برررسی چرایی شکل‎گیری قیام عاشورا در یکصدوچهارمین نشست «فرهنگ مهدوی»
کد خبر: 3746656
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
توسط حجت‎الاسلام طباطبایی انجام شد؛

برررسی چرایی شکل‎گیری قیام عاشورا در یکصدوچهارمین نشست «فرهنگ مهدوی»

گروه اندیشه ــ حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمد کاظم طباطبایی در یکصدوچهارمین «فرهنک مهدوی» که عصر امروز برگزار شد، به بررسی زمینه‎های شکل گیری قیام عاشورا پرداخت.

برررسی چرایی شکل‎گیری قیام عاشورا در یکصدوچهارمین نشست «فرهنگ مهدوی»به گزارش ایکنا، یکصدوچهارمین نشست از سلسله جلسات «فرهنگ مهدوی» عصر امروز ۲۲ شهریورماه، با حضور حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمد کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث و اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول ماهنامه موعود، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار و دو موضوع «بسترها و زمینه‎های کربلا» و «فراخوانی و ارتباط با عوالم معنوی» بررسی شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام طباطبایی؛ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث درباره زمینه‎های شکل‎گیری حادثه کربلا اظهار کرد: ایام محرم فرصت مناسبی برای آشنایی با معارف دین است. در همین رابطه می‎خواهم به چرایی شکل‎گیری عاشورا بپردازیم. در ابتدا هم باید به این اتفاق در تاریخ توجه کنیم.

وی افزود: در ابتدا باید بررسی کنیم چگونه بعد از پنجاه سال از رحلت پیامبر، نوه رسول‎الله توسط بخشی از مسلمانان به اسم اسلام به شهادت می‌رسد. در این رابطه وقایع‌نگاری کمکی به ما نمی‌کند، بلکه همانگونه که گفتم تحلیل موضوع است که به ما در رسیدن به نتیجه یاری می‌رساند.

طباطبایی ادامه داد: در طول بیست سال حکومت معاویه به شدت علیه امیرالمؤمنین و خاندان وی تبلیغ می‌شود. در ضمن خلیفه دوم برنامه‌ریزی‌های کرد که منجر به این امر شد. این اتفاق را در قدرت دادن به بنی امیه می‌توان مشاهده کرد. در ضمن در زمان خلیفه سوم هم به بنی‌امیه بهای زیاد داده شد. این اتفاقات سبب شد تا مسلمانان شام توسط کسانی تربیت شوند که در گذشته خود و پدرشان از دشمنان اسلام بودند.

این پژوهشگر اضافه کرد: نکته دیگر اینکه معاویه در ضمن حاکمیت خود به شدت جبرگرایی را رواج داد. این امر دستاویز بنی امیه برای پاسخ ندادن به پرسش‌ها بود. این نگرش باعث شد واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) را قضای الهی توصیف کند، حتی در قضیه غصب خلافت هم این جبرگرایی را می‌توان مشاهده کرد.

طباطبایی با بیان اینکه امویان تفکر اطاعت از حاکم را بر جامعه حاکم کردند، تصریح کرد: امویان، نگرش اطاعت از حاکم را یک وظیفه دینی توصیف می‌کردند. برای همین در چنین شرایطی بود که واقعه عاشورا رخ داد. مطلب دیگر در این حوزه کوفه‌شناسی است؛ این شهر توسط خلیفه دوم ساخته شد و نگرش اسلام سوفیانی در آن نهادینه شده بود.

در بخش دوم این نشست، اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول ماهنامه موعود اظهار کرد: متاسفانه ما گرفتار عالم کمی شده ایم؛ این موضوع ما را از عالم حقیقی باز داشته است؛ در کلام دیگر ما اسیر زمان و مکان فانی شده‎ایم.

در انتهای این مراسم از نرم‎افزار «موعود» رونمایی به عمل آمد. این نرم افزار به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه فرهنگی موعود تولید شده است.

captcha