آموزش سواد رسانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در فضای مجازی
کد خبر: 3762473
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
در افتتاحیه همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای مطرح شد:

آموزش سواد رسانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در فضای مجازی

گروه جامعه ــ دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در دومین همایش سواد رسانه‌ای با تأکید بر اینکه فضای مجازی می‌تواند یک فرصت باشد به شرط آنکه بتوانیم در آن از حوزه سواد رسانه بیشتر بهره‌برداری کنیم، گفت: باید همه تلاش کنیم تا حضور خانواده‌ها و آحاد مختلف جامعه در فضای مجازی با اطلاع بیشتری انجام شود.

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در فضای مجازیبه گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی صبح امروز ۱۹ آبان ماه با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حسن بشیر، رئیس هیئت علمی همایش، حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، باقر ساروخانی استاد دانشگاه تهران و جمعی از پژوهشگران و محققان حوزه سواد رسانه‌ای کشور برگزار شد.

حسین انتظامی در این همایش با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال همایش سواد رسانه‌ای توسعه بیشتری پیدا کرده است، گفت: حضور دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، خانواده‌ها و نهادهای فعال در حوزه سواد رسانه‌ای باعث هم‌افزایی بیشتر در این همایش شده است که می‌تواند منشأ اثر باشد.

وی ادامه داد: موضوع امسال همایش سواد رسانه‌ای عمدتاً به حوزه خانواده تأکید و بیشتر به جنبه‌های صیانت آن توجه می‌کند؛ امروز فضای مجازی می‌تواند یک فرصت باشد به شرط آنکه بتوانیم در آن از حوزه سواد رسانه بیشتر بهره‌برداری کنیم.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در پایان صحبت‌هایش ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت: باید همه تلاش کنیم تا حضور مردم در فضای مجازی با آگاهی بیشتری انجام شود و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه آموزش سواد رسانه‌ای در مواجهه با این ابزار با جدیت صورت گیرد.

بعد از این سخنان جایزه دکترساروخانی به سه دانشجوی فعال در حوزه روابط عمومی و رسانه اهدا شد. همچنین از کتاب، دومین همایش سواد رسانه‌ای نیز رونمایی شد.

 حسن بشیر در ادامه این همایش مراحل اجرایی توجه به فعال‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور را در سه مرحله شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی دانست و اظهار کرد: برای تحقق مرحله شناخت نیازمند تحلیل، ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.

رئیس هیئت علمی همایش تصریح کرد: مرحله توانمندسازی نیازمند آموزش توانایی دسترسی مهارت‌سازی و تعامل فعال است و مرحله تفکر انتقادی یکی از مهمترین مراحل در این فرآیند است که نیازمند یادگیری شیوه‌های تفکر توانمندسازی انتقادی پرسشگری انتقادی و تفکیک انتقادی است.

این استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر توجه به دو نگاه مثبت گرا و آسیب گرا در رابطه با فضای مجازی برای ارتقای سطح بهره‌مندی از فناوری‌های جدید گفت: برای به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌های فردی و اجتماعی در فضای مجازی بدون توجه علمی به نگاه مثبت گرا و آسیب گرا در این فضا قطعاً تحقق فضای مفید ایمن و سالم با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه، مطالعات عالی طراحی سیاستگذاری همه‌جانبه و تدوین برنامه‌های اجرایی موثر در این رابطه را خواستار شد و تاکید کرد: یونسکو برای جریان‌سازی سیاست‌گذاری در این زمینه بر ۵ حوزه مهم سیاست‌گذاری‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای، سیاست‌گذاری‌های اطلاعاتی، سیاست‌گذاری‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های آی سی تی تأکید دارد که باید در طراحی سیاست‌ها در این زمینه توجه ویژه کنیم.

 فعال‌سازی خانواده در رابطه با سواد رسانه ای و اطلاعاتی

بشیر با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال‌سازی هر چه بیشتر آن در رابطه با سواد رسانه ای و اطلاعاتی است افزود: در این زمینه جریان گفتمانی خوبی صورت گرفته است، که در نتیجه فعالیت‌های بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان و خانواده‌ها در کنار دولتمردان را شاهد بودیم.

رئیس هیئت علمی همایش سواد رسانه در ادامه گفت: در همایش دوم همکاری ۲۴ وزارتخانه، پژوهشگاه، دانشگاه، رسانه، سازمان و انجمن و همچنین برگزاری سه نشست علمی در تهران، تشکیل ۱۳ دبیرخانه استانی و برگزاری ۴ همایش استانی با دریافت ۳۱۵ مقاله را شاهد بودیم. این اتفاقات موجب رشد ۹ درصدی همایش نسبت به همایش اول بود و بیانگر توجه وسیع جامعه به موضوع سواد رسانه و اطلاعاتی است.

وی بیان کرد: همایش دوم سواد رسانه‌ای گام‌های اساسی را برای بین‌المللی کردن این همایش برداشته است؛ از جمله فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته سخنرانی روسای دفاتر و خبرنگاران خارجی کشورهای اسپانیا، ژاپن، لبنان، فرانسه و روسیه در موضوع همایش و همچنین رایزنی با دانش آموزان مدرسه بین‌المللی برای ارائه مقالات انگلیسی زبان بوده است. در این زمینه همچنین با ارسال فراخوان به کشورهای عضو اکو و برگزاری جلسات و رایزنی با نمایندگان اکو و همچنین ملاقات با سفیر پاکستان و دریافت شش مقاله از اساتید کشورهای ترکیه مالزی و انگلستان تقویت و گسترش این همایش بیشتر شده است.

گفتمان سواد رسانه باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند

بشیر در پایان با تأکید بر ضرورت‌ها و خلاهای موجود در افق‌های پیش‌رو حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: گفتمان سواد رسانه باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند و به یک گفتمان علمی و کاربردی تبدیل شود. پرهیز از کالاسازی در سواد رسانه‌ای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی سواد رسانه‌ای، آموزش‌های صحیح اضافه کردن واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در دانشگاه‌ها و همچنین حمایت از پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها با موضوع سواد رسانه و اطلاعاتی باید مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه همایش سید مرتضی موسویان، با ارائه مقاله‌ای با عنوان نظام آموزش سواد رسانه‌ای در چین گفت: آموزش سواد رسانه‌ای نمی‌تواند خود را مستقل از توسعه اجتماعی، پیشرفت تکنولوژیک، ارزش‌های فرهنگی و محیط رسانه بداند. در حالی که توسعه و پیاده‌سازی آموزش سواد رسانه‌ای در چین امیدواری و خوشایندی را سبب شده است.

وی افزود: رشد آموزش سواد رسانه‌ای در حال حاضر در حال افزایش است و کشورهای بسیاری در اقصی نقاط جهان آموزش سواد رسانه‌ای را از دوران دبستان شروع می‌کنند. بر همین اساس نیاز است که کسب این سواد از دوران دبستان در کشورمان نیز برنامه‌ریزی شده و آموزش لازم ارائه شود. ‌‌

موسویان بیان کرد: توسعه استفاده از فناوری اطلاعات، استفاده از هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی، سرویس‌های ابری، شبکه‌های اجتماعی و وب‌معنایی رشد و گردش اطلاعات را تسریع کرده است. همچنین امکان سرعت‌بخشی به امر ارتقای سواد رسانه‌ای را فراهم کرده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، با تاکید بر اینکه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نیاز جامعه امروز بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: خصوصا آموزش سواد رسانه‌ای در مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس باید به سرعت و به صورت گسترده انجام شود.

گزارش ایکنا حاکی ست که حسن خجسته، دبیر شورای سیاست گذاری همایش سواد رسانه‌ای آخرین سخنران این همایش بود و گفت: چند ویژگی در ماهیت رسانه‌های جدید وجود دارد که وقتی آنها را با خانواده مواجه می‌کنیم نمی‌تواند با هم جمع شود. ذات خانواده جمع‌گرا است و رسانه‌های جدید ماهیت آن فردگرا است برای همین نمی‌توانیم آنها را با هم در یک قاب جمع کنیم.

دبیر شورای سیاست گذاری همایش سواد رسانه‌ای ادامه داد: خیلی از کارهایی که در طول زندگی انجام داده و نداده‌ایم به خاطر خانواده بوده بر همین اساس خانواده اگر قوی و سواد لازم را برای آموزش کودکان دارا شود می‌تواند از حضور بیش‌ از اندازه و خطرناک کودکان در رسانه‌های مجازی به روش اقناعی کارهای زیربنایی خوبی انجام دهد؛ از این رو کسب سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

انتهای پیام

captcha