حوادث دفاع مقدس نیاز به «درست‌نویسی» دارد نه «درشت‌نویسی»
کد خبر: 3749920
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

حوادث دفاع مقدس نیاز به «درست‌نویسی» دارد نه «درشت‌نویسی»

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه حوادث دوران دفاع مقدس باید به جای درشت‌نویسی، درست نوشته شود، گفت: درست‌ نوشتن یکی از وظایف اصلی نویسندگان ادبیات دفاع مقدس بوده و لازمه آن این‌ است که هم نویسندگان به صورت چالشی مصاحبه کنند و هم کسانی که مسئولیت چاپ را برعهده‌ دارند، در مورد کتاب‌ها سخت‌گیری نکنند.

حوادث دوران دفاع مقدس باید درست نوشته شود؛ نه درشت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، محمدعلی ضیائی، استاد ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه عصر دیروز، دوم مهرماه در بیست و سومین نشست دورهمی ادبیات ارومیه در حوزه تخصصی دفاع مقدس با اشاره به ضرورت کار در ادبیات دفاع مقدس، افزود: ضرورت کار در این حوزه از این‌رو است که اگر فرهنگ هر کشور را مجموعه‌ای از میراث‌های فیزیکی، ادبی و آثار معنوی باقی‌ مانده از یک ملت بدانیم، بخشی از آن نیز در کشور ما تاریخ هشت ساله دفاع مقدس را تشکیل داده و در استان ما نیز این مورد در حدود سی و چند سال بوده و همچنان ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه ضرورت ایجاب می‌کند این بخش از تاریخ کشور ما به شکل‌های مختلف نوشته شود، خاطرنشان کرد: علل شروع و ادامه جنگ باید در تمامی زمینه‌ها اعم از شعر، داستان، زندگی‌نامه و کتاب‌های مستند تحقیقی به رشته تحریر درآید تا آیندگان از اهمیت ویژه دوران هشت ساله دفاع مقدس در کشور آگاه شوند.
ضیائی با اشاره به اینکه کشور ما هشت سال مورد تعرض قرار گرفته است، ادامه داد: در این دوره حساس که کشور ما به طور ناجوانمردانه مورد تعرض دشمنان قرار گرفت، جوانان بسیاری احساس مسئولیت کرده و در مقابل متجاوزان ایستادند و از جان و مال خود گذشتند و اکنون در این برهه زمانی انصاف نیست که این موارد ثبت نشود و به دست آیندگان این کشور نرسد.
وی یادآور شد: وظیفه نویسندگان اگر این است که در مقابل تمامی حوادث جامعه عکس‌العمل نشان دهند، باید بخشی از هنر خود را نیز به دفاع مقدس اختصاص دهند و تاکنون تقریبا ۲۰۰ جلد کتاب در زندگی شهدا، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها در استان به رشته تحریر درآمده، ولی در مقابل دریایی از مطالب و موضوع کافی نیست.
این استاد ادبیات با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم ذهن رزمندگان و خانواده‌هایشان یاری نمی‌کند تا سی و چندسال گذشته را با جزئیات به یاد آورند، تأکید کرد: اکنون وقتی به چندین رزمنده و خانواده‌های آنان مراجعه می‌کنیم، گاهی حرف‌ها با هم تناقض دارد و در این زمینه باید آنقدر پرس‌وجو کرد تا حقیقت ماجرا را یافت و این به دلیل این است که کار در این حوزه را دیر شروع کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه حوادث دوران دفاع مقدس باید به جای درشت‌نویسی، درست نوشته شود، تصریح کرد: درست نوشتن یکی از وظایف اصلی نویسندگان ادبیات دفاع مقدس بوده و لازمه آن این است که هم نویسندگان به صورت چالشی مصاحبه کنند و هم کسانی که مسئولیت چاپ را برعهده دارند، در مورد کتاب‌ها سخت‌گیری نکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: شهیدان نیز از جنس اهل زمین بودند که خود را به درجه والا شهادت رساندند و این درست نیست که در مورد برخی شهیدان اغراق کنیم، صرفا آنان در یک مرحله‌ای احساس کردند که خود را باید به مراتب بالای انسانیت برسانند و وجود خود را در طبق اخلاص گذاشتند.
وی با تأکید بر اینکه باید در تمام زمینه‌های دفاع مقدس کار شود، گفت: نویسنده دفاع مقدس داوود امیریان در کتابی به نام گردان قاطرچی‌ها، کتاب طنزی که مبتنی بر واقعیات دوران دفاع مقدس در شمالغرب کشور است، به وجود مناطقی امکان نداشت با اتومبیل و هلی کوپتر به رزمندگان اقلام غذایی و مهمات رساند و از قاطر برای این کار استفاده می‌کردند، و این فرد دقیقاً بر روی همین موضوع در حوزه کودک و نوجوان زوم کرده که موضوع صددرصد برای دفاع مقدس بوده، ولی ذره‌ای خشونت به نسل کودک و نوجوان منتقل نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha