ارسال ۵۹۱ اثر از ۱۵ کشور مسلمان به رقابت علمی کنز
کد خبر: 3763351
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
سهراب‌پور خبر داد:

ارسال ۵۹۱ اثر از ۱۵ کشور مسلمان به رقابت علمی کنز

گروه جامعه ــ رئیس شورای داوری رقابت علمی کنز خبر داد: برای اولین دوره این رقابت‌ هزار و ۴۵ نفر از ۱۵ کشور مسلمان، ۵۹۱ اثر را به این دوره از رقابت‌ها ارسال کرده‌اند.

ارسال ۵۹۱ اثر از ۱۵ کشور مسلمان به رقابت علمی کنز

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری آیین پایانی اولین دوره رقابت علمی کنز امروز ۲۱ آبان ماه، با حضور سعید سهراب‌پور، رئیس شورای داوری رقابت علمی کنز و از اساتید پیشکسوت دانشگاه امیرکبیر، محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز و سیدعلی عمرانی، رئیس کارگروه اجرایی جایزه علمی مصطفی(ص) در دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

سهراب‌پور، رئیس شورای داوری رقابت کنز در ابتدای نشست به ارائه گزارشی از روند طی شده پرداخت و گفت: جایزه علمی مصطفی(ص) که تاکنون موفق به برگزاری دو دوره شده است، در بخش های جنبی نیز فعالیت هایی را ترسیم کرده است که از جمله آنها می‌توان به رقابت علمی کنز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای اولین دوره رقابت‌های علمی کنز هزار و ۴۵ نفر از ۱۵ کشور مسلمان، ۵۹۱ اثر را به این دوره از رقابت‌ها ارسال کرده‌اند، گفت: در حوزه سلامت ۱۵۲ اثر، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۳۶ اثر، در حوزه آب و محیط زیست ۱۵۴ اثر، در بخش انرژی ۹۵ اثر و در بخش اقتصاد ۵۴ اثر به این دوره از رقابت‌ها ارسال شد.

 سهراب پور با بیان اینکه از هر پنج حوزه سه نفر به عنوان برگزیدگان این دوره از رقابت‌ها انتخاب می‌شوند، گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره از رقابت‌ها از کشورهای ایران، عمان، مالزی، پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن، تونس، بنگلادش، اندونزی، نیجریه، مصر و قزاقستان بوده است.

وی در تبیین ارزیابی آثار نیز گفت: هیئت داوران ۱۰ درصد آثار را عالی، ۶۰ درصد را خوب و ۳۰ درصد الباقی را فاقد کارآیی معرفی کردند. همچنین ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان از آقایان و ۳۰ درصد از بانوان بودند.

سهراب‎پور با اشاره به این مطلب که شرکت‎کنندگان در این دوره از رقابت‌ها از دانشجویان، محققان و اساتید با کمتر از ۴۵ سال سن بودند، اظهار کرد: ۷۵۳ نفر از شرکت‌کنندگان دانشجو و پژوهشگر و ۲۹۲ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‎ها بوده‎اند.

در ادامه این نشست محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان این مطلب که فراخوان اولین دوره رقابت علمی که در سال ۹۶ اعلام شده است، اظهار کرد: رویدادهای علمی مشابه در سطح دنیا بررسی و روش ویدیویی برای ارسال آثار انتخاب شد. عنوان کنز نیز از حدیث پیامبر اکرم(ص) انتخاب و با بارگذاری سایت کنز فعالیت این دوره از رقابت‌ها در ۵ حوزه آغاز شد.

از دیگر سخنرانان این نشست، سیدعلی عمرانی، رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی(ص) بود. وی مأموریت جایزه مصطفی(ص) را تقدیر از برگزیدگان علم و فناوری در جهان اسلام و ایجاد فضایی برای هم‌اندیشی دانشمندان و اعضای هیئت علمی و اعضای جامعه علمی جهان اسلام برشمرد و گفت: خیران و واقفان زیادی از کشورهای مختلف در برگزاری این رویداد با ما مشارکت داشته‎اند و اعضای جامعه خادم المصطفی را تشکیل می‌دهند.

عمرانی در معرفی بخش‎های جنبی جایزه مصطفی(ص) به برگزاری سه دوره از مسابقات دانش‎آموزی نور با همکاری هفت کشور در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در این راستا توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه خلاقیت و نوآوری را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

 وی به ایجاد فرصت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی اشاره و عنوان کرد: ۸۰۰ متقاضی از کشورهای اسلامی برای حضور در این فرصت تحقیقاتی و مطالعاتی ثبت نام کرده‌اند.

عمرانی به وجود نزدیک به ۱۵۰۰ بنیاد علم و فناوری در جهان اشاره و عنوان کرد: ماموریت‌های بنیادها را بررسی کردیم؛ در این میان به بررسی عملکرد ۳۰۰ بنیاد و به طور تخصصی و جزئی به رصد فعالیت شش بنیاد علم و فناوری پرداختیم تا با مأموریت‌های آنان بیشتر آشنا شویم.

وی ادامه داد: در این راستا دریافتیم که فعالیت این بنیادها صرفاً به اعطای جایزه محدود نمی‌شود، بلکه در صدد توانمند کردن جامعه مخاطب خود در حوزه‌های علمی هستند. جایزه علمی مصطفی(ص) نیز تلاش کرد تا برای آشنا کردن جامعه مخاطب خود با اثرگذاری‌های علم و فناوری در جهان از یک ابزار ارزشمند و تاثیرگذار استفاده کند. به همین جهت موزه هنر مصطفی(ص) را پایه‌گذاری کردیم تا هنرمندان با محوریت حضرت رسول(ص) به حوزه‌های علم و فناوری ورود پیدا کنند و آثار خود را در این موزه به نمایش بگذارند.

 انتهای پیام

captcha