به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجتالاسلاموالمسلمین درودی، معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش، 15 مهرماه در نشست بررسی مبانی تربیت اسلامی در صیحفه سجادیه که در نمازخانه ساختمان مرکزی وزرات آموزش و پرورش برگزار شد؛ با اشاره به مبانی پنجگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بیان فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه که معرف مقامات انسانی و الهی و همچنین پرورشدهنده استعدادهایی از جنس نور است، پرداخت.
کسب جایگاه خلیفه الهی در گرو حیات طیبه
وی گفت: انسانی که در پی قرب الی الله و حرکت بهسوی مقام عبودیت و کسب جایگاه خلیفه الهی است، باید دعوت خداوند و پیامبر(ص) را بهسوی حیات طیبه اجابت کند.
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش افزود: برای پیمودن این راه نخست برای تجلی ارزشهای الهی در وجود خویش و سپس، برای محقق ساختن آنها در دیگران جهت اعتلای جامعه صالح باید کوشید.
حیات طیبه در صحیفه سجادیه
حجتالاسلام درودی گفت: کتاب وزین صحیفه سجادیه در لابهلای ادعیه ملکوتی خود این مسیر را با معرفی راهکارهای پرورش استعدادهای انسانها به جهان بشریت هدیه کرده است و باید هنرمندانه این معارف الهی که از صنعت بینظیری برخودار است را در کتب درسی دانشآموزان گنجاند.
وی افزود: با عملیاتیشدن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قادر خواهیم بود با بهرهگیری از این معارف زلال، آسیبهای اجتماعی را پیشگیری و درمان کنیم.
راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت(ع) در سیستم تربیتی کشور
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش در ادامه به راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت(ع) در سیستم آموزشی و تربیتی کشور اشاره کرد و گفت: راهکار اول تربیت بر مبنای سبک سپاس اسوههای حسنه، یعنی معصومین(ع) بهعنوان مربیان حقیقی آدمی شاخص محتوایی متون درسی قرار داده شود.
وی راهکار دوم را وصول به مراتب حیات طیبه در همه ابعاد فردی و اجتماعی متوقف به آموزش مقام حمد الهی و سبک شگرگزاری مربیان و متربیان دانست و گفت: راه سوم، برنامهریزی برای مقابله اثرگذار با دشمنان خدا و در واقع دشمنان کمال انسان و سعادت حقیقی، تربیت دانشآموزان با شاخص حمد الهی است.
ویژگی دانشآموزان اهل بیتی
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش در بیان راهکار چهارم عنوان کرد: اگر دانشآموزان مؤدب به آداب حمد الهی شوند، خلقت جهان را بر اساس نظام احسن و سنن عادلانه الهی در مییابند. دانشآموز تعلیم دیده در کلاسهای سبک سپاسگزاری از خالق هستی، خوبی را به لحاظ خیر بودن از خداوند مهربان یافته، و بدی را به لحاظ خیر نبودن از نفس انسان معرفی میکند.
تعمیق و ترویج فرهنگ حیاء
حجتالاسلام درودی ادامه داد: یکی از بسترهای اصلی، زمینه تربیتپذیری دانشآموزان براساس فرهنگ اسلامی ایرانی تربیت متربیان بر اساس شیوه حمد از خداوند متعال و سپاسگزاری از معلمان و والدین رقم میخورد.
وی در ادامه پیشنیاز راهکار «بازنگری و بازتولید برنامهها و محتوای آموزشی و روشهای تربیتی برای درونیسازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب» در سند تحول بنیادین را فراهم کردن، زیر بناهای نظری حمد الهی در صیحفه سجادیه در متون درس آموزش و پرورش دانست.
حجتالاسلام درودی گفت: محدودیتهای عموم انسانها که به مرض لاعلاج مبدل میشود مانند، حرص، ستمکاری و ناسپاسی، نادانی، شتابزدگی و فراموشکاری با فرازهای حمد الهی در دعای یکم صحیفه سجادیه قابل پیشگیری و درمان است.
آسیبشناسی بیمهری به وطن
وی تأکید کرد: تزیین امور باطل و ایجاد وسوسه در فکر و اراده مربیان و متربیان، توسط نفس اماره و شیطان که مسبب بیمهری به وطن و مهرورزی به بیگانگان میشود با مضامین بلند حمد الهی در صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) قابل آسیبشناسی است.
فرهنگ شکرگزاری در سبد آموزشی
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش اظهار کرد: با حاضر کردن معارف بلند، حمد الهی و سپاسشناسی در سبد آموزشی دانشآموزان، قادر خواهیم بود که مطابقت محتویات ذهنی مربیان و متربیان را با واقع و نفسالأمر در معارف معصومین، همیشگی کرده و به واقعیت تغییرناپذیر و با ثبات و آرامش قلبی همراه کرد.
وی عملیاتی کردن راهکار «تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده و نهادهای تربیتی و آموزشی برای تقویت فرهنگ تربیتی خانوادهها و تحقق شایستگیهای پایه دانشآموزان» در سند تحول را با درک و دریافت مقام حمد الهی امام سجاد(ع) امکانپذیر دانست و گفت: باید شکرگزار این فرهنگ غنی باشیم که اعتقاد به معارف اسلامی ما را از فرهنگهای بیگانه در بحث توسعه جمعیت بینیاز کرده است، زیرا تشکیل خانواده و تربیت فرزندان در قالب نظام متریالیستی میسر نخواهد بود.
آئین زندگی الهی انسان کامل
حجتالاسلام درودی در ادامه بیان کرد: ایمان، انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانه نظام معیار متناسب با غایت زندگی انسان براساس آئین زندگی الهی و دین تمام و انسان کامل ممکن میشود که نمونه آن را میتوان در آموزههای تربیتی صحیفه سجادیه به خوبی شهود کرد.
اضافه کردن درس مدیریت خانواده به برنامه درسی متوسطه
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش عنوان کرد: اضافه کردن درس مدیریت و سلوک مناسب خانواده به جدول برنامه درسی دوره متوسطه در تمامی رشتهها و برای تمام دانشآموزان که در راهکار 5/4 سند تحول آمده، بدون درک مضامین حمد الهی صرفا یک آرزوی طولانی است.
وی گفت: اولویتبخشی به تأمین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارتآموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانشآموزان مناطق محروم و مرزی که در راهکار4/5 سند تحول مشاهده میشود بدون شناخت مهندسی شده در دعای یکم صحیفه سجادیه ظاهری بدون باطن خواهد بود.
الزامات صدور انقلاب اسلامی
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش یادآور شد: برای صدور انقلاب اسلامی که خون بهترین فرزندان این مرزوبوم در مدت 40 سال آن را آبیاری کرده و همچنین استقرار حکومت حضرت مهدی(عج) و زدودن آسیبهای اجتماعی و شماتتهای دشمنان راهکاری غیر از تضمین معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موجود نیست که نمونه آن در دعای یکم صحیفه سجادیه به روئیت اندیشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و انسانی در میآید، تا قضاوت فطری و علمی خویش را برای همگان به نمایش بگذارنند.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام