجلیل کند. این اتفاق نیز یک کار تشریفاتی نیست، بلکه یک باور قلبی است که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری وجود دارد. نکته دیگر اینکه برگزاری برنامه‌های با محوریت غدیر کمک می‌کند تا فرهنگ غدیر در جامعه اشاعه پیدا کند. برای همین سعی ما این است تا فعالیت‌های مورد نظر تداوم داشته باشد. با این محوریت امسال 45 برنامه با محوریت غدیر در جای جایی تهران برگزار شد که مهمترین آن برنامه‌ای است که هم اکنون در حال برگزاری آن هستیم.

اوحدی تاکید کرد: برنامه دیگری که با محوریت غدیر برگزار شد و بسیار با استقبال مردم مواجه شد، برگزاری مراسم نقالی و پرده‌خوانی در میدان امام حسین(ع) بود که به مدت 5 شب توسط نقالان مطرح اجرا شد. این قبیل برنامه‌ها ادامه خواهد داشت، زیرا هر آنچه که ما داریم به برکت نام امیر المومنین(ع) است.

وی تاکید کرد: شهدا و شهدای مدافع حرم با ایثار جانشان برای ما امنیت و آسایش به ارمغان آوردند، اما این ایثار به برکت نام امیرالمومنین(ع) به وجود آمد، چون توکل شهدا به مولا زمینه‌ساز شجاعت آنها شد.

عشق ایرانیان به علی(ع) ریشه در عدالت وی دارد

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر و وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: اینکه چرا ما ایرانیان تا به این اندازه به امیرالمومنین(ع) عشق می‌ورزیم، دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها به رفتار و کردار امیرالمومنین(ع) در صدر اسلام مربوط می‌شود. وی در برخوردهایی که با ایرانی‌ها داشت، مهر خود را بر دل و جان‌ها حاکم کرد. وی هیچ‌گاه به اسلام عربی و غیرعربی توجه نداشت، بلکه آنچه برایش اهمیت داشت اسلام واقعی بود که هر کس به تبع ایمانش می‌توانست آن را داشته باشد. در ضمن عدل امیر المومنین(ع) عامل دیگری برای مهر ایرانیان به وی بود، چون آنها می‌دیدند که حاکم سرزمین ایرانی غیر از کلام، در رفتار نیز به عدل اسلامی پایبند است.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: عشق به امیر المومنین(ع) تنها در ایرانیان مسلمان خلاصه نشده است، بلکه تمام ایرانیان از یهودی، زرتشتی و مسیحیان علاقمند به مولا هستند. من این مطلب را در نمایشگاه که چند سال پیش با محوریت ایرانیان غیرمسلمان برگزار کردیم، مشاهده کردم. آنها عشق خود را با آثار هنریشان به بهترین شکل نسبت به امیر المومنین(ع) ادا کردند.

در انتهای این مراسم از هنرمندان برگزیده تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha