انس دائمی با قرآن تنها از طریق مرور آیات صورت می‌گیرد/ نوجوانان دغدغه نشر قرآن ‌را داشته باشند
کد خبر: 3746926
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

انس دائمی با قرآن تنها از طریق مرور آیات صورت می‌گیرد/ نوجوانان دغدغه نشر قرآن ‌را داشته باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی- امیدیان، حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه انس دائمی با قرآن تنها از طریق حفظ و مرور آیات انجام می‌گیرد، اظهار کرد: خوب است که نوجوانان ‌حفظ قرآن را در هر سن و سالی شروع و برکات آن را برای همگان توضیح دهند و دغدغه نشر قرآن را داشته باشند.

روایت ایکنا از یک الگوی موفق درحفظ یک ساله قرآن کریم

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، میثم امیدیان، در مؤسسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان مشهد شرکت کرده و طی یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است‌، خبرگزاری ایکنا با هدف معرفی این الگوی موفق، مصاحبه‌ای با این حافظ انجام داده است که تقدیم حضور مخاطبان می‌شود.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
میثم امیدیان دهکردی متولد 1371، دارای مدرک کارشناسی مدیریت و کارشناس علوم قرآنی‌، اهل شهرکرد و در حال حاضر مسئول واحد قرآنی ـ فرهنگی مؤسسه اهل بیت(ع) هستم‌.

برنامه حفظ قرآن شما به چه نحو و از چه سنی بوده است؟

از دوران بچگی کلاس‌های قرآن را شروع کردم و در دوران دانشگاه موفق به حفظ نیمی از قرآن شدم و سپس در مؤسسه شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) مشهد مقدس موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی روزمره شما داشته است؟

به طور کلی حفظ قرآن باعث شده که از وقتم به خوبی استفاده کنم‌؛ نمونه آن در دانشگاه و فارغ‌التحصیلی در رشته مدیریت با معدل 17،1 در مقطع کارشناسی که همزمان با حفظ نیمی از قرآن بود، هدف دادن به زندگی مورد بعدی بود که از برکات حفظ قرآن کریم است.
از همه مهم‌تر اینکه در همه امور خداوند را ناظر کارهای خود می‌دانم و از ابزارهای انسانی در زندگی‌ام در راستای رسیدن به خواسته به کلی اجتناب می‌کنم، هر کس بر خدا توکل کند خدا برایش کافی است.
عامل موفقیت خود را در زمینه حفظ قرآن چه می‌دانید؟
برنامه تلویزیونی سید‌محمدحسین طباطبایی(علم‌الهدی) و همچنین دستورات مقام معظم رهبری‌(مدظله‌العالی) مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم در کشور و همچنین فرموده این بزرگوار که فرمود:(حاضر بودم اگر چیزی از امور معنوی داشتم بدهم و حفظ قرآن را بگیرم). همچنین سفارش‌های علمی بزرگی مانند علامه حسن‌زاده آملی درباره حفظ کتاب الله و دیگر عرفا است.

در زمینه حفظ قرآن برای آینده چه برنامهای دارید؟

ان‌شاء‌الله به حول و قوه الهی قصد تأسیس مؤسسه حفظ یک‌ساله شبانه‌روزی را در استان و سپس در خارج از کشور و تحصیل و دریافت مدرک دکتری علوم قرآن و حدیث را دارم و به امید خدا می‌‌خواهم تا جایی که می‌توانم قرآن را به مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ادارات و در یک کلام تا جایی که می‌توانم جامعه را در راستای گسترش فرهنگ قرآنی و افزایش سواد قرآنی پیشگام شوم به طوری که حداقل کارمندان و باسوادان جامعه توان روخوانی صحیح قرآن کریم را پیدا کنند و اخلاق قرآنی داشته باشند.

چه توصیه‌ای به هم سن و سالهای خودت دارید؟

‌حفظ قرآن را در هر سن و سالی شروع و برکات آن را برای همگان توضیح دهند و اینکه قرآن تنها موقع سال تحویل و عید نوروز باز نشود و کل سال به فراموشی سپرده شود و در یک کلام انس دائمی با قرآن تنها از طریق حفظ و مرور آیات انجام می‌گیرد. دغدغه نشر قرآن را داشته باشند چرا که به فرموده امام خمینی(ره): «مشکل بزرگ مسلمین و کشورهای اسلامی دوری از قرآن است»‌. تمامی مشکلات جامعه ما از جمله بیکاری، اختلاس و وضع نامناسب فرهنگی همگی به خاطر دوری از قرآن کریم و در نتیجه سیاست‌گذاری اشتباه است‌. نکته آخر، اینکه به شایعات پیرامون اشخاص قرآنی توجه نکنند و به اهمیت این سرمایه بزرگ توجه کنند.

در حال حاضر مشغول چه فعالیت‌های هستید و پیشنهاد شما به عموم جامعه چیست؟

هم اکنون مسئول امور واحد قرآنی- فرهنگی مؤسسه اهل بیت(ع) هستم و پیشنهاد بنده به مسئولان این است که فضایی را فراهم کنند تا بتوانیم از داشته‌های قرآنی خود به نحو مطلوب استفاده کنیم و در انتقال این دانسته‌ها به دیگران تلاش کنیم، چرا که برای این کار نیاز به محیا بودن برخی مقدمات است که متاسفانه وجود ندارد و این در حالی است که می‌بایست به قرآن بیشتر بها داد و خدایی نکرده شامل آیه 30 سوره فرقان نشویم که پیامبر‌(ص) خطاب به خداوند می‌فرماید: «إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، همچنین اگر در به کار گیری نیروهای متخصص در هر رشته دقت بیشتری شود که در پست های مناسب قرار گیرند قطعا بازدهی بیشتری خواهد داشت.

زیبا ترین آیه قرآن از نظر شما  کدام آیه است؟

زیباترین آیه قرآن به نظر من این آیه است که می فرماید:«بدی را با خوبی جواب دهید آنگاه خواهی دید که میان تو و آن کس که با تو دشمن است رابطه گرم و صمیمی می شود» سوره مبارکه فصلت آیه 34

شما چه تجربه خاصی در روند حفظ قرآن دارید که برای دیگران مفید باشد؟

در زمینه حفظ قرآن کریم اراده و برنامه‌ریزی صحیح مهم است ولی به نظر بنده مهمتر از آن استاد خوب و دلسوز است که روش های صحیح حفظ قرآن کریم را بداند و خودش به صورت صحیح قرآن را حفظ کرده باشد و به دیگران آموزش دهد.
حفظ قرآن باید سر کلاس باشد و مربی باید تمامی انرژی خود را برای کلاس بگذارد و قرآن آموز را با روش صحیح حفظ آشنا کند. حفظ در منزل و ارائه آن سر کلاس از نظرمن اصولی نیست.
تجربه مهمی که من از کلاس‌های حفظ دارم این است که کلاس حفظ باید حتی‌المکان خصوصی یا نهایتا 3 نفر باشد چرا که حافظه و سرعت یادگیری افراد متفاوت است وهمچنین اگر تعدا قرآن آموز سر یک کلاس زیاد باشد مربی فرصت نمی کند وقت لازم را برای هر قرآن آموز اختصاص دهد.

آیا تا به حال در مسابقات قرآنی شرکت کرده ای؟ و چه رتبه‌هایی کسب کرده اید؟
مسابقات که خیلی زیاد شرکت کردم و تعداد آنها الان در ذهنم نیست ولی چندتایی که در خاطرم مانده است اینها هستند: نفر اول مسابقات اوقاف – دانشجویی، نفر اول حفظ 20 جزء جشنواره قرآن و عترت ارشاد اسلامی، نفر اول جشنواره منهاج، نفر دوم کشوری مسابقات ورزش و جوانان و همچنین گواهینامه حفظ قرآن کریم از سازمان دارالقرآن کشور در طرح(اعطای مدرک تخصصی به حفاظ) و گواهینامه حفظ کل قرآن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دارم .

پشنهاد شما برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن در جامعه چیست؟

در کشور تقریبا برای هر کاری وزارتخانه وجود دارد به نظرم اگر برای قرآن و عترت هم وزارتخانه ای تاسیس شود خیلی خوب است و همچنین اگر حفظ قرآن جزء دروس اصلی مدارس و دانشگاه ها شود و هر دانش آموزی روزانه 2 آیه قرآن حفظ کند و هر دانشجوی روزانه نصف صفحه قرآن را حفظ کند یک دانش آموز بعد از 5 سال و یک دانشجو بعد از 4 سال حافظ کل قرآن کریم می شود.
علاوه براینها همان طور که برای استخدام در داستگاه های اجرایی امتیازات مختلفی قائل می شوند برای حفظ قرآن هم امتیازی قرار دهند.

کلام پایانی شما؟

ان‌شاء‌الله روزی آقا امام زمان(عج) ظهور کند و جامعه قرآنی در پناه ایشان باشیم و همچنان که مقام معظم رهبری(مدظله العلی) به اهمیت حفظ قرآن بارها اشاره کردند همه دوستان و مخاطبین نسبت به حفظ این سرمایه عظیم بیشتر اهمیت دهند و وقت بیشتری برای این مهم بگذارند.
در پایان لازم است از خانواده عزیزم که در این راه کمک کار من بودند تقدیر و تشکر کنم و برای همه بشریت آرزوی سربلندی و عاقبت بخیری در پناه قرآن دارم ان شاءالله .

انتهای پیام

captcha