
به گزارش
ایکنا؛ آیتاللهالعظمی جوادی آملی امروز دوم آبان ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه توبه امری عبادی و برخلاف امر توسلی است، گفت: توبه باید استقرار داشته باشد، بنابراین باید نسبت به گذشته نادم و نسبت به آینده عازم بر ترک باشد.
این مفسر قرآن بیان کرد: اگر کسی شرابخوری را به این علت که پزشک گفته برای جسم او خوب نیست، کنار بگذارد توبه صدق نمیکند، ولی اگر کسی گناهی را برای خدا ترک کند، توبه است. توبه واجب فوری است و انسان هر لحظه که آن را تاخیر بیندازد، گناهی بر گناه او افزوده شده است و فردی یک گناه کرده، ولی چون توبه نکرده بار او متراکم شده است.
وی ادامه داد: اگر کسی نمازی را نخوانده و قضا شده، میتواند قضا کند ولی توبه، واجب فوری است. لذا باید با توبه تغییر در خود ایجاد کنیم، زیرا دنیا جای تغییر است و از کود بدبو گل و ریحان به دست میآید.
این مرجع تقلید اظهار کرد: خداوند فرمود ما با انسان متوسط در راه دین و بیتفاوت که کاری به کار دین ندارد و دشمنی هم با دین ندارند، نداریم، زیرا سنت خدا این نیست که چیزی را که داده است بگیرد، ولی زمانی میگیرد که فرد بیراهه برود و با دین دشمنی کند.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: اگر کسی از برخی گناهان توبه و از برخی توبه نکرد، در قیامت مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت؛ توبه نعمتی است که از سوی خدا شامل حال انسان میشود تا انسان از خواب بیدار شود ،البته گاهی خدا چند بار گوش کسی را میگیرد و بیدارش میکند، ولی اگر کسی نپذیرفت سلب نعمت از خود کرده است.
این مفسر قرآن گفت: اگر کفار و کمونیستها و ... هم توبه کنند، قابل بخشش از سوی خداست؛ قرآن فرمود که خدا بدون توبه، گناهان را میبخشد، ولی شرک را هم با توبه میبخشد، البته برای کسی که بخواهد و ما نمیدانیم که این بخشش برای چه کسی است، لذا باید بین خوف و رجا باشیم.
وی با بیان اینکه آیه تطهیر در شأن اهلبیت(ع) است، افزود: آیه تطهیر نه به آیات قبل و نه به آیات بعد مرتبط است و نه از قبیل دستور به زنان پیامبر است که فرمود قرین خانه باشید؛ این کار، کار خدا و تکوینی است، نظیر طهارت و عصمت فرشتگان گرچه فرشتگان مکلف نیستند و اهلبیت(ع) مکلف هستند.
انتهای پیام